Hei, er det noen der ute som kan si noe om kvaliteten og eller flyegenskapene på Onyx 140 fra Protech.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Onyx 140
Collapse
X
-
Hei,
Jeg har denne modellen og burde vel i så måte kunne si litt om den også..
Flyet er solid bygget uten å være altfor tungt. Vi snakker om en ikke så altfor dyr ARF her, så litt mer tyngde enn de 'hotte' kjerrene må man påregne. Jeg har ikke vekta på min i hugu akkurat nå, men det kan jeg sjekke hvis du trenger det. Flyet har justerbare vinger (angrepsvinkel) og kommer med 'tunnel' for pipe.
Protech har måtte komme med en ny firewall og vingerør da det som var i den opprinnelig var altfor dårlig. Jeg har den opprinnelig firewall'n og den funker bra så langt. Den er forsterket med skruer i sidene.
Det som er viktig er å sjekke at det er det nye vingerøret som følger med. Det opprinnelig bøyer seg nemlig for en god sak, og etter et par Nordic programmer hadde jeg plutselig en del V-form som jeg ikke hadde før take off....
Tror ikke dette er et problem lenger. Fikk nytt rør fra Teknisk Hobby og har ikke noe problemer nå. Jeg vil allikevel ikke anbefale at du snapper hardt med denne modellen, nettopp på grunn av dette røret. Det nye røret er også et 'Kinarør', men godset er tjukker og det holder i massevis til Nordic. Jeg kjøpte karbonrør for å erstatte det originale, men det viser seg at Protech bruker en dim som er aaaaakkurat litt mindre enn det som er standard (7/8"), så det går ikke.
Siden jeg først nevnte at det er bitte litt tungt, må jeg få legge til at dette ikke er noe problem. Jeg har en OS 160 i nesa med en APC 17x12 og GREVE pipe. Jeg kan anbefale denne kombinasjonen på det varmeste. Jeg har vertikal performance på litt over halv gass og mer enn nok power. OS 160 er en rimelig motor som er billig i bruk (relativt sett) og sammen med GREVE pipe (demper..ikke tune) og OS F plugg (shimset) får du jevn og responsiv throttling.
Flyegenskaper er bra med tanke på hva dette koster og en fin inngangsbillett til Nordic. Det er viktig å legge godt med tid ned i oppsett, motortrekk og utslag. Det vil du ha igjen for når du kommer ut på stripa! Hvis du er fersk i (nordigc)gamet så vil ikke flyet sette noen begrensninger på en god stund.
Jomfruturen min var 17. mai (ingen dag er for hellig til å fly på.. ) og det blåste opp mot frisk bris uten at dette ga noen problemer.
Jeg tror jeg muligens har en video etelleranna sted også hvis du er interessert.Odd Sundet
http://www.imacnorge.no
-
Takk for bra informasjon.
Er ikke helt fersk i gamet. Har fløyet en Spektra med OS Hanno siden 1991 som jeg sånn halveis har tenk å pensjonere. Trenger derfor en grei modell for å fly nordic med.
Klart det hadde vært hot med ei kjerre fra Znline eller lignende, men det blir jo i en helt annen prisklasse. Og så store ambisjoner har jeg ikke.
Hadde også tenkt å bruke en OS 160, men da kanskje med ei Hatori pipe.
Zen 120 kan også være aktuell.Mvh
Lars Erik Arntsen
Comment
-
Jeg har ikke sett\hørt\testet OS 160 med Hatori pipe, men den koster dobbelt så mye som Greve pipa gjør. Greve fungerer godt og demper ganske bra.
Jeg vet at Hatori har en eksosmanifold som er laget for OS 160, men jeg leste på RCU om en del som hadde hatt dårlig erfaringer med denne. Røk etter en viss tid. Jeg fikk laget mitt bend etter mine egne mål fra en kar i Canada ved navn Karl Muller.
Nydelig utført og akkurat slik jeg ville ha det. Fra jeg bestilte til det lå i postkassa tror jeg det tok under ei uke! Kosta meg $48 ferdig tilsendt, og det er ingen upris for et håndlaget bend etter mål av bra kvalitet!
