Unconfigured Ad

Collapse

Vinterprosjekter..

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MicroMac
    • Jan 2003
    • 632

Vinterprosjekter..

Vinter er byggetid, tillater været flyving så er det bonus, hater spekte fingre, klaka tær og motorer som bare vil hjem... er en pingle slik
    Litt artig og høre hva folket sysler med av spennende kreasjoner, er det bygging etter tegning, byggesett, ARF eller kanskje restaurering som står på tapetet. Så post noen linjer om hva som foregår på hobbyrommet i nattens mulm og mørke.
    Laser 3D er hovedprosjekt for min del (byggesett). Kan ikke ett dust om 3D men det kommer vel, uansett skal det bli godt og få ett fly som kan tøffe rundt i nesten gangfart og virkelig søndags fly om man føler for det, og som ikke krever all verden av stripe eller sikt for og fly.
    Må også få gjort det siste på en Extra jeg har liggende, har alt nødvendig og gjenstår ikke mye, men har gått i mental vranglås på hele greia

Dessuten har jeg en Headmaster fra slutten av 70 tallet liggende som det hadde vært knakende moro og få i luften igjen.. skikkelig nostalgi
    Første flyet jeg virkelig fikk fløyet endel med, den trenger en annen motor... får se hva som dukker opp, flyet er stort sett reparert etter ett brutalt møte med ei furu

Snuser også på noe elektro greier, men det er på drømmestadiet enda
    mvh MM
  • Flue
    • Oct 2003
    • 902

Jeg holder for min del på med resturering av en .40 size Cloud Dancer og en .60 size Extra 300s.
    Har også planer om å gjøre ferdig en elektro 3D moddel bygget i depron som jeg og min far har tegnet selv.

Ellers flyr jeg så mye jeg kan så lenge været tillater det, og hvis det ikke gjør det så har jeg jo simulatoren
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

Comment

• Jon Wold
      • Sep 2002
      • 949

Nå har jeg både MK skystar 90 og en 10 år gammel Dalotel 150 fra Røga model liggende i sine respektive esker. Lim er på vei i posten. Hurra!
      MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• svemoe
        • May 2003
        • 132

Brian Taylor Gloster Gladiator med RCV90SP firtakter. Vingespenn 143 cm.
        Real airplanes have two wings and round engines

Comment

• Vingemutteren
          • Jul 2002
          • 2421

Hjelp, vet ikke om det er passende å komme med mitt prosjekt (skulle tro at etter 9 år i hobbyen var en kommet lengre enn ARF modeller), jeg driver fortsatt å setter sammen Jupiter nr 2 (men hobby bordet er så rotete at jeg ikke når frem til den. Om ikke annet så fikk jeg ommøbelert mitt gamle hobbyrom og satt opp fester til å henge regnklær og kjeledresser på (og flyttet våpenskapet inn i en krok der) i tillegg til å flytte inn vinge opphenget mitt (forberedelse for å få plass til nytt hobby bord der vingene var, så jeg får mere plass å rote på), for ikke å nevne at gulvet igjen synes på mitt gamle hobbyrom (det er vist grønt, ja riktigt så pent faktisk. Ja gulvet altså).
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• -Exlex-
            Forhandler
            • Nov 2003
            • 793

