Unconfigured Ad

Collapse

Cap 231 EX

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • freesider
    • Aug 2003
    • 149

Cap 231 EX

Hei Har bestil meg et Cap 231 EX fra Nortrading.

Er det noen som har erfarig med dette flyet, noe jeg burde være OBS på ?
    Er det et for dristig fly og dra opp, bare med erfring med Ready?
    (Skal Fly litt med Jupiter først også).(etter kraftig styrt med Ready på flotører )

Leste en plass at Vmar har/var har vært av noe ymse balsa kvalitet, var vist i siste bladet RCME det sto noe om dette. noen synspunker?

Tenkte jeg skulle kjøpe meg et byggeset til 2000-3000 kr, av ett eller annet fly, men er det noen fabrikkater som man burde styre unna.
    www.freesider.no
  • Godseieren
    • Apr 2003
    • 296

Hei!
    Jeg har hørt mye negativt om VWAR, men den eneste jeg kjenner som har et VMAR fly er fornøyd med sitt så helt jævlig er det nok ikke
    Når det gjelder å fly Cap 231 så skulle det gå greit hvis du får litt hjelp første gangen. Jeg tror ikke det er så vanskelig å fly, men hvis det er mye ute av trim kan du få mere enn nok å holde på med når du ikke har mer erfaring. Husk å sette små rorutslag, ellers vil du få en vill tur. Dette er noe annet enn en Ready.
    Mvh
    Gunnar Børseth

I might not be very good, but I'm fun to watch.

Comment

• Thinnthinn
      • Sep 2002
      • 1172

Hei å hå...
      Av andres erfaring (da jeg ikke enda har satt min fot i en Cap..) så må du være mer foriktig med landingene enn på readyen din! En Cap flikker vesentlig lettere enn en Ready, så dette er noe som bør testes "3 mistakes high"...
      Ellers skal det ikke være så halvgærent å fly den.. Vær obs på responsen på rorene. You'll be suprised...

Hva Vmar angår, har jeg og hørt endel negativt om dem, men sånn er det jo med alle produkter.. Noen liker mora, andre datra...
      Lite tips vil vel være å sjekke alle limfuger (spesiellt i torpedovegg/understell/vingeinnfesting-regionene!). Noen ARF leverandører utstyrer sine underbetalte modellbyggere med limpistol og tyggis...
      Sjekk at alt er rett.. (Haleflate mot vinger, avst. tipp-hale osv..).

Lykke til

Mvh.
      Sir Crashalot
      Audun Thinn
      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• Superstar40
        • Dec 2002
        • 1667

Alt om Hobby (søta brors modellblekke) hadde en test av 3 Vmar fly for en tid tilbake. De fikk skryt for en smart motorinstallasjon og hyggelige priser på modellene. De har vel snart det største utvalget av ARF på markedet. Det som var kommentaren gikk på skjeve detaljer men som ikke påvirket flyegenskapene i noen særlig grad.

Finner jeg artikkelen så kan jeg scanne den inn og sende den over til deg hvis du ønsker det.

Det hadde vært veldig OK om du under den nye posten Bruker - produkt review eller ARF/ARC kunne komme med noen synspunkter når den er ferdig og har fått luft under vingene.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Vingemutteren
          • Jul 2002
          • 2421

Ville nok ha brukt pengene mine på en Jupiter fra ARC eller tilsvarende sport lav midtvinget fly før jeg prøvde meg på en CAP eller Ekstra (har hørt at SIG har ett bra 40 ARF lav vinget fly).
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• freesider
            • Aug 2003
            • 149

Originally posted by Vingemutteren
            Ville nok ha brukt pengene mine på en Jupiter fra ARC eller tilsvarende sport lav midtvinget fly før jeg prøvde meg på en CAP eller Ekstra (har hørt at SIG har ett bra 40 ARF lav vinget fly).
            Har Jupiter.(har hengt lenge på veggen) skal fly det en stund før jeg prøver CAP.
            www.freesider.no

Comment

• freesider
              • Aug 2003
              • 149

Det hadde vært veldig OK om du under den nye posten Bruker - produkt review eller ARF/ARC kunne komme med noen synspunkter når den er ferdig og har fått luft under vingene
              Ja tenkte jeg skulle lage en liten Review fra en nybegynner ang dette ARF
              flyet, så den kan jeg vel like godt legge inn her.

Skal nåkk få en av veteranene til å ta opp dette flyet første gangen ja.

Leste oppsette til dette på nette og det skal taes opp med halparten av rorutslagen første gang.

Er dette noe type alla Exstra fly ? En av mine fly venner hadde en Exstra 300, og det virket jo helt nervøst jo. Har meget lyst på et Exstra, disse flyene ser for meg utrolig fine ut, men er de så syk som det han hadde så tror jeg at jeg venter noen år
              www.freesider.no

Comment

• affa
                Administrator
                • Jul 2002
                • 5878

Disse typene fly kan jo være litt mer "nervøse" som du sier, men er allt av oppsett som det skal være så er det som regel intet problem. Først og fremst; sjekk CG, bedre fortung enn baktung i begynnelsen. Deretter bør utslag være moderate og motoratørrelsen tilpasset flyet og type flygning. Mange av kræsjene på fly skjer under landing, høyere vingebelastning gjør at man trenger høyere hastighet for å ikke stalle vingen. Når man tar opp ett nytt fly så prøv ikke å fly landingsrunder på stallhastighet. Ha heller litt overspeed enn å stalle i lav høyde, da det ikke alltid er like lett å redde en slik modell fra en kraftig flikk.

