Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balansering ARC Cessna 177 on floats

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Balansering ARC Cessna 177 on floats

    Hei
    Jeg har balansert min Cessna på ca 83 mm på tom tank. manualen sier 75-80mm. Blir ganske framtungt i første del av flygingen med full tank. og jeg litt opptrim på høyderor for å fly level. Er usikker på om jeg burde legge på litt bly/vekt bakerst på flottørene for å kompensere ?
    Noen som har erfaring her ?

    Gisle
    Last edited by Gisle; 25-05-06, 08:01.
    Gisle Ranum
    Trondheim
    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

  • #2
    Har plundret en del med balansepunktet på dette flyet jeg også. Opplever det samme som deg, at med balansepunktet satt etter manualen må det ganske mye opp-trim på høyderoret for å fly level. Problemet er der også med hjul, men blir litt forsterket med flottører.

    Har flyttet tyngdepunktet bakover ganske mye i små step, og det eneste som skjer er at den blir skikkelig kilen/vond å fly, men må nesten ha like mye høyderorstrim. Altså ikke å anbefale.

    Det jeg derimot gjorde som har gitt god effekt var å øke angrepsvinkelen på vingen. Det har hjulpet en god del, og lar deg ha tyngdepunktet omtrent etter manualen eller faktisk litt foran. Syntes det fungerer bedre. Jeg ser at jeg fortsatt burde ha justert vinkelen litt mer enn jeg allerede har gjort, men den er såpass ok nå at jeg har ikke tatt meg bryet med det.

    Comment


    • #3
      hei Gisle. og takk for sist Hva med litt opptrekk på motoren. hvis du trimmer flyet slik at det flyr level på 3/4gass. og så tar du det høyt og stuper rett ned uten gass. hvis det da flater ut av seg selv veldig fort er det framtungt. hvis det går rett ned skal det være riktig.

      kan kanskje hjelpe med litt oppover trekk på motoren.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Hei
        Takk for sist Tyor. Det var moro. Har akkurat vært å fløyet en tur nå. Jeg kan prøve det du sier med å ta det høyt og stupe ned og se hva som skjer. Det har jeg ikke prøvd før. Har ikke så veldig lyst til å flytte på motoren, men det er jo en ide, men mine kunskaper er svake her. Det funker jo slik det er, men må vare justere litt i første del av turen.
        Dette med angrepsvinkelen på vingen var jo interessant OAK. Kan du forklare det litt nærmere...? Skjønte ikke helt hvordan du gjorde dette.

        Utover dette er jo flyet helt fantastisk å fly. Stødig både i lufta og på vannet. Du skal ha stør fart og skarpe svinger før dette tipper over. Stor forskjell på Ready'n

        Gisle
        Gisle Ranum
        Trondheim
        "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

        Comment


        • #5
          Jeg har ikke "dillet" så veldig mye med balansering av min Cessna. Jeg må erlig inrømme at jeg synest den virker lite kresen på balansepunkt. Jeg har min litt fremtung målt på 1/3 fra fremre vingekant. Mitt inntrykk av denne modeller at den ikke er så kritisk på balansepunktet så lenge den er litt "godt" fremtung. Dersom den bli baktung stippstaller den og blir lite snill i lave hastigheter. Når de er som min, litt fremtung, er den helt og totalt udramatisk og synker fint gjennom uansett hvor mye høyderor jeg gir.

          På flottører er den slik at jeg akkurat klarer å få den til å stå på steppet med tom tank på flatt underlag, men bare akkurat såvidt. Med full tank står den dermed "støtt" og kan fint bruke steppet som "vippepunkt" i takeoff.

          Jeg har en Magnum 91 4t i nesa, og har mottaker og 1600mAh 6v batteri oppå hverandre bak festet til de bakre leggene for å få den balansert.
          Anders Hauge

          www.hang.no - Norges nye HANG-side!

          www.JetsOfBergen.no
          rc.andersh.com

          Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
          Byggeblog for Eurosporten
          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

          There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

          Comment


          • #6
            Hei Andersh
            Takk for info. Jeg har sjekket ut dette med tyngdepunktet og dette stemmer overens med flyet ditt. Jeg har et 1100mah batteri, da med litt lavere vekt enn deg, men det spiller ingen rolle. Jeg har i tillegg 90 gram med ekstra ekstra lett metall bommer mellom leggene parallelt med carbonstagene/bommene. Jeg lar det være som det er. Det flyr jo kjempefint.
            Jeg har hatt litt problem med for høy landingsfart pga for høy tomgang. Jeg har vært nødt til å ha høy tomgang, da motoren lett stoppet på lav. Nå har jeg etter litt erfaring justert tomgangsdysa korrekt (måtte leane mer enn jeg først trodde etter gode råd fra Motorboy) slik at jeg har veldig lav og fin tomgang og da får jeg kjempefin landingshastighet. Flyet er utrolig stabilt også på lave hastigheter. Skal ut en tur nå om en times tid å fly en tur, moro er det ihvertfall Ha en fin fly dag folkens

            Gisle

            EDIT: Har nå akkurat vært ute en times flytur. Og ser jeg ikke trenger justere noe. Det er litt fremtungt, slik Anders beskriver. Forsøkte også å ta det i stup på tomgang og det vil rette seg opp etter litt, men flyet flyr flott så jeg lar det være som det er. Enda bedre er det at motoren nå går som ei klokke og nydelig også på lav tomgang. Fløy mange landingsrunder og det er et nydelig fly å lande. Jeg har også Readyen, men merker en del forskjell på disse også under landing. Årsaken er vel at Cessnaen er del del tyngre og bredere mellom flottørene. Det gjør at det setter seg stødigere på vannet. Særlig de gangene at alt IKKE er perfekt gjennomført under final og flyet skal ned Forsøkte dette med å å sette opp Spoilerons (balanseror opp) Det bremser flyet og gir en hurtigere gjennomsynk, men med riktig tomgang nå på flyet så er landingshastigheten så lav at flyet lander penere uten under normal landing. Har man behov for å ta ned flyet fra litt høyde raskt for landing kan Spoilerons sikkert være lurt.
            Last edited by Gisle; 27-05-06, 08:11.
            Gisle Ranum
            Trondheim
            "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

            Comment

            Working...
            X