Unconfigured Ad

Collapse

Hangar 9 Extra 260 27%

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • supmann1
    • Apr 2005
    • 48

Spennende og my teknisk.
    Har tenkt litt på strømforbruk og diverse gadgets for å supplere servoer med strøm. Har også brent av en Bec-krets i ett 1,7m 3D fly nylig (skulle kunne levere 2,5A kontinuerlig og mye mer i burst). Nå vet vi jo at noen av disse 6-8kg+ servoene av digital type gjerne trekker 4-5A hver i utstålet tilstand.
    Så da trekker jeg den raske konklusjonen at i verste tilfelle i en snapproll kan de dra 5 servoer ganger 5A = 25A i peak... (om så bare for ett ørlite øyeblikk) Hva da med disse stakkars Lipo/ion pakkene som vi vet ikke har godt av å bli belastet mer enn X antall C?

Til sammenligning har de målt maks strømtrekk i en F3B modell under start og det gikk 8A. Hver servo der trekker normalt 1-1,5A maks av de sterkeste (4-7kg utav 13mm tykke servoer).

Jeg heller plutselig over til en fet vanlig batteripakke, eventuellt en til servoer og en mindre til mottager (i tilfelle spenningen faller under det mottageren takler).

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Høres trygt ut det der Supra, gode marginer!

Har sjøl "tatt sjansen på" Hitec digitale servoer i Funtisen min, og må bare innrømme at dem gjorde en grei jobb der for en amatør som meg. Var rimelige saker, både 6-kilosene og 10-kiloen jeg brukte.

Når man begynner å bruke mye strøm totalt ombord i en flymaskin er det spesielt grensen for hvor mye strøm printet i RX`en tåler jeg er eddd for. Selv den forholdsvis dyre mottakeren jeg skal ha i et fly nå klarer max 16Amp, og 4Amp kontinuerlig... Når der blir 11 servoer ombord og man kanskje skal dra 6-7 av gangen til max i spinn etc er det klart man blir betenkt...
      Ut fra et oppsett jeg så i maskinen til en kompis som tidligere hadde brukt Powerbox forlot jeg det som alternativ og har begynt å se nærmere på den andre gadgeten han hadde; EasyPatch! http://easypatch.ua9.de/deutsch/main.htm Dette er noe jeg ser spesielt seilflypilotene bruker mer og mer. Vet ikke om dette er overkill i en såpass "liten" maskin som den vi egentlig snakker om her, men ta en titt og se om du finner den interessant flypilot! I de store seilflyene er vi spesielt interessert i både støydempingen og signalforsterkningen som er betryggende å ha når servokablene nærmer seg 3 meter
      Alternativer er å bare bruke en RX med to batteri-inputs. Her kjenner jeg bare til MPX i 9 og 12-kanals versjoner med IPD som har det... Bruker det i TUG`en min. Da kan man velge å enten bruke en 4-cellers ack eller 2 stk 5-cellers på hver sin input. Regner med Futaba/JR etc også tilbyr sånne løsninger...?

Dette flyet flyr faktisk med kun sånn RX og 2 batteripakker, ingen PowerBox etc: http://www.iggnorge.com/default.asp?...tent=142&mnu=5

supmann1: artig du hadde tall på lasten under start! Lett å forstå at om man bruker batterier som dropper for mye spenning under last (har for liten kapasitet etc) kan man oppleve mye rare ting med modellen.

Nu ble TUG`en nylig prøvd med Majzlik propell. Da jeg kom ned på stripa mens RS gjorde dagens første slep måtte jeg bort og spørre om motoren fuska... Neida, var bare så mye mindre lyd med den propellen at jeg ble lurt trill rundt. Vel verdt pengene!
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• jarle
        • Feb 2005
        • 341

Jeg driver og bestiller Duralite pakker fra Celtic Griffin akkurat nå, de skal inn i 2 meter Extraen min. Jeg satser på to Li-Ion 1900mAh på hver sin 6v regulator rett i mottageren, da mener jeg å ha god sikkerhet på en slik modell.
        Duralite pakkene har også 4 celler med innebygget balansering slik at hvis en celle ryker har man fortsatt strøm.
        Forøvrig tror jeg man bør ha en spesiell lader for disse pakkene, jeg vet ikke hva en vanlig Li-Ion lader gjør når det ligger elektronikk inni pakken?

