Unconfigured Ad

Collapse

Restaurering av en liten Tiger Moth..

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hempkins
    • May 2007
    • 20

Restaurering av en liten Tiger Moth..

Har vært i kjeller'n "hjemme hos mor" og hentet fram en gammel 40 size Tiger Moth fra Pilot. Modellen er kræsja og delt i to rett foran vingene, i tillegg til noe skade ved motorfeste (knekt torpedovegg). Motoren satt fremdeles på med litt jord i mellom kjøleribbene og knekt propell, men ser tilsynelatende ikke ut til å ha tatt noen særlig skade utover at den har ligget i en eske i 15 år (OS 40 4-takt, Surpass).

Så et par spørsmål:

Er det noe jeg spessielt jeg bør tenke på for å få i gang motoren ? Tenkte jeg skulle gjøre den rein for jord og skitt, skru den litt fra hverandre og kjøre litt fuel gjennom. Er det noe spessielt jeg bør gjøre eller ikke gjøre ? Ny plugg kanskje ? Hvilken type kan anbefales ? Type propell kan være passende ?

Og så til kroppen da:

For det første: Hvor får jeg kjøpt byggematerialer i Oslo-Drammen området ? (Bor i røyken) ? Ser liksom ikke for meg balsa-flak i posten ...
    Trenger litt "Finèr", eller hva det heter og (Sånn Plywood til torpedovegg osv.)

Tenkte jeg skulle legge på ny coating, den som sitter på er gammel, stygg, ødelagt mv. og er av "nylon-type" (I mangel på et bedre ord). Noen som har noen anbefalinger å komme med her ? Så det var noe som heter "monokote" på elfun, men de er selvsagt utsolgt for gul. Men om jeg finner en butikk så har de sikkert slikt og ?

Og så til slutt: Det er vel ikke noen som sitter på tegninger av denne modellen sånn helt tilfeldig vis ? Jeg fant modellen igjen i en gammel katalog fra Norwegian Modellers fra 92 ... fra Pilot. Har skjønt at Pilot/EZ-fabrikken brente ned men har gjennopstått igjen etter noen år. Uansett er det sikkert noen flere som kjøpte denne en gang på 80/90 tallet, kanskje jeg har flaks ...?

Mvh
    Kenneth Hempkins
  • walker76
    • Nov 2005
    • 472

Hei. Eg ville ha tatt å lagt motoren i fuel over natta for så å blåse gjennom etterpå. Visst det er ein firtakt motor så er vel OS-F plugg veien å gå.
    Dette andre kan eg desverre ikkje svare deg på.
    Mvh:
    Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
    www.folgefonnrc.ning.com

MA X-Cell Fury Extreme 90
    Raptor 90 3D
    Raptor 50 Titan SE
    T-Rex500GF
    T-Rex450SE V1
    JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

Comment

• _marius
      • Jun 2004
      • 271

Originally posted by Hempkins

Hvor får jeg kjøpt byggematerialer i Oslo-Drammen området ? (Bor i røyken) ? Ser liksom ikke for meg balsa-flak i posten ...
      Trenger litt "Finèr", eller hva det heter og (Sånn Plywood til torpedovegg osv.)

Tenkte jeg skulle legge på ny coating, den som sitter på er gammel, stygg, ødelagt mv. og er av "nylon-type" (I mangel på et bedre ord). Noen som har noen anbefalinger å komme med her ? Så det var noe som heter "monokote" på elfun, men de er selvsagt utsolgt for gul. Men om jeg finner en butikk så har de sikkert slikt og ?
      Jeg har ikke hatt noe problemer ved å motta balsa i posten. Det er flere aktuelle butikker dersom du vil møte opp selv.

Monokote er fint å trekke med. Du trenger strykejern og varmluftspistol i tillegg.

Tønsberg: Norwegian Modellers
      Drammen: HobbyMann
      Asker: Asker Hobby
      Oslo: Smallsize / Hobbyland
      Marius

Comment

• Olei
        • Nov 2003
        • 139

Originally posted by Hempkins
        For det første: Hvor får jeg kjøpt byggematerialer i Oslo-Drammen området ? (Bor i røyken) ? Ser liksom ikke for meg balsa-flak i posten ...
        Hei.
        Prøv Hobbymann i Drammen eller Asker Hobby i Asker. Mener de fremdeles har litt utvalg i balsa/finer.

Når det gjelder motoren ville jeg absolutt spandert ny plugg siden den har ligget så lenge (OS-F plugg). Pass på at du ikke får smuss inn i motoren når du fjerner det som er løst på utsiden. Har det vært brukt fuel med castorolje kan det være vanskelig/umulig å rotere motoren. I så fall kan det hjelpe å skru av topp og baklokk og legge motoren i fuel slik at den gamle castoroljen løser seg opp.

Betrekningen som er brukt kan være nylon, men det kan også være solartex. Den er ikke så blank som monokote og fås i forskjellige farger. Muligens har de den hos Hobbymann eller Asker Hobby.

Mvh. Olav E.

Comment

• bth
          • Dec 2003
          • 1638

Hvordan har det gått med restaureringen ?
          Bfight 210
          De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
          De Havilland DH 2 skala 1/5,3
          Phoenix RC Club

Comment

Working...