Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trekke et ARF fly på nytt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trekke et ARF fly på nytt?

    Hei,

    Jeg har en gammel CAP fra hangar9 hvor betrekningen er skikkelig råtten og sliten.. Modellen har endel reparasjoner og slikt som vises godt med lappeteknikken av betrekning.

    Jeg kunne tenkt meg å dratt av alt trekket og legge på nytt, men hvordan er det med ARF modeller og gjøre slikt, vil ikke trekket feste seg eller blir det problemer av noe slag tror dere?

    Noen andre tips til slikt arbeid?

    Bør jeg bruke betrekning som skal strykes på, eller kan jeg bruke den typen med lim? Hva er beste/enklest?
    Med vennlig hilsen / Best Regards
    Freddy Ulvseth
    http://freddy.ulven.com/rc

  • #2
    Hvis modellen er av tre, og det regner jeg nesten med siden den i utgangspunktet var trekt, så er det bare å begynne å rive av trekket.

    Det eneste jeg kan tenke meg som vil gjøre at trekket ikke fester seg må være hvis du har hatt fuel lekasje ombord, slik at noe av trevirket er "oljeimpregnert". Ellers pleier det å være et større problem med fastbrent betrekning, som omtrent må slipes av.

    Riv av alt trekket, og slip lett over hele greia før du trekker på nytt.

    Bruk strykejerns betrekning! Jeg anbefaler Oracover, eller til nød Monokote. Den typen som har lim på seg er i utganspunktet ikke ment til å trekke med, men snarere til dekor o.l. Noen ARF produsenter bruker slikt, men det er ikke noe å trakte etter.

    Comment


    • #3
      Ahh.. oki..
      Takker for tipset..

      Jupps, modellen har spanter av tre med litt isopor her og der (bak cockpit og i vingene)..
      Vingene er nok dekket med balsa også, så det burde vel gå bra...
      Skal jeg bruke pussekloss, eller holder det med å gni forsiktig med et fint sandpapir et raskt strøk?

      Hvor mye film tror du det går med til en 120 size cap 232?

      Du kan se modellen her: 404 - File or directory not found.
      Med vennlig hilsen / Best Regards
      Freddy Ulvseth
      http://freddy.ulven.com/rc

      Comment


      • #4
        Tør ikke anslå hvor mye som går med, for det pleier jeg å bomme grovt på til mine egne prosjekter.

        Tenkte bare et raskt strøk med fint sandpapir ja.

        Isoporvinger er ingen problem, bare ikke varm for hardt på vingeflatene (been there, done that)

        Comment

        Working...
        X