Jeg skulle gjerne bestillt fra Fromeco men orket ikke alt styret med å få det hjem, dessuten var jeg redd leveringstiden kunne bli veldig lang. Derfor ble det handling her hjemme, ingen grunn til å gå over bekken etter vann..

Nå venter jeg bare på at Griffin skal bekrefte bestillingen, hater å ha en modell stående i uorden når flyværet melder seg!

Etter at jeg bestillte fant jeg ut at min lokale langer, X-mode, også har Duralite på sine sider men jeg tror han har en løsning som passer best på heli.

Jarle
        It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• supmann1
          • Apr 2005
          • 48

Om jeg ikke tar feil skrev vel Vindfallet ett sted at han flyr sin store 2,3m Extra med 1100mah Nicd... Dog skal det sies at han lader mellom hver tur men dog... Om batteripakken klarer belastningen er det kun antall mah forbruk som er problemet.

Når det gjelder overføring av strøm i mottagere tror jeg de aller fleste har fortinnet loddebanene mellom alle pluss og minus og dermed er problemet heller overført til UNI-kontaktene. Å bruke feks to kontakter eller fordele +/- direkte fra bryter vil vel være en enkel og god løsning. Man må jo uansett lodde lange servoledninger, så å lodde litt ekstra og bytte ut batterikontakten burde være easy match med ørlite loddekunnskaper.

Har man flere servoer enn mottagerutganger er jo en easy løsning å bruke to mottagere. (som vel også Vindfallet vurderer i tråden med digre todekkere)

MEN har man ikke lyst til å lodde overhode er jo en fordelingsboks og ferdig kjøpte komponenter en grei løsning.

Comment

• Supra25
            • Sep 2003
            • 1825

@Supemann1: Jeg håper inderlig at du velger den batteriteknologien som du er komfortabel med, og ikke nødvendigvis den vi preker om..

Så var det dette her med teori vs praksis da. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har prøvd å stalle en 6kg's digitalservo, så jeg vet ikke nøyaktig hva den trekker. Men det kan testes dersom vi ikke blir enige.

Jeg drister meg til følgende påstand (dette blir litt på siden av topic, men fortsatt relevant) om at det ikke er sjangs i helvete for at du klarer å stalle 5 servoer i en snaproll...i hvert fall ikke en normal en. Kaaaanskje du nærmer deg med throttlestikka limt i toppen en stund for deretter å røske alt som er av stikker i alle retninger....kanskje. På en Imac modell så vil mest sannsynlig noe helt anna ryke før servoene kneler batteripakka, mens en typisk 3D modell ikke har hastighet nok til å belaste hardt nok. Ok...veldig generell uttalelse og det er mange fallgruver, men bevis meg gjerne feil.
            Greia er nemlig at jeg testa dette tidligere i høst i forbindelse med en annen tråd. Jeg satte et Whattmeter inn i min 2m Extra 300. Denne har en DA 50 i nesa og er sånn sett utstyrt med nok krefter. Jeg lot det meste stod til (de som kjenner meg vet jeg hvor lite snill jeg kan være på stikkkene) og leste av resultatet etter landing. Peak belastning var 3.09A. I flyet sitter 5 Futaba digitalservoer på 4x 6.5kg og 1x 9kg (4.8V rating) kjørt på 6V med Li-Ion pakke.
            På større kjerrer vil den fornuftige piloten kjøre et redundant oppsett og dermed doble belastningskapasiteten. Jeg vil til våren kjøre samme testen på min 2.6m Extra.

I tillegg til dette så er Li-Ion (være seg Fromeco, Duralite, eller andre) systemer vel prøvd og testet av tusenvis av piloter ute i verden. Mange av proffene og krempilotene i statene er sponset nettopp av Duralite og Fromeco. Så mange mennesker tar ikke feil.

Basert på egne erfaringer og målinger, samt utallige poster på fora som Flyingcirkus og Downonthedeck så påster jeg at teknlogien er trygg og utstyret holder så lenge man bruker riktig utstyr til riktig flystørrelse.

Men som sagt...jeg håper alle velger den teknologien man sjøl stoler på.

@Joo: Dagens RX'er fra Futana og JR (i hvert fall de som brukers i stordoninger) tåler mye mer belastning enn det flyet klarer å generere. Hvis man f.eks. tar den nye mottagere til Futaba (5014) så er det mange som kjører 40% kjerrer med 10 digiservoer rett på mottager uten problemer. Ifølge en tråd på Flyingcirkus i fjor høst var visstnok en JR mottager (vet ikke hvilken) belastet bortimot 80A før den tok kvelden. Jeg har ingen tall eller referanser utover tråden som bekrefter dette dog. Poenget er at mottakerne i dag tåler en masse juling.
            Du staller forøvrig ikke servoer i spinn, joo. Da er endepunktsverdiene dine feil i forhold til de fysiske begrensningen og man har et helt annet problem....

Tysken min er veldig rusten, men du kan kanskje kort si hva forskjellen på den tyske saken og et Powerbox/Emcotech (DPSI) system er? DPSI har forøvrig også støyfilter på alle servoutganger. Nå høres jeg kanskje det nesten ut som jeg selger detta sjøl, men langt fra tilfelle. Er alltid interessert i nye ting.

Futaba såvidt meg bekjent idag ingen mottakere med 2 strømbusser. Alle uttak går på samme buss, hvilket gjør det lite hensiktsmessig å kjøre to pakker inn. Man kan, men begge får føyken hvis den ene kortslutter.

@Jarle: Duralite er godt som gull det også, men tenk litt over dette med strømbusser. Hvis mottakeren din har felles buss for alle utganger så er du i shitt hvis den ene pakka kortslutter. Da tar den med seg den andre også. Du kan alternativt da se på en slik bryter fra Powerbox som har innebygget regulator, eller Power Expander fra Smart-Fly.

Nå blir det sikkert litt pepper for alt detta maset fra meg, men det er helt i orden så lenge vi klarer å holde det informativt for Håvard (flypilot) som tross alt har en del valg å gjøre!
            Odd Sundet
            http://www.imacnorge.no

Comment

• Supra25
              • Sep 2003
              • 1825

Originally posted by supmann1
              Om jeg ikke tar feil skrev vel Vindfallet ett sted at han flyr sin store 2,3m Extra med 1100mah Nicd... Dog skal det sies at han lader mellom hver tur men dog... Om batteripakken klarer belastningen er det kun antall mah forbruk som er problemet.

Har man flere servoer enn mottagerutganger er jo en easy løsning å bruke to mottagere. (som vel også Vindfallet vurderer i tråden med digre todekkere)
              .
              Ad det øverste så er dette greit hvis man gidder å lade mellom hver gang. Jeg gidder ikke. Skal man så kjøre på større pakker, f.eks. 2400 pakker, så er vi inne på et sentralt emne når man bygger, nemlig vekt. NiCd er grisetungt i forhold til Li-Ion. En Fromeco (vi kommer stadig tilbake til disse) 2400 pakke med regulator veier 135g.

Ad dette med mottakere så vil to servoer fordele strømtrekket bedre enn om man y-kabler, men jeg vil nok si at en DPSI e.l. er et bedre alternativ. Det Pål vurderer er en DPSI TWIN hvor man har et redundant system på RX slik at hvis den ene feiler så lever den andre fortsatt. Man kobler da ofte halve flyet til den ene og halve til den andre. Man kan også kjøre alt inn i begge og la DPSI'n bestemme. Dette hjelper såklart kun hvis det er selve RX'n som feiler. Ved signalstøy så er man i shitt uansett. Det beste da er å sende på to frekvenser, fortrinnsvis på forskjellige bånd. Den hallikutgaven til Robbe (MC-28?) kan man få bygget om slik at den sender både på 35 og 40Mhz.
              Odd Sundet

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

Ja, om det blir litt diskusjoner rundt redundans så er det sikkert verdt det siden mange kanskje "dublerer" et sted og ikke vet at dem likevel har et "single point of failure" i systemet.

At scalaseilflyfolket begynner å helle mot Easypatch kan nok skyldes både pris og størrelse og vekt og at den er en dings dem har gode erfaringer med. Her støtter jeg meg bare på erfaringer fra piloter som har begge systemene (Powerbox også) i aktiv bruk.

At en RX ikke tar fyr før ved 80Amp betyr nok at en produsent ville speccet den til 20 tenker jeg. Er masse sikkerhetsmarginer i mange av speccene, blant annet for å ta høyde for skader som kommer langsomt pga varmgang og følgende svekkelser av loddinger og printbaner osv. Men jeg tviler ikke på at dagens (dyre) mottakere tåler mye. Når jeg ser enkelte fly 34-kilos modeller med 14 servoer ombord uten noen som helst ekstra powerhandlingsgadgets sier det meg en del i alle fall. Men så er det at man gjerne vil sikre seg litt ekstra når det er snakk om modeller tilsvarende prisen på en OK bruktbil

Nei, sannsynligvis har man ikke mulighet til å sette fyr på en god RX som eneste strømfordeler i en 2,3 meters IMAC-modell der alt fungerer og går riktig. Det er bare det at jo dyrere og tyngre jo mer tenker man "men hvis..." Og 1500.- blir plutselig lite penger i totalbudsjettet. Det enkleste hadde nok vært og holdt hobbyen på et fornuftig nivå, men jeg vet enkelte som ikke kan dy seg.. ikke sant Supra?
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• supmann1
                  • Apr 2005
                  • 48

Originally posted by Supra25
                  Ad det øverste så er dette greit hvis man gidder å lade mellom hver gang. Jeg gidder ikke. Skal man så kjøre på større pakker, f.eks. 2400 pakker, så er vi inne på et sentralt emne når man bygger, nemlig vekt. NiCd er grisetungt i forhold til Li-Ion. En Fromeco (vi kommer stadig tilbake til disse) 2400 pakke med regulator veier 135g.----snipp.
                  GP2200 (som F5B folket trekker 200A utav) veier 44g pr celle = 220g som 5 celler og 180g som 4 celler. Vil tro det er en meget sikker pakke. (dog NiMh, ikke NiCd men de tåler kulde godt). Men 135g er bra.

Comment

• Supra25
                    • Sep 2003
                    • 1825

ikke kan dy seg..?! huh? hva?!? skjønner ikke hva du mener...

Er helt med på den at produsenter garderer seg i lange baner hva spec'n angår. Skjønner de godt jeg.
                    Jeg tror det er mange doninger der ute som har et tvilsomt system installert, men som det har gått bra med hittil. Heldigvis så har vi i Imac miljøet blitt veldig bevist på både dette med sikkerhet i forhold til redundante (fint norsk ord det der) systemer og støy. Jeg kan forsåvidt leve med et singel batteriopplegg på kjerrer opp til 2m. Alt under denne størrelsen så får man et kostnads og vektspørsmål som gjør seg veldig gjeldende. Fra 2m og opp så begynner ting å bli stort og relativt tung. Det begynner å koste penger også, og jeg har lite lyst til at min 2.3m Extra til drøye 20 laken går i bakken fordi jeg ville spare 300,-. En ting er de materielle skadene, men noe helt annet og viktigere er den mulige faren ovenfor folk og fe i nærheten. Den situasjonen ønsker jeg ikke å havne i, selv om det jo såklart ikke er mulig å gardere seg i hobbyer som vår.

Det kan være at det er mange som rister på hue og stempler oss, Joo, som gadgetfreaker og mener dette er totalt unyttig fordi dette har folk klart seg uten i mange år. Javisst har de det...mange klarte seg fint uten ABS også i mange år, men jeg tror nok at denne teknologien har reddet en god del. Jeg synes uansett batterikjemi at det er viktig å tenke sikkerhet i fly som dette, og sørge for at man gjør det man kan, innen rimelighetens grenser, for at man har kontroll over doningen selv om uhellet skulle være ute.
                    Odd Sundet

Comment

• Warbirdpilot
                      Administrator
                      • Sep 2004
                      • 2878

Hei igjen, skal si det er mange meninger og ikke minst gadgets ute å går p markedet...
                      Tidligere hadde dette ikke interessert meg i det hele tatt, men ser nå at jeg trenger å komme meg litt opp i nivå med kunnskapen rundt detta da jeg helt klart kommer til å starte med store fly...større flyr bedre

Da er det jo veldig kjekt å ha slike folk som Supra, Joo og Affa og alle dere andre som faktisk kan skru og fikle med dette når som helst da det bare er å stikke inn på hobbyrommet

