Unconfigured Ad

Collapse

ARF Cessna177 medflottører

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nettulven
    • Feb 2007
    • 495

ARF Cessna177 medflottører

Jeg har et Cessna med flottører. Jeg har ikke brukt det på vannet enda. Men det er folk som sier at jeg må ikke bruke det på sjøvann, bare ferskvann.. Men siden jeg ikke har så mye annet ferskvann i området enn det som kommer ut av springen, så er det bare sjøvann jeg kan fly på.. Hva skal jeg gjøre for å bruke Cessnaen på sjøvann? Eller skal jeg kvitte medmed flottørene? Vil gjerne bruke flyet på vann, hvis ikke jeg ødelegger hele flyet...???
    Thomas Molnes
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb
  • Gisle
    • Dec 2005
    • 575

Hei

Dette er favorittflyet mitt og jeg flyr det kun med flottører på snø eller ferskvann. Jeg ville vært veldig skeptisk til å fly på sjø. Flyet tåler det, men du må sikre elektronikken. Jeg er alvorlig skeptisk til rust. Det vil med all sannsynlighet komme litt sjøvann inn i flyet selv om du ikke kræsjer.
    Det er hvordan dette vannet påvirker elektronikk jeg er skeptisk til.
    Men jeg vet folk at brukt det på sjøvann, så det er opp til deg.
    Skulle noe skje og du går på trynet med nesen i vannet, vil det kunne bli større problemer.

Finnes det ikke et ferskvann du kan kjøre til.....?
    Gisle Ranum
    Trondheim
    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Ja, er spesielt elektronikken folk er redde for med saltvann inne i bildet... lekkasjer gir kjapp og brutal korrosjon, og med strømmen på kan mye elektronikk brennes umiddelbart.
      Men er kroppen tett og du har pakninger mellom vingen og kroppen kan du fly så mye du vil bare du ikke tipper over...
      Montèr servoer, mottaker og batteri høyt i kroppen så dem ikke sitter i vann om det kommer inn noen dråper likevel. Pakk RX og batteri inn så vanntett som mulig, og bygg gjerne vanntett servoboks. Alt må åpnes for lufting etter dagens flyturer!
      Etter siste flighten kjører du motoren litt på land.

Havner du opp/ned så der kommer saltvann inn er det viktigste å koble vekk strømmen! Har du mistanke om vann i RX så skyll i ferskvann og legg den i stekeovnen på 40 grader og varmluft noen timer (uten kassa på ja). Saltvannsskada servoer kastes...

Det er bedre å fly på saltvann siden vannet ikke suger så mye.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• olle
        • May 2002
        • 708

"Sjøvann"

Sjøvann og sjøvann...hva er det?
        Hvis du mener sjøvann som finnes helt ute på kysten, så bør du være forsiktig, og evt skylle (tørke av) flyet etter bruk med ferskvann.
        Du kan også spraye all elektronikk og metall med silikonspray før og etter bruk. Da er du noenlunde trygg.

Men hvis du mener "brakkvann" som finnes langt inne i fjordene, så er ikke det SÅ farlig. Det er nesten ferskvann.

Men uansett saltvann eller annet vann. Det er alltid lurt å rengjøre modellen etter bruk og spraye all utsatt elektronikk og metall med silikonspray.

Motoren er ikke så utsatt, da den normalt er godt innsatt med olje. Men jeg ville startet og renkjørt den også etter bruk på uansett type vann.

olle

Comment

• nettulven
          • Feb 2007
          • 495

Takker for alle svar..Jeg får se hva jeg gjør..Jeg får pakke inn all elektionikk,og se om jeg tar sjansen på en sjøtur
          Det er inne i en fjord,men ikke så mye ferskvann i sjøen at det kan klassifiseres som brakkvann.. Vannet har tetthet på 1,025
          Thomas Molnes
          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

• Gisle
            • Dec 2005
            • 575

Tett med silikon der bakleggene går inn i kroppen og tett med en gummilist eller tett med silikon og gladpak mellom vinge og kropp. Da er du veldig berget for vann inn i kroppen uynder en flytur.
            Om flyet skulle gå på nesen av en elle annen grunn vil det i værste fall bli liggende på rygg med nesen under vann og litt av vingen. Skulle det gå så ille at vingemutrene knekker og vingen faller av så er det jo lite en kan gjøre for å tette. Liten sjans for at det skjer, men vet aldri I så fall er det jo å rengjøre som nevnt av Joo
            Gisle Ranum
            Trondheim
            "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

Working...