Unconfigured Ad

Collapse

Isoporen smeltet, hjelp!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pjukern
    • Apr 2007
    • 119

Isoporen smeltet, hjelp!

Sitter nå å bygger mitt første fly, en E-Starter.
    Skulle lime festene til vaieren som støttet vinger mot skroget. Tenkte at jeg skulle bruke litt sterke lim her, siden jeg inbillte meg at det var stor belastning på dette punktet..

Det endte med at jeg smeltet ei stor grop i vingen..
    Kan dette fylles med noe?
    Attached Files
    Mvh
    Espen
    -----
    E-starter:
    Byggetråd
  • Torstein
    • Nov 2005
    • 344

- Du milde ... Hva i all verden for et lim brukte du her?

Litt vanskelig å se hvor stort det er, men mirakelmiddelet heter "microballoons". Bland så mye du kan inn i epoxy og fyll igjen hullet.

Poenget med microballoons at det ikke veier noe (nesten), at det hvitt og pussbart.

Dette fikser du greit!
    Last edited by Torstein; 05-05-07, 21:53.

Comment

• william123
      • May 2005
      • 2330

Du kan kanskje også bruke polyuretan lim som ekspanderer under herdingen. Hvordan det brukes kan du lese her:

lurer også litt på hva slags lim du brukte
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Pjukern
        • Apr 2007
        • 119

Fixit Superlim heter limet.. Gikk rett i søppelkurven når jeg så reaksjonen.
        Microballons, hvor får jeg kjøpt det?

Hullet er ca 1*1cm som en liten sukkerbit tenker jeg.

Forøvrig synes jeg bruksanvisningen til estarter er ræva.. Må ofte studere bilder nøye for å se hvem vei ting skal være..Der man skal lime noe isopor strimler fat til en bambus pinne (støtte mellom skrog og vinge) så står det ikke at isoporen må være på motsatt side av noe plast greier i endene av bambusen, resultatet var at jeg måtte skjære de av og lime på nytt. Det samme gikk igjen på festene i skroget til nevnte støtte pinne.. Utifra bildene så skal disse monteres vertikalt, men for at bambusen skal passe så må de være festet vertikalt..

Frustrasjonen er høy.. Tror jeg tar kvelden før jeg kaster hele greia inn i ovnen og heller kjøper meg en rc bil...

Foresteb genialt tips det med byggskum.. Har en boks stående.. Skal forsøkes i morgen!
        Last edited by Pjukern; 05-05-07, 22:55.
        Mvh
        Espen
        -----
        E-starter:
        Byggetråd

Comment

• muff
          • Oct 2006
          • 855

Originally posted by Pjukern
          Frustrasjonen er høy.. Tror jeg tar kvelden før jeg kaster hele greia inn i ovnen og heller kjøper meg en rc bil...
          er tolmodigheten så kort så tror jeg nok det er best du muligens gjør det! ;=)

nei da... spøk til alvor, så må man regne med at man feiler litt, kan ikke gi opp så lett, bygg skum må nok gå bra! lykke til videre med prosjektet!
          T-rex 600N pro OS50 hyper, 611, 3x9255, Fromeco ++++JR9XII
          Yak 54 m ASP65
          Depron vrak ;)
          masse annet stæsj som bare står der å tar plass ;)

"Once you are in RC you are in for life. You may go away but it will draw you back"

-- Ronny --

Comment

• Torstein
            • Nov 2005
            • 344

- Det tok litt tid før jeg skjønte betegnelsen ARF (Almost Ready to Fly). Den har et vesentlig TRYKK på ALMOST, og det betyr i hovedsak at du slipper å spikke flyet selv.

Og; Tro meg: Byggeveiledningen til eStarteren er god (i forhold til mange andre modeller). Det vil gå bedre etterhvert!

Micro Balloons: http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...&kategoriID=47

(... ha alltid en boks stående )

Comment

• Pjukern
              • Apr 2007
              • 119

Originally posted by muff
              er tolmodigheten så kort så tror jeg nok det er best du muligens gjør det! ;=)

nei da... spøk til alvor, så må man regne med at man feiler litt, kan ikke gi opp så lett, bygg skum må nok gå bra! lykke til videre med prosjektet!
              Ikke noe galt med tolmodigheten.. Men når man skal lime alt som limes kan så blir det fort mye søl. Blir overrasket hvis denne "skulpturen" i det hele tatt letter :P

Synes at mye av delene kunne vært ferdig laget fra fabrikk.. Er et par deler som førs skal limes til skroget, deretter skal en ny plast del limes oppå den første delen.. -makes no sense to me... Kunne dem ikke støpt disse to i en og samme del?
              Mvh
              Espen
              -----
              E-starter:
              Byggetråd

Comment

• esmel
                • Dec 2004
                • 2830

Originally posted by Torstein
                Og; Tro meg: Byggeveiledningen til eStarteren er god (i forhold til mange andre modeller). Det vil gå bedre etterhvert!
                Enig.

