Unconfigured Ad

Collapse

Hvordan få flyet i spinn/flatspinn/inverted spinn.....og ut

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ulldott
    • Apr 2003
    • 95

Hvordan få flyet i spinn/flatspinn/inverted spinn.....og ut

Hallo,

jeg har hørt litt forskjellig om hvordan man utfører disse manøvrene, har enda ikke klart det og sitter nå med simulator og skal teste det før jeg prøver det på stripa

Kan noen forklare ? trenger å vite hva man gjøre med stikkene.

Mange takk !

-Ulldott
  • affa
    Administrator
    • Jul 2002
    • 5877

Ett spinn utføres normalt fra straight and level flygning, dvs rett frem og i samme høyde når man initierer spinnet. Like før stallhastighet bruker man fullt høyderor og fullt sideror samtidig(er mest kjent med fullsize-utøvelse av spinn, men er ikke sikker på om F3A gutta bruker balanseror)
    Da vil flyet starte ett spinn hvis flyet er kapabelt til det. Hvis det er en trainer så kan den være vanskelig å få inn i spinn. Inverted er samme prosedyre, bare opp ned. Flat spinn starter med ett normalspinn, deretter krysser man balanserorene til motsatt side etter at et normalspinn har vært etablert 2 til 3 runder. Når man begynner å krysse balanseror må det gjøres i rolige bevegelser og det er langt fra alle fly som klarer dette. Hvis du i ett etablert flatspinn begynner å dytte nedror begynner det å skje morsomme ting. Med riktig fly akselererer flyet i flatspinnet.

For å komme ut av normalspinn slipper man opp høyderor eller evt gir litt nedror og motsatt sideror til rotasjonen har stoppet, deretter nøytralt sideror. Mange fly kommer også ut av spinnet ved å "slippe alt"

Det er nok mulig at det kommer en artikkel om dette for å gi en forklaring på hva som skjer aerodynamisk

Good luck !

Og prøv med god høyde inntil du er konfortabel med det !!

Comment

• OAK
      • Jul 2002
      • 863

Dette innlegget er ikke ment for å skremme noen mht. spinn, men ved ett tilfelle hadde jeg fly som absolutt ikke ville ut av spinn igjen...hehe

Flyet var en Modeltech Joss Stik med ombygget 30ccm motorsagmotor i nesa. Dette er jo altfor stor og tung motor til dette flyet, slik at jeg måtte ha ca. en halv kilo bly i halen (i tillegg til at høyde/siderorservo satt i halen og at batteripakka lå laangt bak i kroppen.

Første gang jeg skulle prøve spinn med dette flyet gjorde jeg det i GOOD høyde. Fikk den i spinn helt fint...spant noen runder før jeg bestemte meg for å gi meg...nøytraliserte alle ror....ingenting skjedde....litt motsatt sideror....ingenting skjedde...litt dykkror....ingenting skjedde...så prøvde jeg alt det jeg allerede har nevnt men med litt gasspådrag, og deretter med MYE gasspådrag. Og HEELT mot slutten tok panikken overhånd, og stikkene gikk både hit og dit for å se om noe skjedde.

Jeg rakk å prøve påfallende mye på veien ned men INGENTING så ut til å påvirke flyets spinn overhodet...så da gikk det bare en vei. Rett ned i torva...hehe

Min teori er at dette flyet hadde veldig my tyngde i hver ende (foran og bak) slik at rotasjonsenergien (rotasjonsmoment) i spinnet ble for stor slik at rorene ikke hadde kraftig nok virkning til å stoppe rotasjonen.

mvh.
      Ole André

Comment

• Flue
        • Oct 2003
        • 902

På FMS spinner jeg ved å ta begge stikkenne ned i motsatt hjørne.
        Er dette en måte? (FMS er jo ikke så realistisk).

PS. har også hørt om den metoden du forklarer om affa, men det var om noen typer fullsize fly, har ikke klart å spinne slik på FMS.
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Hahh OAK: typisk "bortinattaaltfortungflymaskin-fenomen" det du nevner Har fortalt historien her på forumet før om en glassfiberklump som skulle forestille Corsair som spant gjennom en bil..... Typisk overvekt.

