Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Hei!
Tenkte og sette på understell på en pattern modell som jeg har.
(Har halehjul montert).
Modellen har vsp på 1320 mm,Lengde 1221mm og er ca 1.9 kg.
Det jeg lurer på er om hvor mye foran CG er det normalt og montere understellet?
jeg kan ikke komme med noe fasit svar på ditt spm, men jeg ser på min stooore bellanca decathlon, og den har slik pinlig samme avstand på understellet som der selve vingen starter...så når jeg ser ned, så ser jeg rett på senter av det som utgjør understelle på flyet, når jeg ser akkurat over tuppen på vingen, helt inne ved kroppen. om det er bare slik bellanca ting eller ikke, det vet jeg ikke, har bare et fly med halehjul.
Men jeg vil slik generell si, at desto mere frem du har understellet, desto mere må du ha av vekt bak for å kompansere for understellets posisjon i forhold til punkt for mål av CG.
For noen år siden hadde modellene gjerne retract montert i vingene, bare noen cm foran CG og leggene pekende noe framover. Men nå har mange modeller understellet montert rett i forkant av vingen, og noe bakoversweep på leggene.
Et bilde sier mye: http://www.piedmontmodels.com/FocusII.html
Jeg hadde engan en gammel pattern modell, supra 45 med opptrekkbart understell pent plassert på CG eller rett framom, å det blir selfølgelig noe problematisk når man driver å takser på ujevnt underlag. I senere tid har jeg hatt patternmodeller med fast understell plasser veldig nært CG å da blir det så man må bryte leggene framover ganske kraftig for å et stabilt fly på bakken så lenge du ikke flyr på golf green da..
Så hvis jeg var deg ville jeg ha flyttet understellet så langt fra som mulig intill det enten blir stygt eller at propellen slår i hjulene, eller rettere sagt godt framom CG. Å drive å plages med at halen på flyet hopper opp og ned under taksing er unødvendig å ser utrolig teit ut
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment