Unconfigured Ad

Collapse

Pitts Python - Baktungt, eller bare for tungt?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jostein
    • Jan 2008
    • 1161

Pitts Python - Baktungt, eller bare for tungt?

Tom jomfrutur på Pitts Python i dag, og det resulterte i knekt understell og propell.

Med en gang jeg tok av så flikket det ukontrollerbart. Det hjalp litt når jeg fikk opp farten på det,
    men det bærte likevel tydelig preg av at noe var galt. Virker veldig baktungt liksom. Mye flikking og
    stalling.

I produktbeskrivelsen så står det at flyet skal veie rundt 3kg. Betyr dette at skallet skal veie 3kg, eller
    betyr det at det bør veie 3kg med alt oppsett installert? Vekta er nå på 3,8kg, kan dette ha noe å si?

Har satt opp modellen med CG etter manualen, 65mm inn fra leading edge på den underste vingen.

Alle tips mottas med takk. Vil så gjerne ha en flyvedyktig maskin i sommer da budsjettet ikke tillater flere
    innkjøp på en stund
    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no
  • affa
    Administrator
    • Jul 2002
    • 5878

Modell, type utstyr, etc?

Comment

• bad scientist
      • Oct 2006
      • 1506

Originally posted by affa
      Modell, type utstyr, etc?

Jupp! Mere info!
      Er angrepsvinkelen på vingene riktig?
      Er den overmotorisert?
      Har du tatt en stupetest?
      Mere info!!!
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

Comment

• Jostein
        • Jan 2008
        • 1161

Originally posted by bad scientist
        Jupp! Mere info!
        Er angrepsvinkelen på vingene riktig?
        Er den overmotorisert?
        Har du tatt en stupetest?
        Mere info!!!
        Flyet:

Motor:
        TGY AerodriveXP 90 50-65 380KV - 1820W

ESC:
        Turnigy Sentilon 100A 5-12S

Batterier:
        2x Rhino 4S 3700mah i parallel. (8S 3700mah)

Servoer:
        HGD Digital Metallgir 4kg på 0,21sek - En på hvert ror. 4stk totalt

Propell:
        16/10 tre-blads, 16/8 tre-blads eller 16/10 to-blads.

Angrepsvinkelen på vingene er fast i fabrikatet. Og ja, den er overmotorisert
        Hva er stupetest? Jeg prøvde å fly den på ryggen, og da gikk den rett til himmels når jeg sentrerte stikka.
        Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

Comment

• elektrodude
          • Sep 2006
          • 1342

tror du har bommet med CG. Har hatt noen fly som har oppført seg slik når CG har kommet for langt bak
          Alt som kan fjernstyres.
          ---------------------------------------------
          The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
          Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
          Steinar Kvarme.

Comment

• affa
            Administrator
            • Jul 2002
            • 5878

Originally posted by jstn
            Jeg prøvde å fly den på ryggen, og da gikk den rett til himmels når jeg sentrerte stikka.
            Det vil jo si baktungt, meget baktungt! Frem med batterier og det du kan av utstyr. Veier den ut på CG? Har du sjekket fabrikantens side om det ligger noen oppdatert manual der? har opplevd mange kina modeller med feil angitt CG.
            Last edited by affa; 03-05-10, 21:32.

Comment

• Guest

#7 Unapproved
              Bare for å gjøre deg enda mer sikker. Baktung! Bør ikke stige inverted. Bør vel droppe en anelse.

Lykke til
              Last edited by Guest; 03-05-10, 22:12.

Comment

• yak
                • Mar 2008
                • 302

du har helt feil cg din plassering av cg 6,5 cm bak forkant nedre vinge kan ikke være riktig
                cg pungtet skal være ca 1/3 fra fremste vinge forkant,ikke 1/3 av øverste vinge,
                begge vingene regnes som en vinge og.det er den totale bredden av begge vingene
                målt fra forkant øverste vinge til bakant den nederste vinge .da blir pungtet ca 1/3 av den totale bredden.
                tror du vil få cg pungt plassering ca midt på øvre vinge flyvekt på 3,8 kg skal ikke være problem,flyet vil fly normalt vist det er for tungt .landingshastigheten blir noe høyere . alt flyr bare farten blir stor nok. http://www.aero-works.net/upload/man...anualFinal.pdf se på cg på denne
                Last edited by yak; 04-05-10, 09:58.

