Announcement

Collapse
No announcement yet.

Great Planes Cap 232

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Great Planes Cap 232

    Har noen erfaring med Great Planes sin Cap ? fløy opp en 2 meter for en kamerat, men virket baktung så det holdt. Måtte skyve stikka godt forover for å lande. Ekstremt kilen på balanseror og gravde seg inn i sving. I dag testet vi med CG lenger frem og det hjalp en del, men fortsatt flyr den som ei geit. Kan det være fordi modellen er 1,5 kg tyngre enn den skal være, eller stemmer ikke tyngdepunktet på tegningen ??
    Balsa

  • #2
    Tyngdepunktet på min Stevensaero cap der totalåpningen (kordenslengde) i kroppen er 33cm er fra 9,7 til 11,0 cm fra forkant inne ved flykroppen. det bakre tyngdepunktet er med andre ord 1/3 av totalen. Lykke til. Vekt har jo mye å si på Stall egenskapene. Med den symetriske vingeprofilen på min cap 232 40e cap må jeg holde litt dykkror for å komme ned. Mulig jeg har trimmet feil selv, men den flyr fint i level flight. Gjør jeg dette rett før landing og bare trekker av power, blir det stall rimelig raskt. Jeg må bruker litt dykkror Mulig du kan få gode forklaringer av noen Click image for larger version

Name:	IMG_5010.jpg
Views:	1
Size:	86.8 KB
ID:	607444Click image for larger version

Name:	IMG_5012.jpg
Views:	1
Size:	115.5 KB
ID:	607445
    Mvh Andreas
    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
    PCM.at mye glede i litt carbon
    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

    Comment


    • #3
      Hadde en Phoenix Model CAP 232 50cc og den fløy som en drøm. Ikke en eneste antydning til noe tull. Landing var en lek bare å dra av på motoren så sank den helt nydelig gjennom å landet silkemykt.

      Comment


      • #4
        Siden jeg kjenner Wulf så er det nok fingertrøbbel eller allergi siden det ikke er tysk warbird fra tiden 40-45....
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Hehe. Du mener det. Samme fyr har jo en giles og den flyr fint hverfall.
          Balsa

          Comment


          • #6
            er lett å regne ut cg ved hjelp av denne The scale model RC airplane: How to find the balance point (C.G.)
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Jeg mistenker nokk at den er blitt for tung til å fly bra. Har selv en GP Su 31 2m og disse flya er utrolig solid bygget og derved noe tung i utgangspunktet. Skal de fly bra må en være svært kritisk til hva en monterer inn. Min fløy ikke bra før den fikk en lett og kraftig YS motor. Hadde først bensinmotor å canister men den ble rett å slett for tung til å fly bra. Nå med den lette YS 175 DZ motoren flyr den som en drøm.

              Comment


              • #8
                Modellen jeg fløy har en OS pegasus. Alt av elektroniske duppeditter og veier 8 kg hvis jeg ikke husker feil. + 1 liter fuel.
                Balsa

                Comment


                • #9
                  Høres jo fryktelig tungt ut til en 2 m akrofly, Tror nokk min GP Su 31 er under 6 Kg. Har forresten nettopp vært på stripa å fløyet tre turer med den nå i kveld.

                  Comment

                  Working...
                  X