Announcement

Collapse
No announcement yet.

EDGE 198cm (Seagull) - Flyr ikke?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • EDGE 198cm (Seagull) - Flyr ikke?

    Tok av med min Edge på 198 sm i går. Motor =160 twin. Nok power i denne. Modellen gikk nesten på skinner til første loop. Her skar den ut på
    toppen. Raske lowpass gikk relativt greit, men på 1/2 fart eller mindre hadde den løvbladtendenser eller på godt norsk flikketendenser. Ballansepunkt var sjekket på forhånd og jeg fant ut at den var mer enn nok nesetung. 11-12 cm bak vingeforkant. Heller det enn baktung på jomfrutur. Etter endel justeringer så kom landingsinnlegget som var ei historie for seg selv. Flikketendenser i kø. Min modellflyerfaring berget den såvidt. Normalt er modeller bedre på mindre fart når de er neselette. Her var det omvendt. Min erfaring sa raskt at vingen er feilkonstruert etter å ha besiktiget denne mer. D.v.s den hadde ikke V form. Lik over og under. Med V form på en midtvinge eller undervinge menes at den skal være rett oppå om en legger en linjal fra tipp til tipp og ha V form under om en sikter bakfra. IMPORTØREN - SELGERE SIER DEN FLYR SOM EN DRØM - MIN ERFARING ER NOE ANNET OG ANDRE ERFARINGER/FORANDRINGER - SYNSPUNKTER MOTTAS MED TAKK.
    Mvh.
    Rolv Leirro

  • #2
    Når modellen fløy fint i høy fart, var da balanserorene sentrerte? Mye forskjell i balanserorene kan indikere vridd vinge eller ulikt oppsatte høyderor.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Alle ror rette - ikke vridd vinge

      Originally posted by Vingemutteren
      Når modellen fløy fint i høy fart, var da balanserorene sentrerte? Mye forskjell i balanserorene kan indikere vridd vinge eller ulikt oppsatte høyderor.
      Selvsagt, jeg har holdt på med dette siden 1973 og dette er indigrienser jeg bestandig sjekker før første flight/jomfrutur. Ballanseror skal selvsagt være setrerte. Høyderorsklaffer skal gå likt i alle posisjoner. Vinge er rett.
      Mvh.
      Rolv Leirro

      Comment


      • #4
        Huff og huff lite hyggelig lesning dette,har en maken selv med Saito 180
        klar for jomfrutur.Hmm hvordan takler vi dette???
        Ta ut motoren å henge den opp til pynt?,kan jo basere meg på min 25 års erfaring og kansje berge den men det er jo ingen god løsning og langt ifra morsomt.
        Hva skal vi gjøre med sånt??
        Bruker mest Parafin for tiden.

        Comment


        • #5
          Du er ikke alene...

          Originally posted by Snaprollman
          Huff og huff lite hyggelig lesning dette,har en maken selv med Saito 180
          klar for jomfrutur.Hmm hvordan takler vi dette???
          Ta ut motoren å henge den opp til pynt?,kan jo basere meg på min 25 års erfaring og kansje berge den men det er jo ingen god løsning og langt ifra morsomt.
          Hva skal vi gjøre med sånt??
          Ja du er ikke alene. De to andre som overvar dette hadde hver sin i eske.
          Han ene begynte nesten å grine (spøk) nei han var helt fra seg... Har ringt importøren idag og fikk beskjed om å ringe tilbake på onsdag. Jeg vedlegger info da. Han mente tyngdepunktet var oppgitt feil noe jeg sa ikke kunne være riktig ut ifra slik modellen oppførte seg. En neselett modell vil oftest bli litt roligere (ikke bestandig) når en senker farten noe
          denne ikke ble - heller mer hysterisk. Full fart på rette strekk var den bra,
          men på toppen av eks. loop så skar den ut som om en ga sideror til nærmest "avalance". I svinger på halv gass ville den flikke som om en gikk inn i spinn. Under landing så var det løvbladtendenser og jeg valgte å
          sette den ned uti gresset uten heldigvis skader. Jeg har flere ideer på hvordan dette kan løses, men først vil jeg avvente importørens info.
          Mvh.
          Rolv Leirro

          Comment


          • #6
            har samme fly med os 160 fx i snuta, har montert to servoer i halen for høyderor. var spent da jeg skulle ta den først turen. take off var en lek, plenty med power. fikk trimmet inn modellen og slakket av på gassen...
            da ble edgen forferdelig vanskelig å fly , flikket gjentatte ganger. etter en del prøving har jeg gått ned på utslagene og det hjelper litt. modellen må passes på og landingene er krevende men etterhvert får man taket på det. det som forbauset meg mest ved edgen var at den liksom stopper opp i luften når man går av gassen. har nå flydd ca 25 turer og synes det går bedre og bedre, modellen er nok litt tung og understellet fra seagull ble byttet etter 1 landing,....

