Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt klubbfly. ARC cessna cardinal.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nytt klubbfly. ARC cessna cardinal.

    Etter ett uhell så måtte vi ha nytt trainer fly til klubben. Etter å lest mye og snakket med folk som har ARC sin cessna så falt valget på den. Men måtte også ha ny motor da den som satt i den forrige traineren. Ble for liten til cessnaen. Sendte en mail til Trottlestore om de kunne gi oss en god pris på fly med motor og det fikk vi så da ble den bestilt. Stor takk til Trottlestore for god service Det er jo en del byggetråder fra før på nett av dette flyet så blir vel ikke den mest detaljerte som blir lagt ut her. men kommer til å skrive litt om hva jeg synes om konstruksjonen og hvordan jeg synes ting fungerer. Har aldri satt sammen noen av disse plast flyene før så kom gjerne med tips. Legger ut noen bilder av eske åpninga


    Click image for larger version

Name:	CIMG1467.jpg
Views:	1
Size:	90.2 KB
ID:	631323
    Eska.

    Click image for larger version

Name:	CIMG1468.jpg
Views:	1
Size:	63.3 KB
ID:	631324
    Kropp, vinge, stab, finne og det som skal rundt vingeskjøten

    Click image for larger version

Name:	CIMG1469.jpg
Views:	1
Size:	87.2 KB
ID:	631325
    poser med masse plast deler

    Click image for larger version

Name:	CIMG1470.jpg
Views:	1
Size:	82.2 KB
ID:	631326
    JBA .61 motor

    Click image for larger version

Name:	CIMG1471.jpg
Views:	1
Size:	77.2 KB
ID:	631327
    dekaler

    Click image for larger version

Name:	CIMG1472.jpg
Views:	1
Size:	81.1 KB
ID:	631328
    også hadde selgeren slengt oppi 2 propeller, plugg og fuelslange
    Last edited by xilian; 17-04-12, 20:00.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Hva har skjedd med å legge ut bilder her på forumet. de kommer jo i hytt og pine og ikke der man legger dem i teksten slik som før
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Bildene vet jeg ikke noe om, men har hat flere slike fly. Min siste ble vel kondemnert på søndag da hadde den flyd ca 120 turer. Grunnen til at jeg ikke gider og reparere den mer er at torpedoveggen og kroppen rundt var gåt helt i oppløsning. Det samme var også tilfelle med skillevegen bak i flyet som understellet er festet i. Så om noen skulle trenge en helt strøken vinge og flotører har jeg det liggende.
      Vær nøye med og matte ned alle overflater der du skal lime vis ikke løsner det etter en tid. Ellers er det jo ret fremm og hele stasen bygges fint ferdig på en dag. Programer inn flaperon på radioen så kan den flys i gangfart.

      Comment


      • #4
        Takker for tipsene. Nå hadde bildene lagt seg rett også hmm ser sjæfen har vert inne og redigert .

        Har lest en del om flyet og mange som anbefaler epoxy bare på vingeskjøten og medium ca på alt det andre. noen synspunkter der?
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Ja jeg ville nok limt på den måten om jeg skulle bygd en till samt lagd torpedoveggen i krysflner eller forsterket den medfølgende med glasfiber og lamineringsepoksy. Ville nokk i tilegg ha plastet den inn med glasfiberduk og lamineringsepoksy mot kroppen i tilegg til og lime den med ca.

          Comment


          • #6
            ok. får se hva jeg gjør med torpedoveggen. har begynt med vingen. bestilte med ett 8mm carbonrør for å forsterke vingen med. men ser det er med ett 5mm carbonrør også. finner det ikke i monteringsanvisningen, men lurer på om det er tenkt å brukes som forsterkning i fremkant av vingen. Ellers så ser det ut til at monteringen er ganske enkel og rett frem.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Det 5mm røret er støtstang til høyderoret. Karbonrøra til vingen kan være lit vanskelig og få inn i senter av vingen men spiss de lit i enden slik at de skjører isoporen og bruk røret som en borr så går det seg till.

              Comment


              • #8
                aha skjønner. Har slipt de 8mm rørene og skrudd de inn i vingen. gikk greit det. så skal lime sammen vingen før jeg legger meg i kveld så blir det å fortsette etter jobb i morra
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Jeg satte inn skruer gjennom flyet og inn i torpedoveggen, samt festet til landingsunderstellet, ogs bør du prøve å forsterke understellet, for det knekker endel...

                  Comment


                  • #10
                    Har fått montert sammen flyet og skulle begynne å kjøre inn motoren i dag. fylte opp tanken, ut 2 runder på hovednåla. primet den og på med gløder. 2 flipp på propellen så gikk den i toppen 10 sekunder. kom en forferdelig kakkle lyd rett før den stoppet. skjønte det var noe som hadde skjedd. tok ut motoren og tok av baklokket. råden knekt oppe ved stemplet Vet ikke om det er bare råden da jeg ikke ville skru opp noe mere før jeg har snakket med Trottlestore. har sendt mail til dem nå.

                    Click image for larger version

Name:	Bilder533.jpg
Views:	1
Size:	29.4 KB
ID:	587881
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Det var j0 ikke bra tror JBA må ha kjøpt en haug dårlige råder jeg har jo knekt råden i 2 stk JBA 25cc bensinmotorer på kort tid. Nei få den levert tilbake og få en ASP 91 4t i steden det er en kjempemotor til det flyet. Mye sikrere drift lavere drivstofforbruk mindre gris og langt penere lyd.

                      Comment


                      • #12
                        Nå har det seg slik att vi kjøpte flyet og TS spanderte motoren på klubben så har ikke betalt for den. Får se hva TS svarer på mail først nå før vi foretar oss noe.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Da er ny motor kostnadsfritt på vei i posten. så får vi håpe det går bedre med den.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Dessverre så er vel JBA veldig varierende i kvaliteten, får håpe at erstatningsmotoren er bedre.
                            Espen Kvien
                            Gruppeleder F3A
                            Vingtor RC Club
                            f3a.norge@gmail.com

                            Mange fly og mye moro

                            Comment


                            • #15
                              Fikk ny motor i dag. montert og startet opp. Den nye var ikke så himla trang som den første og i tillegg så varmet jeg toppen litt med en gassflamme før jeg startet opp slik att sylinderforinga skulle utvide seg litt så den gikk den litt lettere rundt. kjørte en tank og den starter l lett litt ustabil og stopper pluttselig noen ganger, men kjører den rikt og den blir sikkert bedre etter noen tanker. satser på å ha dne i lufta på søndag

                              Noen som vet hvor dem selger deler til jba motorer? Trengte ikke sende inn den gamle så hadde vært greit om jeg kunne fått tak i en ny råde
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X