Announcement

Collapse
No announcement yet.

Thunder Tiger Cessna Cardinal 177 ABS .60 ARF ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jeg bestilte likegodt to slike fly hadde tengt og ha det ene som reservedelslager. Det koster jo like mye for en ny vinge som en nå betaler for et helt fly. Men kansje jeg skulle kjøpe en slik bensinmotor å montere inn i den ene modellen så kunne jeg jo teste hva som er best. Har en 15cc JBA bensinmotor i en P40 og den går som en kule, men ser denne motoren Elefun selger har noe lavere oppgit efekt uten at det kansje betyr så mye.

    Comment


    • #32
      Originally posted by bardp View Post
      Jeg bestilte likegodt to slike fly hadde tengt og ha det ene som reservedelslager. Det koster jo like mye for en ny vinge som en nå betaler for et helt fly. Men kansje jeg skulle kjøpe en slik bensinmotor å montere inn i den ene modellen så kunne jeg jo teste hva som er best. Har en 15cc JBA bensinmotor i en P40 og den går som en kule, men ser denne motoren Elefun selger har noe lavere oppgit efekt uten at det kansje betyr så mye.
      Ja, det har du jamnen rett i. Sjekket nettopp reservedeler prisene. Hadde faktisk ikke tenkt på dette.. Ja , vært kult med tilbake rapport om evt en slik type bensin motor i denne modellen

      PS! trenger men slik servo-kabel forlenger i denne modellen?
      Tommy

      Futaba 14Mz 2,4GHz
      Futaba 10CG 2.4GHz

      Hirobo SDX EP/ Hirobo Turbulence 3D Nitro
      Raptor 50Titan SE (x3)

      Div. modell flyr.. (alt for mange)

      Comment


      • #33
        Nei tror alle servoene står samlet mitt i flyet så strengt tatt skal det ikke være nødvendig men det er enklere og koble til vingeservoene om du har lit lange ledninger til disse. En servokabelforlenger koster vel ikke mer en en tier så jeg har altids liggende noen slike på lur. Om du velger og montere to servoer til balanserorene må du ha en spltter og da kan du jo likegot bruke en som er 30cm og da er det enkelt og koble til vingen. Du kan også bruke en ekstra kanal på mottakeren om du ønsker det, det gir jo mulighet for og mikse inn flapsfungsjon men jeg synes vell disse modellene fort blir ustabile om en gjør det.

        Comment


        • #34
          Nå har jeg tittet oppi esken til Cessna Cardinal 177 og det hele ser veldig likt ut Readyen jeg har fra før bare litt større. Tror ikke jeg bryr meg om og lakere flyet vasker bare av med rødsprit og seter på klistermerkene. Får jeg tid monterer jeg det i morgen.
          Startet opp ASP 91 4t motoren i dag etter først og ha justert ventilene og smurt opp vippetøyet med lit totaktsolje. Den startet på færste slaget og tikket greit rundt på meget fet blanding. Kjøte en 1/3 l på 3500 RPM før keg begynte og justere den. Nå drar den 13x8 propellen til 9600 RPM fremdeles med noe fet blanding og tikker greit på tomgang med 2300 RPM. Akselrerer fint fra tomgang till full fart denne blir nokk bta til Cessna Cardinal 177. Har nå kjørt gjennom ca 2/3 l og resten av innkjøringen får bli i flyet.

          Comment


          • #35
            Ang servo monteringer / bruk av Servo!

            Jeg kjøpte da 5 stk totalt.

            3 stk Futaba S3001 - Torque: 2.4kg-cm @ 4.8V
            2 stk Futaba S3010 - Torque: 6.5kg-cm @ 4.8V

            Fikk tips om å bruke 3 stk til balanseror og gass og de to andre hale-partiet. Ser at i manualen brukt KUN 4stk, hvor en stor tar seg av styring på balanseroret.

            Hvordan er nytten av dette, er det beste å bruke 2x servo på balanseroret? Hvordan kobles dette i forhold til det, trenger jeg slik Y-kabel etc ?

            Har dessverre aldri bygd et fly før.

            Hvor er det beste å plassere fuel-tanken i denne modellen , rett bak motoren? Står ingen ting om akkurat dette i manualen. Venter forsatt på motoren. Ikke begynt å bygge modellen ennå!

            Tips til hvilken go propell 13x8 bør kjøpe?
            Tommy

            Futaba 14Mz 2,4GHz
            Futaba 10CG 2.4GHz

            Hirobo SDX EP/ Hirobo Turbulence 3D Nitro
            Raptor 50Titan SE (x3)

            Div. modell flyr.. (alt for mange)

            Comment


            • #36
              Om du bruker 5 servier har du muligheten til og programmere inn flaps fungsjon på balanserorene på radioen. Da må du bruke en kanal ekstra. Om du ikke skal gjøre det er det ikke noe poeng i to servoer til balanserorene, men om du monterer to servoer uten og bruke en ekstra kanal må du bruke en y ledning fra radioen og til servoene.
              Tror ikke jeg bryr meg om og montere mer en en servo da jeg synes disse modellene let blir noe ustabil når en bruker balanserorene til og gi mer løft.
              Tanken må du montere helt fremme i flyet slik at tanktroppen blir stående i hullet i motorfestet.

              Comment


              • #37
                Dobelposting
                Last edited by bardp; 01-08-11, 20:07.

