Unconfigured Ad

Collapse

Dogfightere

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guest

#1 Unapproved

Dogfightere

Lurer på om det er noen som vet hvor (i Norge) en kan få tak i dogfightere i foam ? Noe ala http://www.jkaerotech.com./
    Jeg har en dogfighter fra Ultramicro i balsa, men ser jo for meg at den kommer ned som støv ved en evt mid-air Dogfightere bør fortrinnsvis være raske å bygge, tåle en støyt og ikke minst, se ut som WWII fightere
  • sjaa
    • Feb 2006
    • 601

Hei Are..

El-fly.dk har noen som du kan se på forsiden, feks Mustang Det er riktignok elektro da, men jeg skal gjerne fighte med deg likevel

Ser at technoflight har den samme produktserien.

Holder meg til fuel på dogfightere enn så lenge..
    Mvh
    JoE
    Agder Modellflyklubb

Comment

• tyor
      • Mar 2005
      • 9757

Vet ikke om noen andre som har i foam. men leikvold har med galssfiberkropp og planket foam vinge. www.leikvold.no også har vel rc-flight fått inn en ny serie nå. som også har glassfiberkropp og planket foamvinge http://www.rc-flight.com/catalog/ind...7f62cac37b243e
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

Comment

• Christen

#4 Unapproved
        Ville nok valgt noe fra Leikvold, han er jo en guru innen dogfight og er det noen som vet noe om dette så er det vel han vil jeg tro.

Sikkert mange andre som veit masse og da

Ta en tlf å hør me`n, uansett kan han sikkert gi deg en del råd om hva som holder og ikke holder/ hva som flyr best osv....osv.

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

Vet at zeroen fra leikvold flyr veldig bra i hvertfall. Har en i klubben med en mvvs .21 med pipe. den går som ett skudd og er i følge eieren veldig stabil i alle hastigheter.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

Comment

• tema95
            • Aug 2002
            • 977

Det jeg vet, så er det ingen som produserer slike fly i skum/foam av den typen vi tenker på.
            Men kjøper du deg en plate Jackofoam e.l., noen skarpe kniver og masse slipepapir samt poser til støvsugeren, så er det ikke all verden å kutte noe selv.
            Bl.a. har Highspeed her på forumet bygget en Airacobra (tror jeg det var) som ble meget brukandes.
            Skjæring av vinger kan du evt overlate til f.eks. Leikvold.

Ellers bygde jeg Airacobra selv i 3 mm lett og langfibret balsa med vinger i Isopor kledd med balsa. De var IKKE lette å ta livet av, tror jeg hadde en av de gjennom 3 sesonger med bare mindre reparasjoner (stort sett halefinner som fikk gjennomgå).
            Mvh Terje Martinsen
            leder Modellflyseksjonen/NLF
            www.modellfly.info

Comment

• Guest

#7 Unapproved
              Hmm, jeg har sett de til Leikvold og de modellene som RC-Flight skal til å levere. Fine fly det, synes nesten de blir litt for "fine" til å dogfighte med. Så mere for meg noe i foam og med tape som betrekning - rimelig, sterkt og lett å reparere. En glassfiberkropp tåler mer enn balsa, men en skadet glassfiberkropp er ikke så lett å reparere (i felten) og prisen på 1200 til 1300 tror jeg ikke mange er villige til å spandere på noe som kan bli herpa på en to tre. Nåja, det meste av det vi flyr blir jo det alikevel, så forskjellen er jo kanskje ikke så stor

MS-composit sine fly er et meget stilig elektroalternativ, har vurdert en FW-190 sånn bare for gøy. Men jeg tror de som evt kunne tenke seg å bli med meg på dette ønsker seg noe som "brummar" og slipper ut litt "godlukt".

Ok, får se hva det blir til, det finnes også en haug med tegninger på nettet som kan brukes, må bare få tak i noen som kan skjære i foam. Takker for responsen så langt.

Tema 95 : så ikke innlegget ditt, du sendte det vel rett før meg tenker jeg. Det er mulig jeg tar feil ang hvor lett det er å "avlive" slike modeller. Og hvis det stremmer, så er jo forsåvidt ikke prisen til hverken Leikvold eller RC-Flight sååå avskrekkende. Når det gjelder støvsugerposer har du helt rett, har prøvd å pusse jackofoam-plater til modellfly canopyer, cowlinger ol - det smuler godt ja.
              Last edited by Guest; 24-01-07, 16:48.

Comment

• Mossie69
                • Apr 2002
                • 684

Se på http://www.sbrcmodels.com/store/agor...ency=currency2

Dette er "down under" så det kan ta litt tid å få modellen. De leverer byggesett, delvis bygget eller helt ferdig. Jeg har en av deres P-51, flyr godt på en vanlig speed 400 og dritbra med en Hacker B-20. Egner seg til dogfight, er i skum og er elektro. Du taper ihvertfall ikke fordi motoren gir seg....

PS!
                Den Mosquito'en din, kan du si noe om den?
                Anders Valland
                Trondheim

Comment

• sjaa
                  • Feb 2006
                  • 601

Originally posted by Mossie69

Dette er "down under" så det kan ta litt tid å få modellen. De leverer byggesett, delvis bygget eller helt ferdig. Jeg har en av deres P-51, flyr godt på en vanlig speed 400 og dritbra med en Hacker B-20. Egner seg til dogfight, er i skum og er elektro. Du taper ihvertfall ikke fordi motoren gir seg....
                  Modellene fra de gutta der har jeg lest positive ord om i QEFI og/eller RCME.
                  Skal se om jeg finner tilbake til rett nummer og referere hovedpunktene..
                  Mvh
                  JoE
                  Agder Modellflyklubb

Comment

• Guest

#10 Unapproved
                    Hei Mossie

Jeg kjøpte Mosquitoen på El-flight for noen år siden. Jeg flyr min Mosquito (JR-Modell) med 2 stk Mega ACn 16/25/4, 8 x 3000 NiMh evt 8x2400 NiCa celler og 8,5x5 propeller. Iflg målinger trakk hver motor ca 12 A ( så vidt jeg husker) ved full speed (glemte i opphisselsen å måle turtallet) Nå i det siste har jeg brukt 8,5x6 propell. Vekta på flyet er ca 1600 gram og det flyr aldeles nydelig. Flyet kastes i gang, med den motoriseringen jeg har trenger den i grunnen bare en lett vipp med håndleddet - såkalt femikast Jeg har alltid kastet det ut selv. Hvor vanslkelig er det å fly - tja jeg hoppet rett fra trainer stadiet og over på denne - gikk så fint som bare det.

Kroppen er laget i en tynn glassfiber, vingene ut til og med nacellene er faststøpt til kroppen. Vingetuppene er isopor med balsatrekk. Du kan lage vingetuppene avtakbare - jeg limte mine fast. Jeg brukte balsalock og Litespan til å trekke vingen med og hele greia ble malt med pensel og Humbrolfarge.

Batteriluka sitter under kroppen, ca rett under vingen - litt klønete plassering, kunne vært løst bedre med avtakbar canopy. Det som er klønete er at hvis du tenker å fly vinterstid, så kommer det snø inn i flyet når du lander. På den andre siden flyr jeg ikke dette flyet på vinteren fordi jeg ikke tror at skroget tåler særlig mange landinger på skareføre (skjærer opp skroget med en gang).
                    Flyet styres over høyderor og balanseror. Når du lander på gresset, så lander du på nacellene, jeg har for å være sikker tatt litt glassfibertape under hver nacelle for å "forsterke" det området.

Flyet flyr ikke på en motor - det har jeg prøvd og det endte med fullt stup ned i myra fra ca 15 meters høyde. Skade - batteri nesten gjennom nesa på flyet. Skade er reparert og nesten ikke synlig.

Jeg pleier å fly 6 - 7 minutter for så å lande - det er med 8 x 2400 NiCa batterier. Til våren tenker jeg å skaffe meg noen 4300 NiMh celler for å få litt lenger flytid. Grunnen til at jeg bruker NiCa evt NiMh celler og ikke LiPo er at flyet trenger den vekta som 8 x 2400 eller 8x 3000 gir for å balansere. Det er klart en kan legge ca 4 - 500 g LiPo celler i nesa og få svært lang flytid, men så var det det med ladetid da. Nå flyr jeg, lader og bruker de pakkene jeg har og får relativt lang og god flytid likevel.

mvh are

Comment

• sjaa
                      • Feb 2006
                      • 601

Originally posted by Mossie69

Det er en lang artikkel om disse settene i februar utgaven av RCM&E.
                      En kort oppsummering:
                      - De har akseptabel skalalikhet
                      - De er bortimot uknuselige
                      - De sies å ha utmerkede flyegenskaper

Sounds like a dogfighter to me
                      Mvh
                      JoE
                      Agder Modellflyklubb

Comment

• Guest

#12 Unapproved
                        Det er en lang artikkel om disse settene i februar utgaven av RCM&E.
                        En kort oppsummering:
                        - De har akseptabel skalalikhet
                        - De er bortimot uknuselige
                        - De sies å ha utmerkede flyegenskaper

Sounds like a dogfighter to me
                        Me too

Det er akkurat noe sånt jeg er på jakt etter.

Comment

• Guest

#13 Unapproved
                          F6F Hellcat Dogfighter

Tilbake til den gamle tråden om dogfighter.
                          Etterhvert fikk jeg tak i en Hellcat fra Leikvold.
                          Jeg hadde en Hyperion Z3019-10 motor liggende og festa den i nesa. Propellvalget er en 11x7 og batteriet blir ei 20 C pakke 4900 mAh 3S1P.
                          Flyklar vekt er 1380g.
                          Med dette utstyret i, så balanserer modellen på 75 mm fra framkant av vingen. Hvis jeg skal ha flyet lettere må jeg gå for et mindre batteri som jeg må feste under motoren på ett eller annet vis.
                          Nå henger den i taket og godgjør seg i påventa av mer egnet flyvær - helst med varmegrader
                          Attached Files
                          Last edited by Guest; 29-12-07, 23:26.

Comment

Working...