Unconfigured Ad

Collapse

ulemper ved å gå ned i propellstørrelse?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • davidsen
    • Sep 2005
    • 120

ulemper ved å gå ned i propellstørrelse?

Jeg funderer å sette på en 10x7-propell på en motor som har en anbefalt prop-range fra 11x8 til 14x6.

Er det noen ulemper ved dette bortsett fra mindre skyvekraft?
    David Gabrielsen,
    Zoom 400, E-Flite J3 Cub, E-Starter, Blade CX, Eagle 2, Great Lakes 40, Mini Edge 540 (R.I.P.)
  • Superstar40
    • Dec 2002
    • 1667

De fleste motorer har ett anbefalt turtalls område. Ved å gå ned i propell størrelse som du spørr etter er det stor sjangse for at du går ut over motorens anbefalte turtallsområde. Det normale når man går ned i størrelse er at man øker pitch, f. eks går fra 11 x 6 til 10 x 8.

Siden motoren du spørr om bruker propell i størrelse 11 x 6 eller større betyr det at dette er minst en 61 motor.

Kan ikke helt se hva det grunnen er til at du vil redusere både størrelse og pitch bortsett fra og få ett høyere turtall/mere fart.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Tom Erik
      • Feb 2004
      • 1601

Originally posted by davidsen
      Jeg funderer å sette på en 10x7-propell på en motor som har en anbefalt prop-range fra 11x8 til 14x6.

Er det noen ulemper ved dette bortsett fra mindre skyvekraft?
      Du vil få mer støy og generelt mindre effekt om du velger en propell som er mindre enn anbefalt på motoren din.
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

Comment

• davidsen
        • Sep 2005
        • 120

Originally posted by Superstar40
        ...

Siden motoren du spørr om bruker propell i størrelse 11 x 6 eller større betyr det at dette er minst en 61 motor.

Kan ikke helt se hva det grunnen er til at du vil redusere både størrelse og pitch bortsett fra og få ett høyere turtall/mere fart.
        Motoren er en E-Flite Power 25 outrunner, og tilsvarer vel ikke noe særlig mere enn .25-30-motor. Grunnen er at jeg har den på en taildragger (Cub), hvor flyet har en tendens til å oppføre seg som en gressklipper ved take-off, hvor en propell med mindre diameter muligens hadde gått klar av gresset. Skyvekraft har jeg plenty av, men hvis det betyr at motoren kan ta skader av dette så er det vel ikke så veldig lurt.

takker for hjelp
        David Gabrielsen,
        Zoom 400, E-Flite J3 Cub, E-Starter, Blade CX, Eagle 2, Great Lakes 40, Mini Edge 540 (R.I.P.)

Comment

• Superstar40
          • Dec 2002
          • 1667

Da ville jeg ha prøvd en 10 x 8 propell og eventuelt gått opp 3 - 5 mm på hjulstørrelsen - så slipper du å frisere plenen.
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• william123
            • May 2005
            • 2330

motoren din vil ikke ta skade av å gå ned en tomme i diameter. Hvilken propell har du på Cub'en nå? 11*5,5?
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• davidsen
              • Sep 2005
              • 120

Nå har jeg jeg APC 12x6e.
              Noen ulemper om jeg bytter til en trepropell for å få litt mer "skala-look" på den?

Noen anbefalinger på bra trepropeller til elektriske motorer?
              David Gabrielsen,

Comment

• william123
                • May 2005
                • 2330

Om du går ned fra 12*6 til 10*7 så vil du nok merke det ganske bra på Cub'en. Den vil fly fortere, og mindre scala. Thrusten vil også gå en god del ned. Tror heller jeg ville ha prøvd større hjul.

angående trepropell så er de som regel laget for glowmotorer. Dette gjør at de er tyngre for motoren å dra rundt, og strømtrekket vil gå opp. De er også laget for å operere på et høyere turtallsområde og vil derfor være mindre effektive. Men ikke la dette skremme deg! motoren vil fortsatt klare å drive Cub'en med en passende trepropell.
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• nettulven
                  • Feb 2007
                  • 495

En tre-blader da? Vil ikke en da kunne gå ned til feks 10xet eller annet?
                  Thomas Molnes
                  Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

Working...