Har kjøpt meg en Super Chipmunk .46 (ARF) fra Elefun som jeg har store problem å loope med. Knapt halvveis inn i loopen roller flyet brått til høyre. Dette skjer hver gang. Har en ASP .61 4t i nesa på flyen. Mulig dette er litt liten motor, men flyr gjør det. Noen som har noen tips om hvorfor dette skjer?
Unconfigured Ad
Collapse
Problem med loop
Collapse
X
-
Denne modellen har delt høyderor og det kan hende at det er en ørliten forskjell ved fult utslag på høyderor. Dette må jeg nesten måle for å kunne fastslå. Utslag er forøvrig satt til det som er anbefalt i manualen.
Det ser heller ikke ut som at hastighet endrer noe særlig på utfallet.mvh,
Eivind StormyrComment
-
Det kan også være så enkelt som at du drar stikka skjevt. Har opplevd at det virker inn på loopen. (at det blir gitt noe balanseror). har du riktig sidetrekk på motoren? Skjer det samme hvis du gir litt sideror på opptrekket (til venstre).
Man skal normalt ikke ha stort høiderorsutslag for å ta en loop.
Kan du fly rett frem med modellen i en gitt hastighet, uten bruk av noen ror?Comment
-
Tyngdepunkt og Høydrorsutslag? En baktung modell og/eller kraftig høyderorsutslag vil vel gi slike tendenser?Comment
-
Hei
Du sier : "Knapt halvveis inn i loopen roller flyet brått til høyre". Er da ganske sikker på at det som skjer er at modellen flikker (høyre vingen staller helt eller delvis). Hverken to høyderor som ikke går helt likt, at man drar litt skjevt, eller ikke optimalt motortrekk vil føre til at modellen roller brått. Diss tingene vil i værste fall gjøre at modellen skrur seg sidelengs gjennom loopen.
Ser for meg at du har alt for stor utslag på høyderoret og at du trekker fult. Som nevnt av andre, start med maks fart og trekk mykt opp i loopen. Start med god høyde slik at du også kan lage en myk utgang. Du vil ikke ha en flikk i bunnen av loopen, med dårlig høyde til å rette opp.
Med en 61 4T i nesa vill jeg bli overasket om modellen er haletung, men sjekk uansett at tungdepunktet ligger der som produsenten anbefaler.
Lykke tilComment
-
Heisann. Her var det bra respons.
Som ofremmi er inne på så tror jeg også at ujevnt høyderor,motortrekk og at jeg drar skjevt kan utelukkes. Skal dobbelsjekk CG og utslag i kveld.
Mistenker at flyet jeg har er det samme som dette :
http://www.modellflynytt.no/articles.php?articleId=61mvh,
Eivind StormyrComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment