Unconfigured Ad

Collapse

ESM De Havilland Canada Beaver

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • andersh
    • Apr 2003
    • 1734

ESM De Havilland Canada Beaver

Jeg var jo så heldig å vant første premien på loddtrekningen på Fagernes.. En 244cm Beaver on floats. Denne skal etterhvert på byggebordet slik at den er klar til sommeren setter inn.

Jeg leser en del om at flaps'ene er tilnærmet ubrukelig pga for kort vandring. Har det noe for seg å montere flap hengsler på disse slik at de får litt lenger vandring, og slik at de går litt mer ut og ned som en flap skal?

Tar også gjerne i mot andre tips om det er noen her som kjenner modellen.
    Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....
  • Eureka
    Forhandler
    • Aug 2002
    • 764

Tomm Lund fra Bærum Modellflyklubb har skrevet en del om dette.
    Han anbefaler bl.a.:

Vær også klar over at formen på flaps er ikke optimal for korrekt hengsling. Forkanten er formet som om det skulle være et balanseror. Det er sikkert ikke absolutt nødvendig, men for å få full effekt av flaps kan flg alternativer vurderes:
    • Hengsle flaps som forutsatt i settet, men legge en tynn plast stripe oppå vingen for å dekke spalten mellom ving og flap på oversiden.
    • Legge på trekantlister oppe og nede på flapen’s forkant, og hengsle på nederste hjørne.
    • Hengsle etter mønster av full size med armer og rotasjons punkt ca 2 cm nedenfor vingen

Du finner det under omtaler på sidene våre.

Kjell Aanvik

Comment

• Outlaw
      • Feb 2006
      • 348

Beaver flaps

Hei Anders-
      Du kan jo f.eks. spørre oss?? Vil du ha flaps som "river" så kan du enten ta av litt i underkant av flapsforkantene for å få en skarpere vinkel samtidig som du beholder den originale hengslingen, eller du kan som du nevner lage mere skala ut av det hele ved å bruke spesielle flapshengsler. Det er vel dette Tomm Lund i Bmfk antyder i den testen av flyet som du fikk sammen med gevinsten.
      Legger ved et bilde av fullsize flapshengsling.
      hilsen
      Richard Blindheim
      RCFLIGHT
      Attached Files

Comment

• andersh
        • Apr 2003
        • 1734

Originally posted by richblin
        Du kan jo f.eks. spørre oss??
        Hehe.. Joda, men nå har jeg nå engang fått modellen "gratis", kjøpt en brukt motor, har resten av utstyret... Det har vel neppe vert så mye butikk for dere, så da tenkte jeg forumet ville være et bra sted å stille et slikt spørsmål. Men jaggu er dere på rappet og svarer begge 2!

Vil du ha flaps som "river" så kan du enten ta av litt i underkant av flapsforkantene for å få en skarpere vinkel samtidig som du beholder den originale hengslingen.
        Jeg har fått det som Tomm Lund skrev. MEGET nyttig tilleggsinfo fra han rundt denne modellen! STOR takk til han for å ha skrevet den, og til dere for å distribuere den til kundene! Men som en ekte ARF'er som aldri har hatt et fly med flaps var akkurat dette punktet litt uklart for meg...

Det du nevner med å kappe til rorene litt er jo kanskje en god idé. Det krever ikke noe ekstra hardware. Tenker du noe ala det jeg har tegnet i tegningen her?
        Attached Files
        Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
        rc.andersh.com

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Outlaw
          • Feb 2006
          • 348

Beaver-flaps

Ja, tegningen din stemmer på en prikk! Da er jeg kanskje ikke så verst til å forklare av og til da??
          Slik har vi gjort på vår flygende demo-Beaver (se bildet) - veldig effektivt og gjør det mulig med superbratte nedstigninger. Skjær forsiktig vekk betrekningen på fremkanten av flapsen, puss ned underdelen til ønsket vinkel og stryk trekket på igjen. Si fra hvis du trenger noe ekstra trekk!
          Tomm Lund sin metode er selvfølgelig mere skalariktig, men krever endel ekstrajobb. Og når alt kommer til alt så er jo ikke flapsen helt påkrevet på denne bever'n, du skal provosere den endel for å få den til å stalle...
          mvh
          Richard B.
          RCFLIGHT
          Attached Files

Comment

• andersh
            • Apr 2003
            • 1734

Ja, tegningen din stemmer på en prikk! Da er jeg kanskje ikke så verst til å forklare av og til da??
            Slik har vi gjort på vår flygende demo-Beaver (se bildet) - veldig effektivt og gjør det mulig med superbratte nedstigninger.
            Takker så mye!

"Når jeg først har deg her".. Tomm kommenterer også disse originale vannrorene. De kan blandt annet ikke vippes opp. Da vil jeg jo tro de er litt lett å skade under transport... Har dere noen gode alternativer?
            Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
            rc.andersh.com

Comment

• Outlaw
              • Feb 2006
              • 348

Vannror

Hei igjen-
              da har vi sånne som anbefales:
              Vannror, som kan styres med servo og vipper opp hvis det treffer noe i vannet. Bra og skalamessig finish i solid plast med rustfrie metalldeler. Passer for flottører fra 90-size til 1/4 skala. Fra Ernst USA, og vel verdt kr. 145,- pr. stk.
              Vi ga fabrikken originaltegninger på Beaver m. hjul og flottører, men akkurat vannrorene ble nok oversett...
              mvh
              Richard B.
              RCFLIGHT

Originally posted by andersh
              Takker så mye!

"Når jeg først har deg her".. Tomm kommenterer også disse originale vannrorene. De kan blandt annet ikke vippes opp. Da vil jeg jo tro de er litt lett å skade under transport... Har dere noen gode alternativer?
              Attached Files
              Last edited by Outlaw; 30-03-06, 06:55.

Comment

• andersh
                • Apr 2003
                • 1734

Vil du ha flaps som "river" så kan du enten ta av litt i underkant av flapsforkantene for å få en skarpere vinkel samtidig som du beholder den originale hengslingen.
                I dag har jeg omsider begynt å bygge på modellen. Til min store gleder ser jeg at flaps'ene allerede er hengslet på den måten. De er flate inntil vingen på toppen, og har utsparing på undersiden som gir ca. 45 grader flaps på fult utslag. Hengslingen er også helt i overkant slik at glipen på oppsiden ikke blir så ille. Jeg bruker de mao slik som de er.

Vannror, som kan styres med servo og vipper opp hvis det treffer noe i vannet. Bra og skalamessig finish i solid plast med rustfrie metalldeler. Passer for flottører fra 90-size til 1/4 skala. Fra Ernst USA, og vel verdt kr. 145,- pr. stk.
                Blir vel på hjul med det aller første, men flottørene skal nok på til sommeren. Sender du meg 2 slike?

Takker for hjelpen!
                Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                rc.andersh.com

Comment

• Outlaw
                  • Feb 2006
                  • 348

Originally posted by andersh
                  I dag har jeg omsider begynt å bygge på modellen. Til min store gleder ser jeg at flaps'ene allerede er hengslet på den måten. De er flate inntil vingen på toppen, og har utsparing på undersiden som gir ca. 45 grader flaps på fult utslag. Hengslingen er også helt i overkant slik at glipen på oppsiden ikke blir så ille. Jeg bruker de mao slik som de er.

Blir vel på hjul med det aller første, men flottørene skal nok på til sommeren. Sender du meg 2 slike?

Takker for hjelpen!
                  Hei-
                  Har sendt deg en PM.

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

Hei. Ble denne modellen ferdigstilt og flydd?

Comment

• andersh
                      • Apr 2003
                      • 1734

Ohh yes. I bøttevis.. Den skal være med tilbake til opphavet i år. Fagernes.

Det er flydd mer enn det som er logget i loggboken der.
                      Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                      rc.andersh.com

Comment

• Outlaw
                        • Feb 2006
                        • 348

ESM Beaver

Hei-
                        Til info så fins det i dag kun ett stk. ESM Beaver igjen på lager. Den nestsiste - gul/hvit - er forøvrig årets utlodningsfly på det kommende Fagernes-stevnet, komplett m. flottører og hjul.
                        ESM legger om produksjonen til kun helkompositt modeller, og ny generasjon Beaver er ventet klar først til neste år...Den får følge med mye annet snacks, bl.a. Douglas Skyraider og DC-3/C-47, FW 190, ME 110, Mosquito osv. osv.
                        mvh
                        Richard B.
                        RCFLIGHT

ps. vi er så glade i Beaver'n at vi har to "firmafly" operative - en sølv på hjul og en rød/hvit på amfibieflottører.
                        ds.
                        Attached Files
                        Last edited by Outlaw; 07-03-07, 11:53.

Comment

• tahustvedt
                          • Feb 2004
                          • 4601

Jeg er veldig fristet til å handle en sånn. Jeg har en stor elv like ved huset mitt.

Må tenke på det. Hehe.
                          Last edited by tahustvedt; 07-03-07, 14:25.

Comment

• andersh
                            • Apr 2003
                            • 1734

Skal du til Fagernes så får du da både muligheten til å vinne en, og se en i lufta!

De nye modellene med compositt vinge er allerede i salg i USA, så det blir kanskje ikke neste år før de er klar her hjemme? Jeg sliter forøvrig fortsatt med dette understellet hvor det oppstivende krysset spratt av. Har ikke klart å få tak i reservedel enda.
                            Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                            rc.andersh.com

Comment

• Outlaw
                              • Feb 2006
                              • 348

ESM Beaver kompositt

Hei-
                              "Available Summer 2007" er beskjeden fra USA-importøren, noe fabrikken ennå ikke kan bekrefte. Jeg vil tro vi snakker tidligst utpå høsten "norsk tid" om nye helkompositt Beaver. I mellomtiden får vi kose oss med de vi har med gammeldags spantebygd vinge, de flyr jo kjempebra og er dessuten endel billigere..
                              mvh
                              Richard B.

Comment

Working...