Unconfigured Ad

Collapse

Flaps som øker vingeareal ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kjetilmh
    • Jun 2006
    • 990

Flaps som øker vingeareal ?

Hei

Den vanlige måten å lage flaps på er å hengsle bakre del av vingen nedover med henglser.
    Det er jo enkelt å lage. På fullsize er det jo slik at man også øker vingearealet når flapsen senkes.

Er det noen som har laget flaps som øker vingearealet på modellfly ?
    Jeg er bare lurer . . .
    Kjetil
    oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com
  • Godseieren
    • Apr 2003
    • 296

Hei!
    Fowler flaps øker vingearealet. Les linken nedenfor. Hvis du gjør et søk på Google finner du mengder med info.

Mvh
    Gunnar Børseth

I might not be very good, but I'm fun to watch.

Comment

• Olavjoergensen
      • Jun 2005
      • 2208

Hei.

Vet ikke om noen som har laget det på modellfly(kan godt hende noen har gjort det) men tillater meg å skrive litt likevel. Jeg tror mye av grunnen til det er at konstruksjonen for såkalte "fowler flaps" / "slotted fowler flaps" er svært komplisert for at konstruksjonen samtidig skal være sterk. Mener å huske at man kan øke løftet med minst 60% ved hjelp av slike flaps. Hvis man i tillegg bruker slats/slots så er man langt på vei til å få enorme mengder løft ut i fra samme vinge. Slats/slots gjør at man kan ha høyere angrepsvinkel enn normalt(ca 18 grader) uten å stalle. Man kan greie opp mot 36 grader med utfelte slats. Når angrepsvinkelen øker så vil også CL øke(CL = løfte koefessienten).
      Andre hjelpe midler som øker CL er mer vinge areale(fowler flap) og vanlige flaps som endrer kordelinjen som fører til økt AOA. Slotted fowler flap fungerer på en måte på samme måte som slats/ slots. Ved at det er spalter i selve flappen som slipper gjennom luft, som gjør at AOA kan økes uten å stalle. Luften slipper å gå over hele vingen overside før den kommer til flappen. Luften slipper inn mellom selve vingen og flappen, og nedover i flappen.

Mvh OJ
      Olav Jørgensen
      Low & fast

Comment

• kjetilmh
        • Jun 2006
        • 990

Hei

Takk.
        Ser ut som at den enkleste måten å lage fowler flaps på små modeller er å bruke henglser med "dreie punkt" under vingen.
        Det er jo litt juks men det er enkelt å lage.
        Kjetil
        oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• arvid
          • Nov 2006
          • 1547

kan ikke dy meg. fieseler storch!
          hilsen arvid

Comment

Working...