Ang. flyet: I tillegg til at det jo er pull-pull på sideror, vil jeg anbefale deg å installere en slik http://www.rcsweden.com/images/MK1231.jpg på høyderoret, gjerne med pull-pull der også. Ikke glem at du trenger Perry pumpe også.Odd Sundet
http://www.imacnorge.no
Comment
-
Greve får du herfra: Modelltechnik eller herfra: http://www.piedmontmodels.com
Tja..jeg vet faktisk ikke om det er den originale som sitter i midt. Den biten var alt gjort når jeg overtok doningen.
Hvis du vil ha kontaktinfo til Karl Muller så send meg en PM eller en mail på odd@rcfoto.noOdd Sundet
http://www.imacnorge.no
Comment
-
Åssen har du "shimset" pluggen? Ei ekstra kopperskive bare eller noe mer avansert? Toppen trenger vel neppe shimsing på 160, den er jo ikke altfor hot i effekten...?
Der huska jeg at jeg skulle bestille Perry til min... var i rest hos Nortrading i vår men den er nok inne nu!Absolutt ikke NLF-medlem lenger!
Comment
-
Hei Joo,
Jeg har shimset med vanlige pluggskiver. OS 160 går desidert best med OS F plugg, og shimsinga hjelper på tomgangsgangen. Blir ikke så hard. Motoren blir jo levert med OS 8 plugg, men tomgangen er stygg og hard. Med OS F blir det en helt ny motor Legg til Greve pipe og du får en jevn og fin throttlerange. Berre lekkert.
Perry må til. Jeg endte opp med å montere min i brannveggen/motorspantet rett bak motoren. Borret opp et hull som pumpa passet akkurat inn i, slik at selve slangetilkoblingene gjøres inne i spantet. Jeg har i tillegg montert dysenåla i samme spantet på sida. På den måten slipper jeg at den vibrerer sammen med motorenOdd Sundet
http://www.imacnorge.no
Comment
-
Det som vel er vanligst med tanke på OS 160 (også 140) er å shimse selve topplokket (ikke pluggen....) for å redusere kompresjonen. Har eksperimentert en del med både 2 og 3 shims i 160 og kommet til at 2 stk ( altså 1 ekstra topp pakning) totalt sett gir best kombinasjon av effekt og mykhet i gangen.
3 pakninger gir noe redusert effekt men en silkemyk gange og faktisk også et annet lydbilde. Dette er testet med 15% nitro , Hatori pipe og APC 17-12 og 17-13. Annet nitroinnhold vil gi andre resultater.hilsen
ois
Comment
-
Hmm...det må prøves! det er bare det at når man er på stripa så er det så mye enklere å shimse pluggen i stedet...
Motor skal byttes i løpet av vinter'n, og da er det vel bare å bestille noen ekstra pakninger og prøve i vei. Har kjørt med 5% nitro i sommer, men det er mulig jeg kjører 15% neste år. Kjører APC 17x12 og Greve pipe.Odd Sundet
http://www.imacnorge.no
Comment
-
Det er jo skremmende at Protech bruker det røret i Onyx også
Jeg har selv en Protech Edge 540 på 160 cm vingespenn, og den har tydeligvis det samme røret på NESTEN 22 mm, og 0,5 mm veggtykkelse.
På mitt rør kan du se tydelig bukling akkurat der det stikker ut av kroppen, noe jeg synes er vel spennende, og det er på en .60 maskin!
Tror jeg skal ta en telefon til Teknisk Hobby......
Comment
-
Originally posted by pleymDet er jo skremmende at Protech bruker det røret i Onyx også
Tror jeg skal ta en telefon til Teknisk Hobby......
Selv om jeg kjøpte flyet brukt (dog ikke ferdig bygget) så fikk jeg nytt rør og motorspant av Teknisk Hobby uten problemer. Ble sendt samme dag som jeg sendte mailen. Veldig fornøyd med den servicen der.Odd Sundet
http://www.imacnorge.no
Comment
-
Perry = Perry Pumnpe. Se her: http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin...&I=LXDG59&P=ML
Fås hos Nortrading her i NorgeOdd Sundet
http://www.imacnorge.no
Comment
Comment