Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fliton Extra 330s Freestyle - Diverse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fliton Extra 330s Freestyle - Diverse

    Driver å planlegger innkjøp av utstyr til den nevnte modellen. Er vel litt tidlig ute men har ikke lyst til å vente en dag mer enn nødvendig på å få mitt første "skikkelige" fly i lufta Her skal alt ligge ferdig "laina" utover bordet i det modellen dukker opp i oktober en gang...

    Vet det antagelig dukker opp et review av denne her på MfN etter hvert men...

    Litt info (Mer på www.fliton.com ):
    Vingespenn:152cm
    Lengde: 145,5cm
    Vekt: oppgitt til 1.3kg ren i følge Fliton sine sider
    Planlagt motorisering: ASP FS91AR

    Vil ha mulighet til å bruke den både til IMAC og 3D

    1) Hvilke servoer bør passe til dette flyet (Sender: Hitec eclipse 7, det bør være noe som er kompatibelt...)? Spesifiser gjerne hvilke servo til hvolket ror. Har sett en del på utenlandske forum men det varierer så mye hva folk flyr med, tenkte kanskje noen hadde noen erfaringer med fly i denne størrelsen. Vekt på radioutstyret er vesentlig, men også styrke/driftsikkerhet... Skjønner...?

    2) Bør jeg investere i PCM mottaker? Har PPM fra før som duger greit i cessnaen. Ikke hatt noen glitch med denne.

    3) Er det mye vekt å spare på å benytte BEC + li-xx ? Er det mye å hente på antall flyrurer pr. lading? Link til leverandør/utstyr mottas med takk.

    4) Vil en APC 15x4W eller noe deromkring fungere greit sammen med den motoren til 3D leking (trening kan vi kanskje kalle det)...? APC 13x6 gir +\- 10500rpm på bakken pr. i dag.

    Det var lista med spørsmål til nå, kommer sikkert mer etter hvert.
    Vet at få har førstehåndskjennskap til denne modellen pr. i dag så kvalifisert synsing mottas med takk inntil videre...

    På forhånd takk for kommentarer/synspunkter

    Og ja, jeg gleder meg som en unge
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    1: Det blir et fly i helt typisk 60-size. Det betyr at servoene bør dra 3,5 kilo eller mer. Spesielt hvis det er singel servo på høyderoret.

    2: PCM har ingen fordeler foran PPM, hadde gjerne fløyet denne med 6ch Hyperion som er lett og har failsafe jeg.

    3: UBEC og LiPo eller liIon kan gi deg noe vektbesparelse, spesielt hvis du skal ha mye kapasitet ombord til mottakeren. Flightpower flightpower.co.uk og Fromeco Fromeco Scale Avionics LLC er av dem jeg har hørt om i praksis og uten videre ville våge å bruke produktene til. Skal som sagt teste Koolflight sine regulatorer DNS points to prohibited IP | www.koolflightsystems.com | Cloudflare nu. Disse vil helst ha 3S eller mer for RX-bruk.

    4: Fuelmotor...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Ok, takk så lenge.

      "Disser" du motoren min eller...hehe
      Noen som har tenkt å satse på elektro-oppsett på denne??
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #4
        Vær klar over at disse billige motorene som ASP og SC har dårligere Ytelse og veier mer enn f.eks OS og Irvine, det er ingen fordel til 3D.
        Hvis du ikke har motoren allerede og har muligheten bør du vurdere en sprekere motor, kanskje Saito 82 er et alternativ?

        Bruk servoer som er sterkere enn standardservoer og rimelig kjappe, jeg bruker Hs 635 på Funtana 90 og er bra fornøyd med det men du kan sikkert klare deg med et hakk mindre.
        Ellers tror jeg det er en glimrende modell du har valgt.

        Jarle
        It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

        Comment


        • #5
          Hei denne extraen der virker ikke dum. Fikk nestenlyst på den selv. Har en liten acroextra fra før med 60motor 2t. Den har en totalvekt 3,5kg. Denne extraen fra fliton har en total vekt på 2.6 kg. Det synes jeg lover virkelig bra. Tror denne modellen skulle fly som f... med en 70 4t motor. Så er det noen som vet om det er noen forhandlerer i norge som har den?
          Hans P Førde

          Comment


          • #6
            Er Celtic Griffin som fører Fliton Norge.
            http://www.celtic-griffin.com/model.php?id=131
            Om Ken har den inne eller er utsolgt vet jeg ikke. Bra priser har han også
            I Sverige er det mft.nu som fører den.

            Har sett og kjent på flyet, en kamerat har en ...er rett og slett den mest sexy 50-60 size Extraen jeg har sett.
            Litt fiklete og nå vingeboltene (delte vinger og carbonrør 0.5 mm tykt) Samt må finne på noe lurt for og feste "panseret" foran canopy, vingefboltene skrus inn derifra. Så må kunne åpnes lettvint
            Vet noen har brukt magneter
            Kroppen i front er bygget opp av en mengde deler til og være ARF. Ingen drøm å reparere inbiller jeg meg
            Kameraten mener og benytte en OS 91FX han har liggende
            Vil iallefall ikke mangle motor.
            Han hadde en OS70FS og 91Fx liggende og siden vekten blir omtrent den samme så gikk han for FXen. Jeg hadde valgt 70FS en

            Jeg har også lyst på en
            mvh MM

            Comment


            • #7
              Ja det ser ut som han har den modellen ja. Men han selger den som elektromodell ser. Men uansett så synes griffin hadde en noe "rotete" nettbutikk hvordan bestiller man derfra da? Tror ikke tankeoverføring til griffin hjelper noe særlig
              Hans P Førde

              Comment


              • #8
                Jeg mener det! hvordan bestiller man? fant ingen knapp i min webleser som heter kjøp eller buy noe slikt. Det er en nettbutikk? For det kan ikke være slik at jeg skal sende en mail? Da er det en "hjemmeside" Ble litt forvirra no, for ej fikk virkelig lyst på den extraen....
                Hans P Førde

                Comment


                • #9
                  Send han en mail.

