Unconfigured Ad

Collapse

Ballansering av Calmato Sport samt ett radio spørsmål..

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aNTILooP
    • Aug 2005
    • 46

Ballansering av Calmato Sport samt ett radio spørsmål..

Hei folkens.. Jeg har da fått ervervet meg ett rødt exemplar av Calmato Sport flyet , med en SC 46 motor i.. Har ikke fått flydd dette enda, men det var noe jeg la merke til .. Framme i nesen på flyet så hadde eier før eier jeg kjøpte den av limt en del 35g lodd. Jeg spurte eieren jeg kjøpte det av om hvorfor det var limt lodd fremme på flyet, "jo, det hadde stått en 4takt i flyet". Er ikke det litt vel drøyt å hive 4 takter i(vet ikke motorstørrelse),samt og lime lodd sikkert en 100g+ helt framme?.. Er ikke Calmatoen noelunde ballansert med en 40-50 2takt + tx batt og fuel?

Jeg har da en Eclipse 7 og en flash 4 liggende.. Vilke motakere er å annbefale ?? Veit å ha hørt at eclipse7 ikke er den beste akkurat..
    Er det sånn at du kan bruke div motakere, men må bruke Hitech krystaller om du bruker Hitech sender?
    Har hørt om Spectra Modul til Eclipse.. Hva er det? Synth?
    Last edited by aNTILooP; 27-07-07, 02:36.
    ARC Beaver On Floats
    Calmato Sport 46 SC (sitting in a tall tree)
    VQ Warbirds P51D Nother`n American (Ubygget)
  • Biggles
    • Mar 2006
    • 238

Calmato

Balansering bør du gjøre selv, når modellen er ferdig satt opp(motor, servoer, mottagerbatt og mottager) og tom for fuel, uansett.
    Har du ikke manualen som sier noe om CG, så laster du den ned fra hjemmesidene til Kyosho.

Har selv hatt en calmato trainer(høyvinget) som var spot on, med GX 40, ved første forsøk uten noen lodd - det var sikkert flaks.
    Har også eclipse 7, og jeg er fornøyd med den - holder til mine modeller, og har fungert uten trøbbel så lenge jeg har hatt den. Brukt sender sammen med diverse hitec mottagere, fra microutgaver til større 8ch - uten trøbbel.

Når det gjelder mottagere så er det vel feks hitec krystaller til hitec mottagere osv, uavhengig av sender, som gjelder? Korriger meg om jeg tar feil.

Husk på å velge riktig krystall(dual- eller singel conversion) mhp om du velger dual.. eller singel... mottager.

Comment

• ErlendM
      • Jun 2006
      • 631

Originally posted by aNTILooP
      Er ikke det litt vel drøyt å hive 4 takter i(vet ikke motorstørrelse),samt og lime lodd sikkert en 100g+ helt framme?
      Grunnen til å velge en 4-takter framfor en 2-takter kan jo være dette med støy. Jeg har selv gått over fra en (gammel) bensinmotor til en ny 4-takter i stedet for å redusere støyen på et av flyene mine.
      Erlend Moen
      Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• elektrodude
        • Sep 2006
        • 1342

Dette med balansering er litt interesant.Tideligere har eg ikke vert så veldig nøyen med dette.Balanserte flyet med fingetuppene under vingen og ferdig med det.Laget også en gang en trefjøl som eg spikret 2 pinner vertikalt oppå,og limte 2 bordtennisballer på toppen av disse pinnene,og brukte dette "stativet" til å balansere med.Men senere åra ser eg att det er faktisk viktig å få CG rett i forhold til fabrikk annvisning.Og da gjelder ikke bare CG i horisontal,men også vertikalt.Og så til poenget.Er det noen som kan forklare i detalj hvordan man gjør dette på større modeller?
        Dette går jo greit på små depron modeller,der det er bare å merke opp CG på rett plassering både vertikalt og horisontalt.Stikke en tynn carbon stang i gjennom CG og flytte på batteriplassering til flyet henger 90 grader vertikalt.