                Comment


                • #38
                  Har du mulighet til å bruke 2 servoer på balanseror så ville jeg ha gått for det. Ikke bruk Y-kabel men plugg inn de i hver sin kanal på mottakeren. Fordelen er mer presis styring av balanserorene, mulighet for subtrim direkte mot en av balanserorene og kortest mulig vei mellom servo og balanseror. Dette gir mindre slark i overføringen.

                  Har hatt 1 servo på balanseror og synes det er noe ordentlig dritt.
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

                  Mange fly og mye moro

                  Comment


                  • #39
                    Har jeg da mulig kjøpt "feil" mottaker, en kanal for lite? Kjøpte den Futaba R146IP (6kanal) uten at jeg tenkte på dette...!

                    Trenger jeg flere enn dette ettersom det blir mix av f.eks flaps?


                    1. Gass
                    2. Balanseror høyre
                    3. Balanseror venstre
                    4. høyderor
                    5. Sideror
                    6. Batteri/bryteren/ladepluggen
                    Tommy

                    Futaba 14Mz 2,4GHz
                    Futaba 10CG 2.4GHz

                    Hirobo SDX EP/ Hirobo Turbulence 3D Nitro
                    Raptor 50Titan SE (x3)

                    Div. modell flyr.. (alt for mange)

                    Comment


                    • #40
                      Skal vel holde det om jeg ikke tar helt feil.

                      Kanal 1: 1 Balanseror servo( andre mikses inn)
                      Kanal 2: Høyderor
                      Kanal 3: Gass
                      Kanal 4: Sideror
                      Kanal 5: 1 Balanseror servo
                      Kanal 6: Batteri

                      Du må da mikse kanal 1 og kanal 5 på radio. Heter vel flaperon???
                      Henrik Lauvli
                      Clouds fly, Kyosho Calmato, Kyosho Calmato Sports
                      TWM Cub Clipped Wing 1/6, Raptor 50 og Futaba 6EX
                      MIkroflyger

                      Comment


                      • #41
                        Ja og enda har du jo en kanal til overs. Batteriet trenger ingen kanal det kann kobles inn sammens med en servo på hvilken som helst kanal.

                        Comment


                        • #42
                          Du trenger kun en kanal per servo. Uavhengig av hvor mange mikser du bruker Miksene gjøres "inni radioen". Det eneste mottakeren har til oppgave er å motta signaler for hver enkel kanal, og dele ut strøm til de forskjellige servoene. (Og eventuelt til failsafe)
                          Jon-Brage Hoel Andorsen
                          -------------------------------------------------------------------------
                          Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                          Alt flyr bare du har nok motor!

                          Comment


                          • #43
                            Jeg klarte ikke og dy meg bestilte den lille bensinmotoren fra Elefun. Så nå kan jeg ha en med ASP 91 4T og en med 15cc 2t bensin så får jeg se hva som er best. Tror jeg vil forsøke å bygge omm den ene vingen slik at jeg får flaps på den innerste delen av vingen og balanseror ytterst. Monterer da inn to balanserors servoer ute på vingene og setter servo til flaps der hvor balanserorsservoene sitter orginalt. Tror det er en bedre løsning en flaperon. Lit usikker på hvor jeg bør dele roret men tengte i utgangspunktet på og ta 1/3 til flaps og 2/3 til balanseror. Om det er noen som har noe innspill på dette hadde det vært fint.

                            Comment


                            • #44
                              Ja, da har jeg endelig fått ASP 91 4T motoren idag , så nu har jeg alt komplett bortsett fra propell og servo kabel forlenger til vingen.

                              Fått bygd ferdig vingen idag, valgte å sette inn begge servo-ene i vingen. Prata med han jeg flyr sammen med på stripa, han flyr litt fly ved siden av heli.

                              Så da blir valget slik som TorpaRC skrev :

                              Kanal 1: 1 Balanseror servo( andre mikses inn)
                              Kanal 2: Høyderor
                              Kanal 3: Gass
                              Kanal 4: Sideror
                              Kanal 5: 1 Balanseror servo
                              Kanal 6: Batteri

                              Begynner på kroppen i morra. Velger ikke å lakkere det , bare sette på merker.

                              Skulle ønske var litt bedre bygge-manual til modellen også i farger, samt merking av posene med delene i. Hadde gjort byggingen enklere , i alle fall for min del.

                              Kanskje vært en skikkelig byggetråd her i forumet på ang akkurat denne modellen, med tips/råd. Det hadde i alle fall hjulpet meg mye tror jeg siden er første fly man bygger. Sikkert mange andre enn meg som ønsket det også


                              Jaså , kjøpte den Bensin motoren du bardp

                              Da MÅ du komme tilbake med rapport på den etterhvert. Må si at det er lærerikt å bygge sitt første fly... når en bare er vant til heli med mye metall / plass deler.

                              Hvor lett er det å justere inn en ASP motor, like lett som OS?
                              Last edited by Heligutten; 04-08-11, 20:40.
                              Tommy

                              Futaba 14Mz 2,4GHz
                              Futaba 10CG 2.4GHz

                              Hirobo SDX EP/ Hirobo Turbulence 3D Nitro
                              Raptor 50Titan SE (x3)

                              Div. modell flyr.. (alt for mange)

                              Comment


                              • #45
                                Du finner omtale om flyet her, og bygge bilder:

                                ARC Cessna cardinal 177
                                Henrik Lauvli
                                Clouds fly, Kyosho Calmato, Kyosho Calmato Sports
                                TWM Cub Clipped Wing 1/6, Raptor 50 og Futaba 6EX
                                MIkroflyger

                                Comment

                                Working...
                                X