Det som hadde vært veldig nyttig hadde vært hvis dere kunne satt opp en liste over ting som jeg trenger, som en slags handleliste....
                      Med eksempler på servor osv...ar jo fått endel tips allerede da så burde jo faktisk kunne sette sammen en liste selv da, er mulig jeg er litt lat haha...
                      - Håvard Glad Andreassen
                      - YouTube.com/Warbirdpilot
                      - facebook.com/warbirdpilot

Comment

• Supra25
                        • Sep 2003
                        • 1825

Originally posted by supmann1
                        GP2200 (som F5B folket trekker 200A utav) veier 44g pr celle = 220g som 5 celler og 180g som 4 celler. Vil tro det er en meget sikker pakke. (dog NiMh, ikke NiCd men de tåler kulde godt). Men 135g er bra.
                        Det er tungt..i hvert fall i min verden. Siden jeg er av den oppfatning at det grenser til idioti å kjøre 5 celler uten regulator må man plusse på vekta av den også. Da ender vi opp på et minimum av 260g. Det er dobbelt så tungt! Tar vi et scenario hvor personen kjører box/DPSI så trenger man ikke regulator. Da blir NiMh regnestykket 2x 220g = 440g, kontra 2x 99g =198g. Vi snakker da faktisk en innsparelse på en 1/4 kilo. Det er mye anna jeg heller vil bruke den 1/4 kiloen på enn batteri.

Li-Ion tåler forøvrig også kulde ganske godt. Cellene skal bli bra gjennomkalde før man får en drastisk nedgang i kapasitet. I Funtana'n min så sitter pakka på motorboksen og den flyr jeg om vinter'n som bare det. Jeg liker meg dog sjelden ute hvis det er kaldere enn 7-8 grader. I fly som denne Extra'n kan man kanskje montere pakka inne i kroppen og dermed vil canister sørge for at pakkene holder temperaturen oppe uansett.
                        Odd Sundet

Comment

• Supra25
                          • Sep 2003
                          • 1825

Originally posted by flypilot
                          Det som hadde vært veldig nyttig hadde vært hvis dere kunne satt opp en liste over ting som jeg trenger, som en slags handleliste....
                          Med eksempler på servor osv...ar jo fått endel tips allerede da så burde jo faktisk kunne sette sammen en liste selv da, er mulig jeg er litt lat haha...
                          Som du spør skal du få svar....i morra! Nå er det seint og senga kaller...men liste skal da gutten få!
                          Odd Sundet

Comment

• Warbirdpilot
                            Administrator
                            • Sep 2004
                            • 2878

Er det ikke flott dere...for en ressurs hehe...Skal si ting blir mye enklere med slike folk rundt seg...helt toppers.. Ser frem til imorgen
                            - Håvard Glad Andreassen
                            - YouTube.com/Warbirdpilot
                            - facebook.com/warbirdpilot

Comment

• supmann1
                              • Apr 2005
                              • 48

Originally posted by Supra25
                              ikke kan dy seg..?! huh? hva?!? skjønner ikke hva du mener...

Er helt med på den at produsenter garderer seg i lange baner hva spec'n angår. Skjønner de godt jeg.
                              Jeg tror det er mange doninger der ute som har et tvilsomt system installert, men som det har gått bra med hittil. Heldigvis så har vi i Imac miljøet blitt veldig bevist på både dette med sikkerhet i forhold til redundante (fint norsk ord det der) systemer og støy. Jeg kan forsåvidt leve med et singel batteriopplegg på kjerrer opp til 2m. Alt under denne størrelsen så får man et kostnads og vektspørsmål som gjør seg veldig gjeldende. Fra 2m og opp så begynner ting å bli stort og relativt tung. Det begynner å koste penger også, og jeg har lite lyst til at min 2.3m Extra til drøye 20 laken går i bakken fordi jeg ville spare 300,-. En ting er de materielle skadene, men noe helt annet og viktigere er den mulige faren ovenfor folk og fe i nærheten. Den situasjonen ønsker jeg ikke å havne i, selv om det jo såklart ikke er mulig å gardere seg i hobbyer som vår.

