Unconfigured Ad

Collapse

Modellbyggingsbok eller nettside?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bjoernes
    • Dec 2003
    • 9

Modellbyggingsbok eller nettside?

Hei!

Lurer på om noen har kjennskap til bøker eller nettsider med byggetips for balsamodeller..

Har gått til innkjøp av et kit, og er av den oppfattningen jeg muligens har tatt litt vann over hodet

Trenger derfor noen form for veiledning før jeg hopper i det og begynner å lime.. Navn på bøker eller adresser for nettsider er derfor høyt på ønskelisten for julegaver

På forhånd takk
  • Vingemutteren
    • Jul 2002
    • 2421

Bare av nysjerrighet, hvilket kit?
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Bjoernes
      • Dec 2003
      • 9

Vicomte 1915 fra Svenson

Comment

• Vingemutteren
        • Jul 2002
        • 2421

Denne her altså? http://www.sodersrchobby.com/product...ProductId=2377
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Superstar40
          • Dec 2002
          • 1667

Angående Svenson, er det noen som tar disse hjem til Norge? Brodern bygde og fløy en Svenson balanserors trainer på slutten av 70 og begynnelsen av 80 tallet. Husker det som bra byggesett som ble solgt igjennom Modellhobby i Skovveien.
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Bjoernes
            • Dec 2003
            • 9

Hei igjen!

Stemmer Gert det er den
            Og som en liten digresjon kan jeg si at jeg kommer orginalt fra Langevåg, og har hatt bosted på Austnes i 2,5 år ( Heia Haram )

Om det er noen som selger Svenson i Norge vet jeg ikke... Jeg kjøpte den her i Warszawa..

Comment

• affa
              Administrator
              • Jul 2002
              • 5877

En liten ting du bør vurdere er å lime med express trelim istedetfor lynlim som ødelegger innholdet i hodet !!

Bruker selv både lynlim og epoxy, men trelim gjør finere finish samt sparer helsa så vi kan fly til vi blir 100!

Comment

• Mossie69
                • Apr 2002
                • 684

Støtter affa på det der. Trelim er å foretrekke når du limer tre. Lynlim er for reparasjoner ute i det fri.
                Anders Valland
                Trondheim

Comment

• MicroMac
                  • Jan 2003
                  • 632

Ja CA er ikke bare og bare, virker som jeg kan ha dratt på meg en slags allergisk reaksjon, blir potte tett bare jeg nermer meg CA flaska...Tror iallefall det er CA en, håper det ikke er balsa støv jeg reagerer på. Har nå plombert hobbyrommet i en 14 dagers periode men slik kan det ikke fortsette.
                  Express trelim har jeg ikke benyttet, har brukt noe tradisjonelt trelim uten og være overvettes begeistret. Hvem fører det og hva er herde tiden, må finne ett alternativ.
                  mvh MM

Comment

• Mossie69
                    • Apr 2002
                    • 684

MicroMac,

det er mange som har store problemer med CA. Enkelte kan bruke såkalt luktløs CA ("odorless CA"). Det er en allergisk reaksjon, og mye tyder på at det er en akkumelerende effekt inne i bildet. De fleste får luftveisproblemer, med svelling av hals og lignende. Ikke bra.

Når det gjelder trelim så finnes det mange typer, bl.a. slikt som man bruker for parkett. Jeg husker ikke merkenavn, men snakk med Byggmakker eller en god trelast/bygghandel så vet de hva du bør bruke.

Du må jo endre litt på byggemetodene dine, bruke jigg, nåler, klemmer eller slikt. Limet bruker vanligvis 10-15 minutter på å sette seg. Men jeg skulle tro det er å foretrekke fremfor å kveles.
                    Anders Valland
                    Trondheim

Comment

• Mossie69
                      • Apr 2002
                      • 684

En annen ting. Også epoxier gir allergi over tid. Hvis du skal lime med epoxy så kjøp en boks engangshansker på apoteket først.

Det er viktig at du bruker vinyl-hansker og ikke latex. Latex er ikke tett og endel av stoffene i epoxien vil diffundere gjennom hanskene og inn i huden.

Personlig bruker jeg vinylhansker til alle limejobber (untatt CA), maling/beising/lakking og annen kontakt med ugunstige kjemikalier. Grei forhåndsregel, synes jeg.
                      Anders Valland
                      Trondheim

Comment

• MicroMac
                        • Jan 2003
                        • 632

Venter inn ei flaske med luktfri CA får prøve den, er synd om ikke CA kan benyttes innomhus....den har sine klare fordeler, benytte klesklyper strikk klemmer jigger og andre mer eller mindre suspekte festeanordninger på den minste liming ser jeg en smule svart på.
                        Skal teste litt forskjellige alternativer vedr trelim og se hva jeg kommer frem til der, ser nortrading har Express trelim i tre forskjellige varianter

Hos meg virker den allergiske reaksjonen i både nese og hals, nesen tetter seg helt virker som slimhinnene sveller, i luftveiene i halsen kommer det litt senere som lett sviing og etterhvert slimdannelse i luftveiene
                        mvh MM

Comment

• Mossie69
                          • Apr 2002
                          • 684

Kanskje en mellomting kan være nyttig. Bruke CA til å punktlime delene slik at de holdes fast, og trelim for styrke? Har aldri prøvd selv, bare en tanke.
                          Anders Valland
                          Trondheim

Comment

• MicroMac
                            • Jan 2003
                            • 632

Foreslår att vi avslutter dette her, blir litt på siden av topicen til Bjoernes. og eventuelt heller oppretter en egen topic
                            mvh MM

Comment

• affa
                              Administrator
                              • Jul 2002
                              • 5877

Ny tråd !

Om lim og sånt.............................

http://www.modellflynytt.no/viewtopic.php?p=6134#6134

Comment

Working...