Artig å høre hva folk sysler med.... for min egen del har jeg maaange prosjekter i lufta... og eller på byggebordet. for å nevne noen:
            Resturering av bl.a Spitfire 40 , Araising Star 46, mustang 25 , V-Stic 40, Thundertiger 3D modell. Har også en Tiger mouth 40 som skal trekkes og utstyres. Har laget deler til 3 trainer skrog som skal settes sammen i løpet av vinteren, Skrogene er kopi av Araising Star med noen modifkasjoner bl.a flyttet innfestinger for understell, slik at jeg kan montere egenproduserte alu understell lengre fram og bruke halehjul i stedet for nesehjul, Tank panser som kan åpnes. Det fjerde skroget av denne typen har allerede hatt jomfruturen. Hvorfor så mange skrog av samme type? jo, jeg har eksprimentert med forskjellig vingeprofiler og setup. Den som er ferdig har fått en meget flat semisymetrisk vinge på 1.60 profil: 12% JOUKOWSKI- Mod. Cord 270 mm med flaps montert. vingen er skåret i styofon "blå type" , forsterket med 20 mm alurør i ca halve vingebredde fra midten.
            Montert en ASP 60 i nesa. Prosjekt navn : Spedy Gonalez .
            Jomfruturen gikk uten større problemer annet enn motorstopp etter 7-8 min flyging grunnet at motoren ikke var helt innkjørt og justeringer måtte til. Modellen fløy pent etter litt fintrimming , men bare så dette er sagt , dette er ingen trainer med denne vingeprofilen. Flyet ble meget raskt, stiger vertikalt uten problemer så langt man ser Dette var den første modellen jeg har flydd med flaps , så det var spennende å prøve.
            Satt opp med 2 trinn på flaps , på trinn 2 "fløt" flyet utrolig sakte, uten at det ble ustabilt. Nei, nok om dette prosjekt, man blir så lett revet med
            Ellers har jeg flere styrofon prosjekt til på gang , har laget flotører i 30, 40 og 60 size. disse er prøveflydd i høst på Mjøsa med stor suksess. testet på bl.a Araising star 46 og en Avistar.
            Har laget en 3D vinge profil GOE 460 cord 300-330 i isopor(det løse hvite stoffet) som er ferdig planket med balsa. Har ferdig høyderor og sideror også til denne (i trad balsa spant) så skrog til denne gjenstår. Tror det blir ett tynt finerskrog til denne etter fri fantasi.
            Det er også kjøpt inn rikelig med lysdioder ( 10 mm 3000 Mcd) for å montere på noen av modellene, nattflyging er coolt (det er jo så tidlig mørkt nå så det hjelper betydlig med belysning selv tidlig på ettermiddagen)
            Har en mengde prosjekter som ikke har kommet lenger enn til tegnebordet p.g.a materialmangel (noen som vet hvor jeg får tak i kanalplast/coroplast, helst gratis , ta kontakt).
            Ser ikke ut til at jeg blir "arbeidsledig" på hobbysiden på en stund

Har en mengde bilder liggende av de forskjellig byggeprosjektene, håper jeg får tid til å legge ut disse snart. De blir å finne på http://www.helgoya.net/home/rc

-Exlex-

[Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

Comment

• klausre
              • Oct 2025

Originally posted by svemoe
              Denne kunne jeg tenke meg mere info om :P

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

Vinterprosjekter???? Jo har da det...:

Vertigo Ultimate (Depron-dobbeldekker) ligger på byggebordet sammen med ny børsteløs motor og regulator til. Nye LiPo-batterier er på plass. Mangler micro mottaker og servoer. SKAL gjøres.

Sluttføring av Kyosho PT-19 med ny OS-FS52 i nesa. SKAL gjøres.

Sluttføring av Wik Charly, ordentlig byggesett med ny .45 i nesa. SKAL gjøres.

Bygge ferdig Protech Onyx (FAI-sak) med ny OS 160 i nesa. SKAL gjøres.

Bygge ferdig Combat Wing med .25 i nesa. Kanskje.....

Bygge Raptor 30V2 som har fått ny OS .32 også. SKAL gjøres.

Overhale Giles 202.. SKAL gjøres.

Overhale SE2000.. Reparere understell og sette inn en balanserorservo til for å få flapperons. SKAL gjøres.

Kanskje bygge Goldberg Ultimaten som ligger i eske sammen med ny OS FS120......? Bør vel prioriteres??

Kanskje bygge ferdig Bauer Skybolten som ligger i eske sammen med ny OS BGX (35ccm).....? Bare kanskje.

Kanskje bygge Sagitta 900 som ligger i eske....?

Kanskje bygge Multiplex Alpina Magic (storseiler) som ligger i eske.....?

Kanskje reparere Xtreme 3D`en som er lettere crash-skada.....?

Ligger en Bird of Time på loftet, uåpna eske....

Kanskje kjøpe ny Multiplex 4000.....

Skal ikke kjøpe flere fly!!
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• JarKri
                  • Jun 2002
                  • 158

Prosjekter

For en gang skyld har jeg faktisk en del flyklare fly. Nettopp derfor bestilte jeg i går et byggesett av Goldberg Ultimate 10-300 fra Towerhobbies.(min far skal nemlig besøken min søster i usa, så han tar med flyet tilbake)
                  Det er nesten morsomt å betale 1550kr for byggesett, betrekning, turteller og glowdriver.
                  Har nettopp skaffet meg en slik model (brukt) og fant ut at jeg har lyst til å bygge den denne modellen selv og modifisere noen ting:
                  -Kanskje feste servoene bak, utenpå kroppen.
                  -Lage et pilotvennelig opplegg for feste av vingene.
                  -Kanskje skaffe et bedre understell (glassfiber)
                  Flyet flyr meget bra. Reagerer veldig kjapt på ballanseroret. Har planer om å trekke det nye flyet med samme farger som den nye Great Planes Ultra sport 40 + ARF.
                  Gleder meg til å få pakken, men jeg må nok vente til etter eksamner etc med å åpne den.
                  Hvis det er noen som har noen flere tips til forbedringer av feks vinge-fester så er det bare å si ifra.
                  Jaran