Airspeed keep you living

Comment

• olle
                  • May 2002
                  • 708

Problemet med Vmar er at de har vært bygget av veldig svak og tynn balsa. Nærmest skrotbalsa. Og tåler derfor veldig lite juling. Det andre er at betrekningen har vært svært svak, spesielt i kulde. Noen har meldt at den sågar revner i luften i kuldegrader.
                  En som nylig kjøpte seg en Stick .60 klarte å stikke fingrene gjennom betrekningen på to steder før modellen var montert.
                  Om det er folket eller modellene det er noe feil med skal være usagt.
                  Men faktum er at de ble tatt bort fra det norske markedet for et par år siden nettopp av denne grunn. Men nå har de igjen begynnt å dukke opp i rimelig store mengder fra importøren på andre siden av kjølen til butikker i Norge til sterkt reduserte priser, grunnet at svenskene ligger inne med store lagre de lenge har forsøkt å bli kvitt i Sverige uten særlig suksess.
                  Såkalte "seriøse" tester skal en ikke alltid ta for god fisk. De er desverre ofte kjøpt og betalt (i alle fall sterkt farget).
                  Så vær ops på dette oppe i kulden i nord og benytt kun strøken landingsbane i tillegg.

Comment

• freesider
                    • Aug 2003
                    • 149

Er det da noen andre fabrikater som holder mål, og hvilken ?
                    ser ut som Vmar er de eneste med et stort utvalg av modeller jo...?
                    www.freesider.no

Comment

• MicroMac
                      • Jan 2003
                      • 632

Vmar settene flyr de Freesider, men gå over settet nøye på kritiske steder med mere lim, bør også være mer obs på skjevheter med Vmar enn hos de fleste andre produsentene... er iallefall min erfaring.
                      Kan også slutte meg til Olle som hevder att betrekningen er noe svak,
                      Betrekningen på sticken krakelerte uten noen spesiell grunn (spesielt høyderorsvingen, mulig jeg etterstrammet for hardt. Matrialene som er benyttet virker heller ikke all verden.
                      Står endel om Vmar her: http://www.modellflynytt.no/viewtopic.php?t=359
                      Men fikk ca 250 turer og vannvittig mye morro med nevnte stick, før jeg pensjonerte den så helt ubrukelig er de ikke. Vurderer faktisk og stappe inn noen servoer igjen og bruke den nå vinterstid... store hjul og ikke så nøye med litt snø på stripa
                      mvh MM

Comment

• freesider
                        • Aug 2003
                        • 149

Leste den linken. Der var det jo mest posetivt om Vmar ja Noop..
                        Nei Får vel styre unna Vmar i ettertid, Vi får c hva som kommer i posten.
                        1400.- er da ikke allverden heller da. vært noe annet vist det var 3-4000.
                        Om den ser for gal ut kan jeg vel henge den i taket til utstilling
                        (eller gi dett til hunden)
                        Dere skal få høre mer etter posten har lever det, vær du trygg på det
                        www.freesider.no

Comment

• Vingemutteren
                          • Jul 2002
                          • 2421

Må nok støtte utalelsene ovenfor angående Vmar flyene. Den traineren jeg kjøpte for noen år siden er det verste makverket av et fly jeg har vært borte i, skjev så det rakk og trekket er svakt ja (selv om jeg strammet det opp så slakket det seg på ett par flyturer). Tror nok settene er bedre nå en da for ellers ville de ikke få solgt ett eneste ett. Men de er fine å henge under taket ja, da det som regel ser lekre ut.

Capen flyr omtrent som en ekstra (tror ikke vanlige sport piloter som meg vil merke noen serlig forskjell på de), ett slikt fly er ikke nervøst; faktisk så skal det være veldigt stabilt og går egentlig dit en sikter. Det er klart det må flyes heletiden men nervøst blir det somregel ikke før en bruker store utslag på rorene (piloten risikerer å overkorigere heletiden), bruk av litt ekspo vil nok være å annbefale (spesielt om en flyr det litt baktungt). Tren gjerne litt med Jupiteren først for å få litt trening med lavingede tail dragers (men vær klar over at jupiteren er ett svært snilt fly i stall og landing kontra Cap, Ekstra og andre lav vingede fly med avsmalnende vinger, en jupiter er nesten umuligt å flikke med så der venter det deg ett par overraskelser hvis du ikke er forsiktig).

Tilslutt så har det i min klubb blitt en regel å sjekke og om nødvendigt forsterke innfestingene for understellet i kroppen på slike ARF modeller (vi flyr på grov gressmatte) da det virker som en naturlov at en litt tøff landing river festene ut av kroppen på slike fly som t.d. Ilsane sin Ekstra.
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• freesider
                            • Aug 2003
                            • 149

Skal gå gjennom den med lupe, men er jo nybegynner i faget så jeg får vell ikke med meg alt, men ska gi tilbakemld om hvordan den er. Skal prøve å få tatt noen bilder også.
                            www.freesider.no

Comment

• freesider
                              • Aug 2003
                              • 149

Har nå laget en liten Review om mitt Cap231EX som kan leses her http://www.freesider.no/Cap231EX/cap231ex.htm

Er ikke verdens beste skriver så skrivefeil må dere ha tolmodihet med vist dere finner...
                              www.freesider.no

Comment

Working...