Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan stramme Oracover/Ultracote?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan stramme Oracover/Ultracote?

    Har prøvd litt med strykejern med sokk på, uten at det ble noen stor suksess.
    Har også prøvd varmluftpistol, men det er vanskelig å ha kontroll med denne.
    Plutselig er det hull!

    Finnes det noen andre metoder jeg kan prøve?
    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

  • #2
    Med varmluft må du gå over mange ganger ... ikke for nære. Så jevnt som mulig.
    Med strykejernet, prøv uten sokk.. Bare pass på at ikke det er mye ujevnheter på jernet,
    ellers blir det riper..
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Ultracote kan bare stammes til et visst nivå. Når du bruker strykejernet er det bedre å ikke bruke så høy temp. med en gang. Heller stramme flere ganger, mens du gradvis øker temp. Som Tom sier, er det lett å ripe uten sokk. Rengjør flaten på jernet nøye, før du bruker det uten sokk. Pleier å bli stramt og fint når jeg gjør det slik. Hvilket jern bruker du?
      Vennlig Hilsen
      Arne Husby

      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

      Comment


      • #4
        Blir ikke strykejernet varmt nok? Et knep er å pusse vekk belegget på jernet, og så bruke sokk. Du får mer varme når du har fjernet belegget... men jeg garanterer ikke at akkurat ditt jern funker slik!

        Bruker varmluftpistol i blant, men bruker en del tid på å sette riktig temp slik at det passer perfekt. Liker at jeg må varme noen sekunder før det strammer, og beveger pistolen konstant. Normalt slakker filmen seg ekstra et kort øyeblikk før den plutselig blir stram. Da må man være dreven og ta vekk varmen rett før det strammer seg skikkelig. Og så har jeg alltid ei bomullsfille som jeg stryker over med straks det har strammet seg.
        En annen sak er at man må "maskere" nær skjøter med noe, papp eller aluplate etc. Ellers drar man ut skjøtene. Godt lys er et must så du ser hvordan filmen endrer seg mens du varmer. Omtrent som ved lakkering...
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Husker ikke navnet på det. Tror det må være 15 år gammelt
          Problemet jeg hadde når jeg prøvde uten sokk, var at det ble riper,
          ikke pga. ujevnheter i jernet, men pga kantene på det.
          Spørs om jeg ikke bør spandere på meg et nytt.
          Last edited by Jostein; 07-02-11, 19:21.
          Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

          Comment


          • #6
            Originally posted by Jostein View Post
            Har prøvd litt med strykejern med sokk på, uten at det ble noen stor suksess.
            Har også prøvd varmluftpistol, men det er vanskelig å ha kontroll med denne.
            Plutselig er det hull!

            Finnes det noen andre metoder jeg kan prøve?
            jeg bruker varmluftpistolen fra biltema, den har trinnløs termostat
            trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
            trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
            arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
            PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
            homemade quad med diverse elektronikk.
            noen depronkjerrer.
            futaba10c 2.4ghz.
            radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

            Comment


            • #7
              Bruk jern på det meste. Varmluftpistolen er bra den, men så plutselig sitter du ser på sokkene din før du vet ordet.. haha.. been there..
              Tom Jonny Pettersen
              http://www.bodomfk.no

              Comment


              • #8
                Det kommer litt an på sokken da.. Det holder lenge med en tynn nylonstrømpe som damer bruker når de pynter seg. Mye mindre varmetap.
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

                Comment


                • #9
                  Nylonstrømpe har jeg ikke prøvd. Den smelter ikke? Jeg har hatt stor nytte av dette jernet: Small Size Hobbyland AS



                  Relativ nøyaktig innstilling i C og F. Bra verktøy, for en rimelig penge.
                  Vennlig Hilsen
                  Arne Husby

                  Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by ArneH View Post
                    Nylonstrømpe har jeg ikke prøvd. Den smelter ikke? Jeg har hatt stor nytte av dette jernet: Small Size Hobbyland AS



                    Relativ nøyaktig innstilling i C og F. Bra verktøy, for en rimelig penge.
                    Samme jernet jeg bruker! Strømpene holder de!
                    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                    Steinar B Johansen
                    Lillehammer mfk

                    Comment


                    • #11
                      beklager men stjele tråden litt, men viss man har en I-formet boble i belegget, som det er litt størrelse på, hvordan angriper man den. Det er jo 3 forsjellige måter å gjrøe det på. Over og presse ned, fra siden og fra enden.
                      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                      Comment


                      • #12
                        Kommer litt an på hva som er under, og i nærheten av bobla.. Hvis det er planket under, og ikke noe sted lufta kan slippe unna, så er det enkleste å prikke el lite hull i bobla, og så stryke fra kanten av bobla mot hullet.
                        Hvis det er en åpning i nærheten, så hender det at man klare å bruke strykejernet til å skyve bobla dit.
                        Du kan krympe å stryke så mye du vil, men lufta må vekk for at det skal legge seg.
                        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                        Steinar B Johansen
                        Lillehammer mfk

                        Comment


                        • #13
                          stikk hull i bobla med ei lita nål,styk over med strykjernet

                          Comment


                          • #14
                            Ser at noen lager ørsmå hull i balsaen før trekking. Med en slik: TowerHobbies.com | TOPR2190 Top Flite Woodpecker Perforating Tool



                            Kan brukes til å perforere balsa eller trekket. Vet ikke om den selges her i Norge.

                            Kanskje det er en smart sak. Kan jo aldri få nok verktøy.
                            Vennlig Hilsen
                            Arne Husby

                            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                            Comment


                            • #15
                              Norwegian har Woodpecker: Woodpecker perforerings verktøy - - Norwegian Modellers
                              Vidar

                              Div.

                              Comment

                              Working...
                              X