                  Vet han skulle ta inn 4 i førsteomgang. En demomodell + 3 andre. Den ene har jeg som sagt kjøpt og de to siste var antagelig solgt de også... De skal visstnok være ganske populære ute i den vide verden og dermed litt vanskelige å oppdrive. Men om dere maser litt på Ken så kanskje han kunne tatt inn flere...

                  Mange (ihvertfall noen, men vet ikke hvilke preferanser de har) mener .70 4-takt blir litt lite, ihvertfall til 3D ser det ut til. Derimot ser det ut til at noen har puttet OS FS91AR inn i den med hell, og det er jo bortimot den samme motoren som jeg har.

                  Ja, jeg vet at ASP'n ikke er mega sprek. På sikt havner det en ys eller saito i den, men siden jeg har den 4-takteren nå så ser jeg ikke behovet for å skaffe en til (har ikke råd heller så den saken er rimelig grei )

                  I første omgang er det jo om å gjøre å lære seg sikkebevegelsene og "lufte" litt på de mer avanserte manøvrene. Når ting begynner å sitte og penger er spart opp bytter jeg til sprekere og lettere motor.

                  Her er en tråd for de som er interessert i hva andre mener om modellen:
                  Fliton Extra 330 Freestyle Who's Got One? - RCU Forums
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment


                  • #10


                    Another six just ordered you guys...

                    Ken Bates
                    Never Mind the Label

                    Comment


                    • #11
                      Det eneste som bekymrer meg med f.eks HS-635 (50g pr. stk.) er at jeg da ender opp på nærmere 250g med servoer inkl. en HS-81 til throttle...

                      Prismessig er jo hs-635 servoen et greit valg. Vektmessig veier den ca. like mye som servoene som er "et hakk mindre", bare at den leverer mye mer kraft...

                      Noen som vet om servoer på ca. 30g som drar 3.5kg eller mer?
                      (Kan jeg spare vekt på noe så gjør jeg det )

                      Hvilke ror krever den kraftigste servoen, nest mest kraftig osv?
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment


                      • #12
                        sitat: Hvilke ror krever den kraftigste servoen, nest mest kraftig osv?

                        jeg ville satt det i denne rekkefølgen med den sterkeste først.

                        ved en ballanserorservo
                        1:side ror
                        2: ballanseror
                        3:høyderor
                        4:trottle

                        ved 2 ballanseror servoer
                        1:sideror
                        2:høyderor
                        3:ballanseror
                        4: trottle.

                        hvis du skal sparre på alle bauger og kanter så trenger du jo ikke hs81 på trottle heller. jeg bruker nå faktisk noen billige 9g servoer på trottle i alle fuelflyene mine og det fungerer utmerket.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Har en hs-56 jeg kan bruke på throttel... rask og sterk. Er ikke mye vektforskjell mot hs-81 men jeg ser for meg at jeg ikke har behov for noe særlig ekstra vekt foran mtp. den motoren... Vi får se...

                          Så lenge billig er bra så er det jo greit men jeg vil ikke miste kontrollen på throttelen i hover pga. tannhjul som ryker pga. vibrasjoner og slitasje...


                          Forsegling av hengsler: med hva / hvordan?? Ser det blir anbefalt rundt om kring, men er det nødvendig på denne modellen?
                          Espen Melby

                          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                          Comment


                          • #14
                            Er ikke den med mest erfaring her inne, men ville vært litt forsiktig med og velge alt for anorektiske servoer på ett slikt fly. det er ganske stort og er beregnet på å flys ganske så røft. Lite å tjene på noen få gram på servoer.
                            Dessuten betaler du forholdsmessig mye mer for krefter i mini servoer enn
                            servoer i normalstørrelse.
                            Hadde valgt ett rimlig oppsett som ser slik ut: HS635MG på høyde/ side
                            HS475HB ballanse
                            HS81 på throttel ikke mindre
                            Dette blir jeg sikkert hengt for men får stå sin prøve, servoer ett ømtålig evne
                            Føler du dette ikke er raskt nok eller sterke nok servoer så anskaffer du en 6v pakke
                            Kontrollerte servoene på Laser3D en min idag har der 2 HS225 carbonite (høyde) og to ditto med metallgir (ail) De med metallgir er det allerede betydelig slark i etter 50-60 turer. Carbonite drevene har klart seg mye bedre. Laseren er ett lettere fly med mindre motorkraft enn Extraen.
                            mvh MM

                            Comment


                            • #15
                              Setter pris på alle innspill jeg.
                              Hørtes fornuftig ut det siste Bra med litt konkrete tilbakemeldinger på hvordan utstyret egentlig fungerer. Om valget står mellom å fly med 50 g "for mye" mot for å oppleve at en servo gir seg i lufta eller ikke fungerer som den skal så er valget enkelt...

                              Tror det oppsummerer servodiskusjonen, går nok for hs-635 rundt om + hs-81 til throttle.

                              Kommer til å skaffe BEC + li-xx etter hvert så da ender jeg jo på 6V uansett.

                              Men hvordan er det med forsegling av hengsling? Nødvendig? Hvordan?
                              Espen Melby

                              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                              Comment

                              Working...
                              X