Kjøpte meg ei trådløs mus her om dagen. Manualen på den er tykkere og mer omfattende enn på noe modellfly jeg noen gang har kjøpt meg...

Min erfaring er:
                1) Les manualen
                2) Ikke lim fast deler før du har lest manualen og forstått hvordan det egentlig skal gjøre
                3) Sjekk om delene passer sammen, gjenta punkt 2, så kan du lime.
                4) Følg manualen steg for steg, med mindre du har litt erfaring

Forøvrig liker jeg E-Flite manualene veldig godt men den til e-starteren er helt grei den å.

Fortvil ikke, det skal MYE til for at "skulpturen" din ikke flyr
                Jeg er i hvert fall kjempefornøyd med min.
                Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Torstein
                  • Nov 2005
                  • 344

OBS1: Vær nye med at vingestagene får rett lengde. Juster dem med flyet på plant underlag og SIKT forfra og fra siden

OBS2: Sørg for lite luftgap ved rorene.

OBS3: Skrufestet til vingen er svakt. Bruk strikkvarianten i stedet

OBS4: Lim opphenget til halehjulet fast til haleroret også langs den flaten av opphenget som går *langs* roret.

Comment

• Razer
                    • Aug 2006
                    • 58

*Off topic on*
                    Er det noen som bygger modellfly som touringbilene vi kjører?

Altså som mesterstykker i karbon, alu og titan? Hvor alle deler faktisk passer osv... Der du kan følge manualen slik den er, ikke tolke den fordi den er tvetydig?
                    Da kunne jeg lett blitt mer flyfan:P

Kommer noen med argumentet at det ville blitt for dyrt, vil jeg høre definisjon av dyrt også:P

Jeg betaler gjerne noen tusenlapper for 1m sport/akro fly laget slik...:P
                    *Off topic off*
                    Martin Sørlie, 1985.

Comment

• Torstein
                      • Nov 2005
                      • 344

Originally posted by Razer
                      *Off topic on*
                      Er det noen som bygger modellfly som touringbilene vi kjører?

Altså som mesterstykker i karbon, alu og titan? Hvor alle deler faktisk passer osv... Der du kan følge manualen slik den er, ikke tolke den fordi den er tvetydig?
                      Da kunne jeg lett blitt mer flyfan:P

Kommer noen med argumentet at det ville blitt for dyrt, vil jeg høre definisjon av dyrt også:P

Jeg betaler gjerne noen tusenlapper for 1m sport/akro fly laget slik...:P
                      *Off topic off*
                      Multiplex er veldig nær!

Comment

• Psyko-lefse
                        • Feb 2004
                        • 1438

Multiplex er veldig nær!
                        Støtte den, Multiplex sine flyr går sammen som lego. Gjelder forøvrig endel andre merker også, Precision aerobatics har noen fine ARF'er

Ja, så har man jo helikopter da
                        Morten Smøraas

Comment

• Pjukern
                          • Apr 2007
                          • 119

OBS1: Vær nye med at vingestagene får rett lengde. Juster dem med flyet på plant underlag og SIKT forfra og fra siden
                          Disse skal vel være like lange som de isopor bitene? ca 23cm.

OBS2: Sørg for lite luftgap ved rorene.
                          Mener du at roret skal være så nærme vingen som mulig?
                          Har ikke kommet så langt enda.. Venter på at byggskummet tørker nå.. Mye venting på div tørking..

OBS3: Skrufestet til vingen er svakt. Bruk strikkvarianten i stedet
                          Strikkvarianten?

OBS4: Lim opphenget til halehjulet fast til haleroret også langs den flaten av opphenget som går *langs* roret.
                          Skjønte ikke helt hva som menes her, men forstår det nok når jeg kommer til det steget i manualen.
                          Mvh
                          Espen
                          -----
                          E-starter:
                          Byggetråd

Comment

• Torstein
                            • Nov 2005
                            • 344

1: Poenget mitt er at du monterer staget slik at vingen hverken presses opp eller trekkes ned.

2: Korrekt

3: Det følger antakelig med to ekstra forholdsvis korte trepinner som ikke er omtalt i manualen. Disse passer ypperlig i hvert sitt hull foran og bak cockpit. Så monterer du vingen ved hjelp av disse og passe lange strikk. Strikken fjærer så risikoen for skade blir mindre ved harde ankomster..
                            Last edited by Torstein; 06-05-07, 14:53.

Comment

• Stigd2
                              • May 2007
                              • 47

det med halehjulet, her tok jeg en sjefsavgjørelse med å ikke montere det i sideroret. Sideroret er meget svakt å sånn... så noen harde påkjenninger her tror jeg tar knekken fort på isoporen.

Så jeg monterte mitt fast i flyet 3-4 cm lengre frem. Uansett ikke noe
                              behov for å taxe rundt med estarteren

her ser du dette med "strikk" Festigen av vingene. er hull forran å bak vingen til å tre trepinne gjennom for feste av strikkene.

https://
                              -StigD2
                              *Calmato 40 -dx7
                              *GWS E-Starter -dx6

Comment

Working...