Unconfigured Ad

Collapse

Hjelp til bygging av fuel-tank?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rdank
    • Apr 2006
    • 5

Hjelp til bygging av fuel-tank?

Hei

Jeg har nettopp gått til innkjøp av en X-treme Composite Ashley II. Et nydelig fly med fantastisk finish som selges som ARF. Det er jo bare en ren løgn, da det eneste som er med i settet er kropp, stabilisator og vinge samt noen smådeler. Alt må modifiseres/tilpasses/bygges selv og det er ikke forberedt for glowmotor som selger så flott reklamerer for. Flyet er tydelig konstruert for elektrodrift. Var faktisk ikke med byggebeskrivelse heller (eller kart over CG). Jeg har en del erfaring med å både bygge og fly, så det ble en glowkonvertering på meg.
    Problemet mitt er at når snuten er kappet og torpedovegg og motor installert er det ikke plass til noen konvensjonell fueltank. Har gått for største motoralternativ (Magnum 36) og trenger derfor litt størrelse på tanken for å få tilfredsstillende flytid.

Mitt spørsmål er om noen har bygget tank selv ? Hvilken lim kan brukes til fuel? Har laget meg en mal i papp, som jeg må kopiere til plast og har derfor dissekert to tanker og en 4L fuelkanne i søken etter egnet materiale.
    Noen som kan hjelpe meg?

Mvh
    Reinhardt
    Attached Files
  • Isak
    • Apr 2004
    • 680

Jeg tror jeg ville angrepet problemet ditt litt anderledes..

Hvis jeg var deg så ville jeg prøvd å forme om en annen tank, har gjort dette før med hell. Det er i framtiden en litt sikrere måte å forebygge lekkasje vil jeg tro. Tenk hvor mye flyet ditt rister, å hvor mye stress eventuelle limfuger utsettes for. Det finnes å få kjøpt så mange typer fueltanker idag slik at det ikke skal være den helt store jobben å få omformet den litt.

Hvis du bruker varmluftspistol og litt tolmodighet så kan du få et mye bedre resultat en å bygge en tank selv fra biter. eventuell forvarming i steikovn for så å forme med varmluft. Du kan jo bruke form å varme tanken etter eller du kan strekke en bittelitt for liten tank med varme og trykkluft - bare fantasien setter grensen
    Last edited by Isak; 13-03-07, 11:46.
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

Comment

• Minibønna
      *****istrator
      • Oct 2005
      • 390

Et annet alternativ er å forme til en isopor kloss som passer inni flyet for så å ta avsøpning av denne og støpe av en tank av dette igjen.
      Dette ble kort fortalt.
      Tor Henrik Hernes

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Spesielt UC-gutta har nok peiling på å lodde tanker i messing etc. Her er forresten ei side med noen ferdigmekka sære tanker: http://acmemodel.com/tanks.htm
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Celtic-Griffin
          • Oct 2004
          • 873

The tank shown in your photo is very easy to make from commercial GRP sheet.
          Ken Bates
          Never Mind the Label

Comment

• rdank
            • Apr 2006
            • 5

Takk for mange svar. Siden ingen har anbefalt noen lim regner jeg med at ingen har prøvd dette før.
            Skal prøve å gjøre om en 4 oz tank jeg har liggende med varme, men den er egentlig litt i minste laget. Har også en 6 oz men den tror jeg ikke jeg klarer å presse inn på noen måte....
            Lage en isoporform for så å støpe av den går jo. Har jobbet mye med glassfiber, men aldri støpt plast. Dette er jo også en meget tidkrevende metode...
            acmemodel.com har dessverre ikke noe passende heller. Å lodde en selv er jo for såvidt en enkel og god løsning, men jeg er litt usikker på vekten. Har gjort det jeg kan for å spare vekt så...
            "The tank shown in your photo is very easy to make from commercial GRP sheet." - Hvor får jeg kjøpt det og hvilken lim kan brukes?

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

Tror ikke det er noe lim som fungerer noe serlig på slik plast som tankene er laget av i hvertfall. er vel å støpe i glassfiber eller lodde som er det enkleste vil jeg tro. Jeg tror jeg ville ha loddet. Av enten tynt blekk eller messing.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

Comment

• Celtic-Griffin
                • Oct 2004
                • 873

Originally posted by rdank
                det jeg kan for å spare vekt så...
                "The tank shown in your photo is very easy to make from commercial GRP sheet." - Hvor får jeg kjøpt det og hvilken lim kan brukes?
                GRP sheets in different thicknesses is available many places or you can make your own by moulding flat plates on a piece of glass - the flat sides can then be cut out from the sheet as per your cardboard model and joined with resin - brass tubing can be moulded into the appropriate side before joining - to finish, all joints should be sealed with light weight glassfibre cloth and resin.

The process is very like a thin metal tank with the exception that soldering is very difficult as the assembly becomes so hot that earlier soldered joints open up again, besides they usually end up very heavy.

In earlier days I have made tanks as described above with satisfactory results.
                Last edited by Celtic-Griffin; 13-03-07, 17:31.
                Ken Bates
                Never Mind the Label

Comment

• Thinnthinn
                  • Sep 2002
                  • 1172

Mmm.. Den modellen har jeg sett på jeg og!

Jeg tror nok jeg ville prøvd å finne en tank som passet i stedet for å lage egen.. Det finnes MANGE spesial-tanker der ute. (Nå kan det jo hende du har leita i det vide og brede, men kanskje...).
                  Bl.a. finnes det egene tanker for vifte-motorer som "brettes" rundt vifta. MK har spesiallagde tanker til sine små F3A-fly (sjekk hos bl.a. RCSweden).
                  BuBro har også et sortiment spesielle tanker mener jeg å huske!

Min erfaring er at egenproduserte/modifiserte tanker nesten alltid lekker...

En annen ting;
                  Dette er vel en pylon-racer, og skal ikke fly så lenge av gangen? Hvor stor motor har du? Kanskje det holder med et knøtt av en tank??

Lykke til uansett!
                  Audun Thinn
                  Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• rdank
                    • Apr 2006
                    • 5

Originally posted by Thinnthinn
                    Mmm.. Den modellen har jeg sett på jeg og!

En annen ting;
                    Dette er vel en pylon-racer, og skal ikke fly så lenge av gangen? Hvor stor motor har du? Kanskje det holder med et knøtt av en tank??
                    Kjempefin kvalitet og finish på flyet. Utrolig slank modell

Har satt inn Magnim 36 og den har beregnet forbruk på 4oz pr 8min full gass. Får plass til 4oz tanken min hvis jeg varmer og former den om litt, men kunne tenkt meg 6oz for ca 12 min. Det får jeg hvis jeg lager selv og utnytter maksimal plass.
                    Har en 6 tank som passer hvis jeg deler den og tar av ca 7 mm på høyden. Men da må den limes. Min bror jobber på biloppretting og de kan "sveise" plast til mindre beholdere så han skal få prøve seg.
                    Tank skal det nok bli! Gleder meg til jomfrutur!!

Takk for alle forslag!
                    Last edited by rdank; 14-03-07, 22:47.

Comment

• orjanp
                      • Nov 2007
                      • 726

Hva skjedde med denne? Fløy den? Har du video? Bilder?

Sitter å vurderer en Ashley II

Ørjan...
                      Ørjan Pettersen
                      Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

Comment

Working...