Unconfigured Ad

Collapse

Råd om betrekking

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arntum
    • Sep 2002
    • 252

Råd om betrekking

Kan noen dele erfaringer om betrekking med en stakkar nybegynner
    ........................................
    Fly:
    Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
    Seamaster (Irvine 53 2-takt)
    Wingo (Phasor 15-3)
    Soarus Sports El.glider (600 børste)
    E-Starter (Axi 2212-24)
    ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
    C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
    Formosa (Himax C2812-1200)
    Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
    Cessna Skywagon 185 elektromodell
    Heli:
    Twister Bell 47
    Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
    Radio:
    Graupner/Jr MX-12
    Spektrum DX7

mail: arntum@broadpark.no
  • klausre
    • Oct 2025

Hei, det kan jeg, men du må nok spesifisere bedre hva du lurer på.

Comment

• arntum
      • Sep 2002
      • 252

eg har bestilt modellen Stick 40 plus og skal betrekke vinger og ror, gjerne kroppen også.
      Tenker litt på dette med forbehandling samt selve betrekningsprosessen. Hvordan gjør en dette på en grei måte uten for mange tabber og fadeser?
      ........................................
      Fly:
      Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
      Seamaster (Irvine 53 2-takt)
      Wingo (Phasor 15-3)
      Soarus Sports El.glider (600 børste)
      E-Starter (Axi 2212-24)
      ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
      C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
      Formosa (Himax C2812-1200)
      Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
      Cessna Skywagon 185 elektromodell
      Heli:
      Twister Bell 47
      Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
      Radio:
      Graupner/Jr MX-12
      Spektrum DX7

mail: arntum@broadpark.no

Comment

• Hooligan
        • Oct 2003
        • 14

Ved bruk av plastbetrekning og strykejern, så er den største tabben å ikke fjerne plasttrekket på baksiden av betrekningsfilmen. Det gjorde jeg ved første forsøk

Ellers bør du ha et egnet betrekningsjern og føne.
        Vingen betrekker du med minst fire deler. to under hver vingehalvdel og to over. Ta de under først.

Kroppen tar du i flere deler. Start med undersiden, sidene og deretter toppen.

Stram godt før du legger på strykehjernet.

Lykke til!

Comment

• Vingemutteren
          • Jul 2002
          • 2421

Sørg for at alle overlappninger går unna farts vinden, når du trekker nedre del av vingen la over lappingen gå litt over og fremmover (ca 4-5 mm) bakkanten av vinga slik at når du trekker toppen så kan du skjere jamnt med bakkanten av vinga (klarer du det er det finest om skjøten ligger i hengsle linja) og ikke få trekk som går fremover på undersiden. Husk at plastfilmer kryper (trekker seg sammen når du varmer de, så du bør ha litt overmål for så å renskjere etter hvert stykke film du legger på. I tillegg lønner det seg å feste trekket med strykejern på spant og andre steder ettehvert som du strammer/legger trekket på. Tilslutt kjøp en bok/les en artikkel eller få noen til å vise deg hvordan det gjøres slik at en har en formening på hvordan det skal gjøres før en kasterbort dyrt trekk. Jeg hang over skulderen til en senior i klubben for å lære det selv, bare for å oppdage at det som så så lett ut når han gjorde det var forbasket vanskeligt når jeg skulle gjøre det En trenger minst tre hender for å trekke ett fly har jeg kommet til (har en uvane med å ville trekke for store stykker i gangen), derfor kjører jeg stortsett ARF fly for tiden. Men når du har trekt ditt eget fly og er fornøyd, så er det en hærlig følelse, også er det ofte litt unikt og ikke som alle andres (les ARF fly ). Lykke til.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

Skal du bruke plastfilmer til betrekning skal du ikke forbehandle balsaen på annet vis enn å slipe med finfint sandpapir og fjerne slipestøvet nøye.
            Når du kjøper den filmen du vil legge på følger det med en beskrivelse som forteller alt du trenger å vite om DEN filmen. Problemet er bare å ta seg tid til å lese disse bruksanvisningene...
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Superstar40
              • Dec 2002
              • 1667

Nei man trenger ikke å forbehandle balsaen men den sitter bedre hvis man etter sliping bruker Balsaloc, Clearcoat eller Balsarite film/fabric.

Da balsaen reiser bust hvis du behandler den bør du etter behandling slipe med 400 papir. I tillegg blir jo balsaen fuelproof og sterkere.

Ulempen er at du bruker noe lengre tid på prosjektet men har du allerede lagt ned noen timer skulle ikke det bety så mye.
              Espen Kvien
              Gruppeleder F3A
              Vingtor RC Club
              f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

Working...