Flatspinn er ikke å anbefale siden mange av flyene som klarer å entre flatspinn er mistenkelig stabile der når dem først er i gang.... trøsten må være at den vertikale hastigheten i flatspinn ofte er så liten at du berger servoene

Når det gjelder å spinne modellfly i konkurranser så er det kraftig trekk hvis du "tvinger" flyet i spinn med balanseror/sideror.. du skal la det stalle og deretter bare "oppmuntre" det til å spinne den vegen det flikker i stallen... ideelt sett. Men verden er ikke alltid ideell.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Tore Kvarme
            • Dec 2002
            • 71

Fly i spinn

Når du skal gå inn i spinn kan det hjelpe å henge litt med den ene vingen deretter gjør du som affa skriver.

Flat spinn har jeg fått til med micro-jeten min en god dell ganger nå .den har bare delta mix (høyde,balanse) så der tar jeg og går inn i styrt- spiral og etter noen turn går den over til flat spinn. Når man tar den ut nøytraliser jeg alle ror og den går ut etter hvert. allt fra 2-5 turn.

En annen måte å få Micro jeten inn i spinn på er å fly vertikalt opp deretter hale glir du og tar fult utslag med balanserorene og den er inne i flat spinn hvis du er heldig.

på fms tror jeg det ikke går å spinne hvilket fly flyr duder

Comment

• ulldott
              • Apr 2003
              • 95

Originally posted by Flue
              På FMS spinner jeg ved å ta begge stikkenne ned i motsatt hjørne.
              Er dette en måte? (FMS er jo ikke så realistisk).

PS. har også hørt om den metoden du forklarer om affa, men det var om noen typer fullsize fly, har ikke klart å spinne slik på FMS.
              Hvilken modell bruker du da ? Kan du maile til ulldott@nick.no ?

Jeg har prøvd med en del modeller, men får ikke til spinn, okey, det kan se ut som en spinn om man holder stikkene ned i hvert sitt hjørne men....vel det er mulig FMS er for urealistisk.

-Ulldott

Comment

• Flue
                • Oct 2003
                • 902

Med de vanlige FMS modellene har jeg aldrig prøvd å spinne, men med nesten alle akro og 3D fly jeg har lastet ned går det. (Husker ikke hvor jeg har lastet ned alle flyene, men det ligger veldig mange på siden til Freesider).

.... trøsten må være at den vertikale hastigheten i flatspinn ofte er så liten at du berger servoene
                Der ble jeg litt skremt! Jeg har for det meste fløyet små GWS modeller (Tiger Moth, Lite Stick, Zero) og der har jeg berget alt utstyret etter de mest utrolige styrt, (untatt en gang hvor gearboxen ble knust).
                Er det vanlig at servoer, mottaker, motor osv. ikke blir berget på større balsamodeller?
                Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                er der ingen der kender dem.

Comment

• Godseieren
                  • Apr 2003
                  • 296

Så lenge du rekker å dra av gassen noen sekunder før det smeller så berger som oftest radioutstyret. Har knust ca. 10 fly, og jeg har aldri ødelagt noe radioutstyr (med unntak av noen servoer som mangler et festeøre). Men husk på at selv om utstyret ser ok ut og virker på bakken, så kan det likevel være skadet og kan svikte senere. Dette gjelder spesielt mottakere og krystaller.
                  Mvh
                  Gunnar Børseth

I might not be very good, but I'm fun to watch.

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Nja Flue, som Godseieren sier så er det ikke noe must at så mye av elektronikk og motorer ødelegges i crash, men det skjer. Har faktisk et par motorer i mimresamlinga som har fått delt blokka Og enkelte tilfeller der komponenter tyter ut av plastkassene har jeg vært borti.
                    Hyppigst skade med motorfly er nok at pottefestene til motoren ryker, evt at forgasseren ødelegges. Farligste feilen er som Godseieren også nevner: mottakeren er tilsynelatende OK, men glitcher under bruk...
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...