Comment

• Vingemutteren
                    • Jul 2002
                    • 2421

Heftigt! Joo
                    Angående vingefester er det sikkert flere som ønsker gode ideer for Ultimaten (ett hærligt fly foresten), eller for andre dobbelt dekkere for den saks skyld. Kansje ett interasangt tema for en artikkel, anyone?
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• -Exlex-
                      Forhandler
                      • Nov 2003
                      • 793

Hvor mange fly klarer faren din å bære gjennom tollen JarKri ? ta med ett par til meg også

-Exlex-

[Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

Comment

• joo
                        MFN Skribent
                        • Nov 2002
                        • 6936

Kanskje dere har rett i det med vingefestene på biplan........? På Skybolten er jeg ialle fall veldig skeptisk tuil konstruksjonen. Den er jo så stor også
                        Kanskje surfe nettet for tips om Ultimaten, den er bygd av mange!

Joda Vingemutteren, jeg har littegrann å ta meg til på byggebordet.. men så lite fritid.
                        Og flere hobbyer også.
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• svemoe
                          • May 2003
                          • 132

Originally posted by klausre
                          Originally posted by svemoe
                          Denne kunne jeg tenke meg mere info om :P
                          Jeg får fatte meg litt i korthet så jeg ikke roter til denne tråden og får MicroMac på nakken. Flyet blir bygget i sin helhet etter Brian Taylors tegninger fra 1983. Konstruksjonen er tradisjonell med spantebygde vinger og balsa nok til en middels regnskog. De eneste ferdigkjøpte deler er canopy, cowling og skalaspinner, så dere får ha meg unnskyldt om jeg trekker litt på smilebåndet når det diskuteres "bygging" av Jupiter osv.
                          Tegningene er opprinnelig beregnet for .60 2-takt, men jeg har valgt å bruke en RCV90SP. Motorens spesielle konstruksjon gjør at jeg kan kjøre 18x14 propell, som passer perfekt til skala diameter. Med denne propellen gjør motoren 5000 omdr. statisk.
                          Nei, nå tar dette helt av. Beklager så mye, MicroMac.
                          Jeg legger ved et bilde tatt i sommer. Klaus, hvis du vil vite mere, så ta kontakt med meg.
                          PS: Gladiator kan også fås som byggesett, se f.eks http://www.philramseymodels.freeserv...roduct%203.htm

Sverre

Real airplanes have two wings and round engines

Comment

• MicroMac
                            • Jan 2003
                            • 632

Nydelig Svemoe...Imponerende modell og stort prosjekt.
                            Nytter ikke telle timer når man driver med ett slikt skala fly
                            Akkurat slikt jeg var ute etter da jeg startet tråden. Kom igjen folkens
                            mere mere

PS: Er vel heller meg Klaus bør roe ned litt, får noen akutte tilfeller av skrivekløe enkelte ganger... skal skjerpe meg
                            mvh MM

Comment

• Guest

#15 Unapproved
                              Vinterprosjekter

Ser i forumet at det etterlyses vinterprosjekter.
                              Grunnet husbygging så fikk jeg aldri begynt på AT 6 Texan Harvarden Så den står for tur nå i vinter (fint vår og sommerfly).
                              En P51B Mustang combat fighter nærmer seg halvferdig.
                              Lengst innunder byggebenken oppdaget jeg en annen arf - P47 fra Flair som heller ikke var påbegynt
                              Disse to flyene fikk raskt selskap da jeg fant en Hawker Sea Fury fra Balsacraft (ligger i esken på andre året !) Men da jeg fant en Hawker Hunter fra Cambrian ble jeg en smule forvirret - hvor mange fly har jeg egentlig og hvilket fly skal jeg begynne på først
                              Jeg burde vel ikke nevne det, men før denne opptellinga fant sted så gakket jeg hen og ordnet en julegave helt på egenhånd - et Flair Pupeteer byggesett - gjett hvem sin gave det er
                              God jul alle sammen og godt byggeår.

Comment

Working...