Comment

• Jostein
                  • Jan 2008
                  • 1161

Takk for innspill!

Originally posted by affa
                  Det vil jo si baktungt, meget baktungt! Frem med batterier og det du kan av utstyr. Veier den ut på CG? Har du sjekket fabrikantens side om det ligger noen oppdatert manual der? har opplevd mange kina modeller med feil angitt CG.
                  Har ikke funnet ut hvem det er som lager de flyene her, siden det er et nobrand fly.

Originally posted by yak
                  du har helt feil cg din plassering av cg 6,5 cm bak forkant nedre vinge kan ikke være riktig
                  cg pungtet skal være ca 1/3 fra fremste vinge forkant,ikke 1/3 av øverste vinge,
                  begge vingene regnes som en vinge og.det er den totale bredden av begge vingene
                  målt fra forkant øverste vinge til bakant den nederste vinge .da blir pungtet ca 1/3 av den totale bredden.
                  tror du vil få cg pungt plassering ca midt på øvre vinge flyvekt på 3,8 kg skal ikke være problem,flyet vil fly normalt vist det er for tungt .landingshastigheten blir noe høyere . alt flyr bare farten blir stor nok. http://www.aero-works.net/upload/man...anualFinal.pdf se på cg på denne
                  Midten av den øverste vingen stemmer ganske bra med der jeg målte CG'en i utgangspunktet, så jeg skjønner mindre og mindre.
                  Hvor mange mm avvik er det snakk om før modellen blir helt ubrukelig å fly egentlig?

Vil forresten et fly hovre dårligere om CG ligger alt for langt bak?

Comment

• heike
                    • Nov 2001
                    • 216

Har samme modell tror jeg men den er kjøpt fra Full Kontroll i Sverige under navnet above all. Har ikke vært i lufta enda men i manualen til den så står det 40 mm fra forkanten på den nederste vingen. Jeg har montert en glowmotor fra OS , 91 firtakter og røykanlegg så jeg er spent
                    Kenneth Kåsereff

I hangaren:

Masse seilfly
                    Masse Pattern/F3A
                    Masse depron
                    Haugevis med prosjekter

Og alt flyges med JR selvsagt

Comment

• yak
                      • Mar 2008
                      • 302

det er bedre med framtungt fly når en ikke vet cg ,da har du kontroll på flyet
                      for mye baktungt er nesten umulig å fly

Comment

• bad scientist
                        • Oct 2006
                        • 1506

Det er uansett ikke noen tvil om at flyet er baktungt! Jeg ville ventet med å bekymre meg for hovre-egenskaper til jeg var blitt kvitt cg-problemer.
                        Fremtunge fly er forøvrig stort sett leiere å hovre enn baktunge, men man må uansett finne en cg som ligger innenfor det området vingen(e) klarer å prestere under. Flytt tyngdepunktet frem til du må gi litt ror for å fly inverted, og det flyr jevnt og fint, så kan du heller jobbe deg bakover til det hovrer som du vil. Eller ta en stupetest... Ta det opp i god høyde, og ta et 45 graders stup uten stikke input. Hvis det retter seg opp fort, så er det fremtungt. Hvis det øker stupevinkelen, så er det alvorlig baktungt. Hvis det retter seg opp i en stor fin bue, er cg på plass, men på den fremtunge siden av skalaen. Hvis det holder stupet helt rett, så er det litt baktungt, men innenfor hva vingen makter å utnytte seg av. Ett eller annet sted mellom de to siste, så finner du "the sweet spot", men hvor det er er en individuell smakssak. Sånn gjør ihvertfall jeg det..
                        Jeg hovrer ikke da, riktignok.

Steinar B Johansen
                        Lillehammer mfk

Comment

• bad scientist
                          • Oct 2006
                          • 1506

Originally posted by yak
                          det er bedre med framtungt fly når en ikke vet cg ,da har du kontroll på flyet
                          for mye baktungt er nesten umulig å fly
                          Helt enig! Det er myyye lettere å jobbe seg bakover.

Steinar B Johansen
                          Lillehammer mfk

Comment

Working...