Unconfigured Ad

Collapse

Riktig scalavekt

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sfinx
    • Mar 2006
    • 150

    #1

    Riktig scalavekt

    Holder på med et prosjekt der det er litt viktig å få vektfordeling riktig.
    Tenker da ikke på balansepunkt, men scalariktig vekt.
    En person på la oss si 85kg, hva veier han i scala 1/6 ?
    Dele på 6 blir jo helt galt. 14,2kg
    Dele på 6 i 2.potens burde bli riktigere, men 2,36kg er fremdeles for mye.
    Er det noen som har en formening eller helst en formel for slik omregning ?
    Dette er en trike som styres med vektforskyvning, så jeg bør ikke havne ut med alt for lite vekt i vogna.
    Tor A. Jakobsen
    -------------------------------------------------
    If your gonna Crash.... at least make it look Good!
    -------------------------------------------------
  • kjetilmh
    • Jun 2006
    • 990

    #2
    La oss leke litt med tall.
    Vekten er proposjonal med volumet.
    Så hvor mye endrer volumet seg når man reduserer størresen ?

    Hvis vi antar at ting er kule formet er volumet = ca 4.2 * R^3
    Med skala på 1/6 bør derfor vekten være ca 1/52.
    D.v.s at 85 Kg skulle bli ca 1.63 Kg.

    En virkelig pilot er jo ikke kuleformet.
    Men forholdet burde vel bli det samme , eller ....
    Kjetil
    oops: . . ! . .

    http://www.vingmfk.com

    Comment

    • sfinx
      • Mar 2006
      • 150

      #3
      Var og så på hjemmesiden til produsenten av vingen. Hukomelsen er ikke hva den var. Scala er 1/5. Hanglidervingen er ca 2m vingespenn.
      Her er data på originalen:

      Wing : 15 sqm
      Engine : 48 kW / 65 HP, water cooled
      Prop. : dia. 160 cm, 4 Blade, adjustable
      Flight speed : Vmin. 55 km/h
      Vcr. 75 - 115 km/h
      Vmax. 135 km/h
      Start distance : according to weight load ( max. 50 mtrs )
      Landing distance : approx. 50 mtrs
      Flying time : up to 9 h or 550 km
      Loading capacity : 283 kg
      Dry weight: 167 kg
      Max. take off weight: 450 kg

      Vingen 1/5 veier 750g. Triken vil veie ca 1,5kg m. motor og radioutstyr+ selvsagt vingen=totalvekt ca. 2,25kg.
      Da tror jeg pilotvekt på 1,63kg fremdeles er noe høyt. Selv om jeg må regne at triken veier mer enn den burde før vi legger til vekt av pilot.
      Tor A. Jakobsen
      -------------------------------------------------
      If your gonna Crash.... at least make it look Good!
      -------------------------------------------------

      Comment

      • kjetilmh
        • Jun 2006
        • 990

        #4
        Orginalen veier 167 Kg. Modellen 2.25 Kg. Dette er et forhold på 74!
        Så da skal muligens piloten veie 85/74 = 1.14 kg
        Det høres jo også litt mye ut.

        Hvis du starter med for tung pilot så gir det god styring men da må greiene flyes fort. Hvis piloten er for lett blir den vel umulig og styre eller ?
        Kjetil
        oops: . . ! . .

        http://www.vingmfk.com

        Comment

        • sfinx
          • Mar 2006
          • 150

          #5
          Originally posted by kjetilmh
          Hvis du starter med for tung pilot så gir det god styring men da må greiene flyes fort. Hvis piloten er for lett blir den vel umulig og styre eller ?

          Helt riktig !
          Er derfor jeg prøver å finne ut hvor jeg burde være på vekta.
          Har leita ganske mye på nett for å lære mer om hvordan en trike vil oppføre seg, men det er ikke mange som har erfaring med slike.

          Tror egentlig at jeg er nær noe som kan flyes greit, men det er jo greit å vite sikkert !

          Redigert: Leita litt på nett og tror vekta på en hanglidervinge er ca. 30kg ?
          Med totalvekt 167kg - 30= 137kg i triken tørrvekt ?
          Last edited by sfinx; 02-02-07, 18:42.
          Tor A. Jakobsen
          -------------------------------------------------
          If your gonna Crash.... at least make it look Good!
          -------------------------------------------------

          Comment

          • Andreas Glomnes
            • Jun 2003
            • 17

            #6
            Del vekten på det virkelige flyet med "skala" opphøyd i 3. potens, feks et menneske på 80 kg i skala 1/6 blir: 80/(6^3) = 0,37 kg. Dette fordi massen til et legeme øker med 3. potens pga volum som nevnt tidligere her. Feks, skal man forstørre en ting 3 ganger, blir vekten forstørret med 3^3 = 9 ganger. Arealet øker med 2. potens. Det er pga av dette man aldri direkte kan sammenligne vingebelastning på ordentlige fly med modellfly. Men jeg ville ikke hengt meg opp i skalavekt, men heller å bygge det så lett som mulig!

            Comment

            • sfinx
              • Mar 2006
              • 150

              #7
              Dette var det jeg var ute etter !
              Og du har rett i at jeg må holde vekta nede, men som sagt tidligere så må jeg ha en hvis vekt i triken for å ha vekt nok til å kunne styre. Det er nok av ting som blir annerledes fra å styre et vanlig fly så jeg prøver å eliminere problemer mens jeg planlegger hva som skal stå i triken.
              Ser jo nå at scalavekta ikke vil være annet enn en pekepinn på hvor jeg burde være med vekta. Og tror fremdeles at når jeg har fått på plass det utstyret jeg har tenkt å bruke så blir det vekt nok til å styre.
              Denne saken har vært forsøkt flydd tidligere med dårlig resultat, så det blir ganske spennende å se om jeg får den til å fungere.............
              Tor A. Jakobsen
              -------------------------------------------------
              If your gonna Crash.... at least make it look Good!
              -------------------------------------------------

              Comment

              • Andreas Glomnes
                • Jun 2003
                • 17

                #8
                ja enig det med at tralla må ha nok vekt for å styre, du får si åssen det går! Var litt kjapp med å svare sist, den "formelen" som jeg skrev opp sist er riktig, men det jeg mente når man skal forstørre opp en ting med en faktor på 3, så er det arealet på overflaten som øker med 9 ganger, og 3^3 blir jo så klart 27, var bare litt kjapp altså vekten øker med 27 ganger, så det blir fort formidable tall.

                Comment

                • sfinx
                  • Mar 2006
                  • 150

                  #9
                  Takk igjen !
                  Jeg tar dette som et prosjekt der tid ikke er viktig. Har ribbet vogna for utstyr og begynt å bestille inn motor, servoer osv passende til denne.
                  Når utstyret er på plass må jeg finne plasseringen for å få vogna til å balansere riktig. Så må det lages et system for styringa........

                  Håper fremdeles på å høre fra noen som har erfaring med å styre med vektforskyvning ?
                  Tor A. Jakobsen
                  -------------------------------------------------
                  If your gonna Crash.... at least make it look Good!
                  -------------------------------------------------

                  Comment

                  Working...