Unconfigured Ad

Collapse

Mine erfaringer rundt Cessna Skylane 182 EPO 150

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lars N
    Moderator
    • Apr 2002
    • 2891

Mine erfaringer rundt Cessna Skylane 182 EPO 150

For en bitteliten stund siden fikk jeg lyst til å kjøpe meg et koselig lite søndagsfly til bruk på land og til vann. Valget falt derfor på en Cessna som Throttlestore solgte på tilbud. Denne hadde jo fått skryt rundt omkring og kostet ikke allverdens heller. Men erfaringene er desverre ikke alltid positive selv om det er en meget fin model. Selv om den er billig er det jo lov til å lime den sammen. De har virkelig spart på limet og ikke minst kvaliteten på skruene, hvis du stirrer litt mye på dem bøyer de seg. Og alt er jo bygget inn og umilig og komme til når det feks innsats muttere som løsner eller finerplaten den sitter i løsner.

Ja jeg veit det blei litt syt, men måtte bare få det ut....
    Lars Norberg
  • piper
    • Jan 2005
    • 378

Heisann!

Jo, det ble vel litt syt som du sier, men jeg har også stilt noen spørsmål i en annen tråd her. Egentlig ikke så mange tilbakemeldinger, men jeg gir den en sjangse jeg. Egentlig min sønns fly, men han flyr den ikke før egenskapene er i nærheten av hva de hellige herrer i Throttleshore mener den står for.
    Min tro på en rask og billig vei til suksess for en nybegynner er nok som den alltid har vært. Balsatrainer av god gammel kvalitet, skoleradio og simulator er veien til suksess. Fortsatt!

mvh Terje
    Terje Pedersen

Indre Østfold Modellflyklubb

91399490

Comment

• Lars N
      Moderator
      • Apr 2002
      • 2891

Jobber med saken selv. Men er slitsomt når finerplatene inni modellen løsner og det er ingen steder å komme til osv for å få limt de på plass igjen. Så er veldig mye knot for ingen ting egentlig, var også derfor jeg bare måtte få det ut:P
      Skal få limt inn alle disse platene ordentlig og få lagt noen ordentlige fester på lukene slik at man slipper en haug med umbrako nøkler for å montere modellen. Må også få byttet ut opplegget på høyderoret da servoen gir meg en hakkete bevegelse på 5 mm av gangen rundt senter, noe som gjør den litt vanskelig og fly pent

Men har store forhåninger for modellen når den har fåt tnoen forbedringer fra min side, den har absolutt potensiale. Skulle bare ønske at de hadde gjort en bittelitt bedre jobb med sammensetningen.
      Lars Norberg

Comment

• Trulsen
        • Aug 2006
        • 3411

Jeg har aldri flydd fly før bortsett fra en 3ch for 4 år siden. Så i år bestemte jeg meg for å kjøpe ett nytt, denne gangen ble valget cessna 182 EPO 141. Denne var iallefall meget enkel å sette sammen for en nybegynner som meg, og utrolig lett å fly med litt vekt i nesa. Den var faktisk så enkel og så kjedelig at jeg ikke gidder å fly den mer så solgte den til fattern. Den fløy omtrent av seg selv!
        Så at en balsa trainer av god gammel kvalitet er veien å gå nå, det tviler jeg på! Jeg har også plantet flyet godt i bakken men alt var like helt bortsett fra propellen.. Men når det er sagt, så tror jeg at Multiplex Mentor er et bedre valg rett og slett pga den har 2 hjul foran og er lettere å lande/lette. For meg var et hjul foran som cessnaen har vanskelig å lande uten å knekke leggen.

Comment

• xilian
          Air boss
          • Feb 2009
          • 6523

Jeg har sånn EPO Cessna jeg også.. genialt fly spør du meg.
          Men litt småskuffa over nevnte legg, for jeg landa silkemykt, men det hjalp lite når bakken var svært ujevn..

Resultatet er selvfølgelig at det knakk tvert av..

Sånn sett hadde det nok vært bedre å handle Mentor, eller en Skywagon, i alle fall for nybegynnere.
          Tom I. Arntsen

Comment

• RunarS
            • Jun 2010
            • 226

Noko av det første eg gjorde med min 182 EPO 141 var å fjerne heile nasehjulet, og erstatte det med fjørdempa system:

Deretter bytta eg hjula med nokre nye (90mm diameter). Flyet ser no ikkje særleg scala ut, men betrakteleg betre å lande på gras og ujevn stripe!
            I tillegg kopla eg ut styringa på nasehjulet (sit på samme servo som sideror), då harde nybegynnarlandingar har ein tendens til å strippe tennene på servoen. Litt meir problematisk å styre på bakken no, men fungerer heilt greit dersom ein har brei nok flystripe. Elles er flyet bra i lufta.
            No ynskjer eg naturlegvis eit fly som er meir kapabelt til acro/3D...
            Runar Sandnes
            Medlem i Gloppen modellflyklubb

------
            Constantly fighting gravity

Blade MCPX - T-Rex 250 FBL - T-Rex 500CF FBL - T-Rex 700E FBL - Yak54-50EP - DJI F550 Hexa - Pilot RC´ish Yak-54 m/DLE 30 - BeastX - Spektrum DX7

Comment

• Lars N
              Moderator
              • Apr 2002
              • 2891

Forbedringer

Dette er det jeg synes må til for at det skal bli brukbart foruten alle de dårlig limte delene:

- Lime inn en kraftig playwoodplate ved innfestningen til neseleggen slik at den tåler litt mer og ikke forsvinner inn i EPO'em
              - Sette inn ny servo på høyderor slik at man får bedre bevegelse og lage nye overføringer slik at man slipper denne bendingen i overføringen
              Lars Norberg

Comment

• affa
                Administrator
                • Jul 2002
                • 5878

Min har overlevd mange nybegynnere men innfestingen til neseleggen bør forsterkes. Høyderor servoen har tålt 100 vis av turer og brukte bare litt silikonspray for å få de til å gå lettere.

En genial enkel sak og min liming har holdt så langt. Modellen har gått i arv og flys fortsatt etter 1 år!

mvh
                Alf

Sendt via Tapatalk fra min HTC Desire

Comment

• Kyrre
                  • Feb 2009
                  • 2322

Nå selger TS to forsjellige Epo Cessna'er 182 i samme størrelse, snakker alle om den samme her? Og skal du ha det garantert beste innen foamie/epo (eller hva det nå måtte være) så er Multiplex veien å gå, Mentoren og den nye Fun Cub'en ser ut som gode alternativer til de nevnte Cessna'ene. Ikke nok med at kvaliteten er uslåelig, men du bygger selv og kan ikke skylde på andre hvis ting detter fra hverandre . Og de trenger ikke bli så dyre heller, har tre MP fly selv som flyr kjempebra med billig HC oppsett.
                  Last edited by Kyrre; 04-08-10, 11:50.

Comment

Working...