            Comment


            • #7
              Mistanker...: er vingeforkanten veldig butt?? Eller er den "lang og slank" ?
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Beklager, men som den teoretikeren jeg engang er, så måtte jeg regne på det.

                Jeg har selv en Edge, men mindre og annet fabrikat. Det som bestemmer om flyet flikker er imidlertid vingeplanformen, og denne er nok rimelig lik din. Tyngdepunktet høres riktig plassert ut slik jeg ville beregnet det hvis dette var et scratchbygge. På 11-12 cm bak forkant burde du havne på 1/3 MAC, som er helt normalt for de fleste akrofly.

                Når jeg regnet på lastfordelingen, så viser det seg at vingen er tilnermet ideelt utformet, dvs tett opptil elliptisk lastfordeling. Nokså uinteressant i og for seg, men det betyr at stallen blir nokså skarp. 0,3 grader over stall vinkel er 1/3 av vingen utstallet og 0,6 grader over er omtrent halvparten av vingen utstallet.
                Til sammenligning så må du på en rektangulær "trainer" vinge øke med bortimot 2,5 grader før halve vingen er utstallet.
                Den tippstaller imidlertid ikke, men begynner stallen midt på hver vingehalvdel. (teoretisk)

                Det er da to ting som vil kunne forverre situasjonen, den ene er vekta på flyet, og den andre er som nok Joo også mistenker selve profilet. Dersom profilet i seg selv også har "skarpe" stall egenskaper, så er man ute å kjøre. Da vil flyet stalle ved lavere hastigheter, slik som du beskriver.
                Dehidral vil som regel ikke ha noe å si på selve stall egenskapene.

                Comment


                • #9
                  Jeg har en Edge fra Hangar9 i akkurat samme størrelse. Med en Saito 180 veier den i underkant av 6 kg og flyr som en drøm. På denne er tyngdepunktet oppgitt til 11-13.5cm.
                  Derimot har jeg en Suchoi (213cm) som oppfører seg akkurat som her beskrevet. Denne modellen ble altfor tung. 10kg i stedet for 8. På denne modellen har jeg nå flyttet tyngdepunktet 1cm fremover fra det som er anbefalt som minimum, og fliktendensene er så og si helt borte. Eneste nå er at jeg må lande med god fart for å greie å holde nesen oppe.
                  Pass også på at høyderorene går likt hvis du bruker 2 servoer.
                  Kan feil angrepsvinkel føre til fliktendenser?
                  Mvh
                  Lars Erik Arntsen

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by pleym
                    Beklager, men som den teoretikeren jeg engang er, så måtte jeg regne på det.

                    Jeg har selv en Edge, men mindre og annet fabrikat. Det som bestemmer om flyet flikker er imidlertid vingeplanformen, og denne er nok rimelig lik din. Tyngdepunktet høres riktig plassert ut slik jeg ville beregnet det hvis dette var et scratchbygge. På 11-12 cm bak forkant burde du havne på 1/3 MAC, som er helt normalt for de fleste akrofly.

                    Når jeg regnet på lastfordelingen, så viser det seg at vingen er tilnermet ideelt utformet, dvs tett opptil elliptisk lastfordeling. Nokså uinteressant i og for seg, men det betyr at stallen blir nokså skarp. 0,3 grader over stall vinkel er 1/3 av vingen utstallet og 0,6 grader over er omtrent halvparten av vingen utstallet.
                    Til sammenligning så må du på en rektangulær "trainer" vinge øke med bortimot 2,5 grader før halve vingen er utstallet.
                    Den tippstaller imidlertid ikke, men begynner stallen midt på hver vingehalvdel. (teoretisk)

                    Det er da to ting som vil kunne forverre situasjonen, den ene er vekta på flyet, og den andre er som nok Joo også mistenker selve profilet. Dersom profilet i seg selv også har "skarpe" stall egenskaper, så er man ute å kjøre. Da vil flyet stalle ved lavere hastigheter, slik som du beskriver.
                    Dehidral vil som regel ikke ha noe å si på selve stall egenskapene.
                    Ja jeg regnet jo med at Seagull hadde valgt en brukbar NACA profil, men
                    det ser ut som denne kommer rett fra Auto Cad e.l. Den lille Edgen (162cm) flyr jo ikke så verst. Når en kjøper et ARF fly så skal det jo fly, men desverre er det ofte at de ikke gjør det og det sies jo at jo større flyet er jo bedre er det, men ikke i dette tilfellet - desverre. Det er jo heller ikke brukeren som skal fortsette utviklingen av noe som i dette tilfellet ser ut til å være dårlig testet eller hva?
                    Mvh.
                    Rolv Leirro

                    Comment


                    • #11
                      Heisann

                      Akkurat som jeg selv har erfart, understelle røyk i første landing, og flyr som en kråke.

                      Hva er riktig nedovertrekk og side trekk på Edge,n?