Det kan være at det er mange som rister på hue og stempler oss, Joo, som gadgetfreaker og mener dette er totalt unyttig fordi dette har folk klart seg uten i mange år. Javisst har de det...mange klarte seg fint uten ABS også i mange år, men jeg tror nok at denne teknologien har reddet en god del. Jeg synes uansett batterikjemi at det er viktig å tenke sikkerhet i fly som dette, og sørge for at man gjør det man kan, innen rimelighetens grenser, for at man har kontroll over doningen selv om uhellet skulle være ute.
                              Veldig enig i at man skal ikke spare på noen hundrelapper på så flotte ting. Og ett fordelingssystem og to batterier eller lignenende kan være meget riktig. Men jeg mener ikke at man skal velge NiCd/NiMh pga penger, men pga at det er sikrere. Sikrere for normale brukere ikke minst og fordi det blir minimalt med elektronikk som kan gå i stykker. Det er kun involvert 5stk celler med ledninger, eventuellt en ekstra pakke (som kan være mye mindre) fordi man har en fordelingsboks som kan styre det. Det finnes veldig enkle fine systemer som switcher pakke ved tom pakke.
                              Ved å velge Lipo/lion må man lade med spesiell lader (selv om de fleste har det idag) og man kan ikke hurtiglade på feltet på samme måte (GP2200 kan lades med 6A uten å mokke).
                              PS jeg ville kjørt 4 celler GP2000 som er totalt 140g... Ingen powerboks, men kanskje en ferritring eller to...
                              Last edited by supmann1; 01-12-05, 22:30.

Comment

• Supra25
                                • Sep 2003
                                • 1825

Jeg er slettes ikke enig i at Li-Ion er noe mindre sikkert enn NiCd/NiMh i dagens verden, men greit nok - vi får være enige om å være uenige på det punktet. Kjører man boks så er det ikke noe mer ledningstyr heller..pakkene går rett inn i boksen som tar seg av fordeling, og, i mange tilfeller, har innebygget støydemping. Dette overflødiggjør ferrittringene.
                                Har man 2400 pakker så vil det for de fleste sjelden være et behov for å lade på stripa, men smeller man på med 2A (hvilket går uten problem) så trenger man ikke å vente lenge før strømmen er på plass - la oss si en halvtime til tre kvarter. Hvis dette ikke er hurtig, hva er?

4.8V på store kjerrer syns jeg personlig er for lite. Man utnytter ikke potensialet i servoene. Jeg kjører 6V (regulert såklart) på alle mine større doninger. Raskere og sterkere servoer er fordelen man høster. Når strømmen i tillegg er regulert så er tilstanden betryggende under kontroll.

Vi er helt klart uenige om hvilke systemer vi selv foretrekker, og det er jo ikke unaturlig. Uenigheter skaper også fine debatter som denne hvor man får belyst mange sider saken.
                                Men uansett hvordan man vrir og vender på det så vil Li-Ion slå NiCd/NiMh på vekt kontra ytelse. Dette er veldig viktig for mange av oss som driver med Imac/store doninger. Det er i dag heller ikke noe mer komplisert å ha med å gjøre enn NiCd. Hvis man i tillegg tar en kikk på tendensene i hobbyen så er det helt klart Li-Ion/LiPo som er fremtiden. Med unntak av de områdene som krever de hotteste strømtrekka har vel disse nye batteriteknologiene gjort sitt inntog på de fleste areaner; indoor, parkflyers, trainers, acro, 3D, stor skala, mini heli og vanlig heli. Ikke mye som står igjen, og det er vel naturlig å regne med at uviklinga kommer til å fortsette.

Men det er klart..en ting skal du ha. Hvis man ønsker kun å kjøre med en 4-cellers pakke rett i mottager så blir det ikke enklere enn med NiCd/NiMh. Dette jo fordi dagens mottakere ikke takler 7.4V direkte (unntatt muligens en ny Hitec sak), men dette er nok også kun et tidsspørsmål. Det ville overraske meg stort om ikke neste generasjon mottakere takler 7.4V straight in...kanskje de til og med har innebygget regulator?

Uansett om Håvard (eller andre for den saks skyld) velger å gå den tradisjonelle veien eller benytte seg av ny teknologi vil jo servoene flytte på seg og doninga fly!
                                Odd Sundet

Comment

Working...