Unconfigured Ad

Collapse

Vinterbruk?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JS-PER
    • Apr 2003
    • 141

Vinterbruk?

Spesielle ting å justere/huske på for å bruke fly om vinteren?

Var ute en tur i dag, motoren ville ha en rikere blanding enn ellers, cirka to minusgrader.

Hva med ski? Vanskelig, fordeler/ulemper?

Batteri? Mottakerbatteriet - kapasitet i kulde.

Ellers?

By the way - loopet for første gang i dag!
    Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
    Jesper Stærkær
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Mange flyr ikkje om vinteren sida dem ikkje liker å fryse på fingran..... fuelen gjør det ikkje no bedre

Utenom det så er det ikke så mye å ta hensyn til: bruker du NiCd varer batteriet "nesten" like lenge som om sommeren. Bruker du NiMh bør du være litt mer OBS på kapasitetstap.

Det kan være en ide å bruke et trinn varmere plugg enn på sommeren.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Vingemutteren
      • Jul 2002
      • 2421

Viss landings bana er kompakt og hard (brøytet/skare) går det greit med ski (fly med nese ski trenger en godt preparet bane). Anbefaler å bruke flotører dersom muligt (flotører av plast type Ready/Jupiter er nok å foretrekke) dette har jeg god erfaring med på alle slags snø underlag, inkludert slaps og løs snø (ps. efaring gjort med en ARC Ready med ARC flotører, dette er rene offroaderen med flotører og etthvert jorde blir flyplass ).
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• pleym
        • Dec 2001
        • 909

Vinteren er utvilsomt den beste årstiden å fly på, litt avhengig av hvor du er selvfølgelig. Luften er faktisk "tjukkere" på vinteren, noe som gir bedre forhold enn på sommeren.

Beste flyplassen er et frossent vann, da har du som regel så mye stripe du vil i vilkårlig retning. Jeg har aldri brydd meg med ski, men så har snømengdene vært overkommelige.
        Jeg så engang i en gammel hobbybok, at man lagde ski som lignet på flottører, og ble festet på samme måten. Jeg vil tro det er en bedre løsning enn de du får kjøpt, og de blir noe slankere enn flottører.

Det du trenger mest av alt for vinterflyging, er varmedress. De som har koner/mødre som trives ved symaskinen bør også søke å få laget seg en "sendervott". Har hørt at gamle boblejakker egner seg som utgangspunkt til sånne.

Comment

• MicroMac
          • Jan 2003
          • 632

Vær litt opps på fuelen ved vinterflying, enkelte oljesorter kan vokse seg, sees som "snøflak" i fuelkanna
          mvh MM

Comment

• Kenneth
            • Jan 2002
            • 35

Vinterflyging er helt klart en del av hobbyen, uansett hvor kaldt det måtte være...

Ski eller flottører, varmedress, gode batterier, og som du oppdaget, litt rikere instillinger på dysenålene.

kald luft er mer oksygenrik enn varmere luft pr. volum, så mer fuel må til for å få riktig blandinsforhold mellom fuel og oksygen... I tillegg så er lufta generellt "tettere", så økt effekt fra propellen, økt løft fra vingen, og økt drag er noen av konsekvensene av den kalde luften...
            Mvh.
            Kenneth Sørensen

Comment

• JS-PER
              • Apr 2003
              • 141

Takk

Takk for gode svar.

Merket at motoren ønsket noe rikere blanding. Var ikke helt planlagt at motoren skulle stoppe på toppen av loopen...

Har sett at f.eks. Norwegian Modellers selger noen robbe-ski. De skal vistnok bare festes helt vanlig på undertstellet. Er en slik løsning å anbefale, eller mener dere at flottører er best? Har en trainer med neselegg.
              Bor i et veldig snærikt område, og kan ikke være avhengig av helt perfekte snøforhold med tanke på hardhet.

En annen ting er jo kulda da. Var ute i tre minus i går, kroppen overlevde, likeledes er flyet (merkelig nok) like helt, men fingrene hadde det ikke helt godt. Når nettene blir lengre og kulda setter inn blir det sikkert garantert pause uansett, men skal nok være tidlig ute mot påsketider.
              Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
              Jesper Stærkær

Comment

• Vingemutteren
                • Jul 2002
                • 2421

Pause? Jeg har pause grunnet mye overtid, men pause p.g.a. Kong vinter er ikke aktuelt (flyr i alt over -8 grader) men må innrømme at det blir kortere turer ja.
                Når det gjelder snø så er nok flotører (etter egen erfaring) best på vanlig dypsnø og spesielt på puddersnø. For ikke å snakke om hvor lei jeg er av å brøyte baner og ski som snurrer rundt på understellet, dog er det sabla stiligt med ski men ikke for enhver pris.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

Working...