                      Har en 50ccm ZDZ med JBM potte inni kroppen i min Edge, det siste jeg har gjort for å bedre egenskapen på den er å fjærne all unødvendig vekt, så som røyk pumpe, røyktank, redundant batteri mottaker og batteri til røykanlegg.

                      Regner med å prøve den ett par ganger til, men jeg har vært nær på å bare sette en fyrstikk bort på den.

                      Til vinteren blir det nok en Edge til, sannsynligvis en WildHare, så får vi håpe den virker bedre.

                      Selv om ARF flyet er billig så burde det ikke ha en negativ konsekvens på flyegenskapene.
                      Ovee

                      Comment


                      • #12
                        Joda, man skal ikke stole blindt på modellfly fabrikanter. Jeg har enda ikke kjøpt en ARF som ikke har flydd skikkelig (flaks?), men jeg blir som regel like oppgitt når jeg ser hvordan de konstruerer. På min lille Edge er det for eksempel et vingerør i aluminium som er 0,5 mm tykt, og som pr mine beregninger tåler rundt 6-7 g, forutsatt at det er ok kvalitet Aluminium (max belastning uten sikkerhetsfaktor). Det er litt lite på en akromaskin, og jeg kan allerede se bukling i røret der hvor det stikker ut av kroppen.

                        Hvor mye veier den Edgen din da?

                        Det viktigste angående profilet er igrunn at det er jevnt, dvs. at det ikke er noen kanter noe sted. Typisk er at de bruker en ferdig formet forkantlist som egentlig ikke passer helt mot konturen til resten av profilen. Dermed får du en skarp kant på forkanten som vil få flyet til å stalle alt for tidlig.
                        Jeg vet det var et byggesett av en .40 size Messersmitt 109, for mange år siden som hadde samme problem. Settet hadde opprinnelig en spantving helt uten planking, noe som selvfølgelig var enkelt og billig, men når man trakk dette med film, så var profilet i prinsipp tre flate plater. Dette settet ble testet i Allt om Hobby, og jeg husker de reiste til KtH i Stockholm og testet hele flyet i vindtunnel. Da kunne man med røyk-visualisering se at kantene i profilet fikk hele vingen til å stalle. Senere la man på planking og løste hele problemet.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by pleym
                          Joda, man skal ikke stole blindt på modellfly fabrikanter. Jeg har enda ikke kjøpt en ARF som ikke har flydd skikkelig (flaks?), men jeg blir som regel like oppgitt når jeg ser hvordan de konstruerer. På min lille Edge er det for eksempel et vingerør i aluminium som er 0,5 mm tykt, og som pr mine beregninger tåler rundt 6-7 g, forutsatt at det er ok kvalitet Aluminium (max belastning uten sikkerhetsfaktor). Det er litt lite på en akromaskin, og jeg kan allerede se bukling i røret der hvor det stikker ut av kroppen.

                          Hvor mye veier den Edgen din da?

                          Det viktigste angående profilet er igrunn at det er jevnt, dvs. at det ikke er noen kanter noe sted. Typisk er at de bruker en ferdig formet forkantlist som egentlig ikke passer helt mot konturen til resten av profilen. Dermed får du en skarp kant på forkanten som vil få flyet til å stalle alt for tidlig.
                          Jeg vet det var et byggesett av en .40 size Messersmitt 109, for mange år siden som hadde samme problem. Settet hadde opprinnelig en spantving helt uten planking, noe som selvfølgelig var enkelt og billig, men når man trakk dette med film, så var profilet i prinsipp tre flate plater. Dette settet ble testet i Allt om Hobby, og jeg husker de reiste til KtH i Stockholm og testet hele flyet i vindtunnel. Da kunne man med røyk-visualisering se at kantene i profilet fikk hele vingen til å stalle. Senere la man på planking og løste hele problemet.
                          Egentlig ikke interessant med vektspørsmål på en ARF da den uansett skal fly om tyndepunktet er riktig. Den får bare et annet glidetall om om den er for tung. min veier 5,8 kg totalt.
                          Mvh.
                          Rolv Leirro

                          Comment


                          • #14
                            Egentlig ikke interessant med vektspørsmål på en ARF
                            Vel...
                            Egentlig ikke interessant om det er en ARF eller et fullstendig hjemmekonstruert scratchbygge. Alle fly flyr så lenge tyngdepunktet er riktig, ja til og med en 20mm sponplate på 120x240 cm vil kunne fly så lenge tyngdepunktet er riktig.

                            Vekt er alfa og omega for alle fly. Totalvekten påvirker direkte stallhastigheten, høyere vekt = høyere stallhastighet.

                            Når det er sagt, så høres ikke vekten avskrekkende ut for et fly av den størrelsen, så jeg holder en spiker på profilet.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by pleym
                              Når det er sagt, så høres ikke vekten avskrekkende ut for et fly av den størrelsen, så jeg holder en spiker på profilet.
                              Men svarte Raptor på spørsmålet om profilet? Nei.... Så da så.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X