Beklage att eg stjeler litt "plass" her aNTILooP,men logget meg inn for å spørre litt om CG og fant denne tråden
        Alt som kan fjernstyres.
        ---------------------------------------------
        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
        Steinar Kvarme.

Comment

• ErlendM
          • Jun 2006
          • 631

Originally posted by elektrodude
          Og da gjelder ikke bare CG i horisontal,men også vertikalt.Og så til poenget.Er det noen som kan forklare i detalj hvordan man gjør dette på større modeller?
          JEG har i alle fall brukt en enkel metode: Binder opp flyet i propellakslingen og f.eks. halehjulet eller andre måter i halen. Henger flyet opp i taket (enten rett vei eller opp-ned avhengig av flytype) og ser hva som skjer. Så har jeg limt vekt på den vingen som da er lettest. Dette er sikkert ikke en 100% nøyaktig måte, men til mitt bruk har den vært god nok.
          Erlend Moen
          Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• elektrodude
            • Sep 2006
            • 1342

Originally posted by ErlendM
            JEG har i alle fall brukt en enkel metode: Binder opp flyet i propellakslingen og f.eks. halehjulet eller andre måter i halen. Henger flyet opp i taket (enten rett vei eller opp-ned avhengig av flytype) og ser hva som skjer. Så har jeg limt vekt på den vingen som da er lettest. Dette er sikkert ikke en 100% nøyaktig måte, men til mitt bruk har den vært god nok.
            Ja glemte den i farten.Der har vi en "CG" til som skal være rett.Den balanseringen eg gjør med depronfly er for å få flya enklere i holde i hover.Det var egentlig denne eg lurte på hvordan man gjør for å balansere større modeller.
            Alt som kan fjernstyres.
            ---------------------------------------------
            The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
            Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
            Steinar Kvarme.

Comment

• Biggles
              • Mar 2006
              • 238

Tilbake til Calmato'n

Mhp å balansere calmato'n så tror jeg det holder med fingertuppmetoden - har ikke fløyet Sport'n selv med etter sigende så er det en tilgivende modell som ikke er spes sær(mer eller mindre som høyvingde calmato, bare litt mer livlig). Sørg for at den er i ballanse, evt bittelitt fortung istedet for baktung.

Spektrum-modul til Eclipse: kan være noe å tenke på om du er plaget med forstyrrelser, eller flyr steder med mange piloter. Da slipper du kanalproblematikken. Les mer om dette her på forumet - mange som har diskutert rundt Spektrum DX6 og 7(full rekkevidde). Ser også at Futaba har kommet med 2,4GHz og at JR kommer snart. Ikke fullt med på alt der, men hører mange heller anbefaler å gå for en sender som er 2,4GHz fullt og helt, ikke et modul system. Eclipsen din vil helt sikkert fungere bra og lengre en Calmato'n lever
              Lønner seg sikkert å følge med på 2,4Ghz nå - kommer sikkert til å skje masse de neste 12mnd.

Selv laget jeg en liten balanseringsjigg, etter å slitt med fingertuppmetoden på en Stearman(dobbeldekker), hvor balansepunktet er i fremkant av den underste vingen - der hvor vingen skrår så fingertupper osv lett "sklir av".
              Limte to ca 20cm lange skruer til en plexiplate med epoxy - gjennomgående i platen med nedsenkede hoder så den ligger plant på bordet. Skruene er spisse, så jeg "punkterte" forsiktig cg-punktene i vingen og la inn et knappenålshode med epoxy. På den måten står skruene rolig på epoxyen og jeg tid og ro til å balansere. Så nå flyr den nydelig med en Saito 56 på 20/20 fuel.

Comment

• aNTILooP
                • Aug 2005
                • 46

takker for svar ... likte den jiggen din Biggles..
                Ser at IMPX Hobby selger spectra til Eclipse 7 for 750,- Vet ikke om det bare er modul i sender, at motakeren kommer utenom.. Men skal søke litt på forumet her, så finner jeg nok svaret...
                ARC Beaver On Floats

Comment

• aNTILooP
                  • Aug 2005
                  • 46

har kikka gjennom manualen til Calmato Sporten, og det står nothing om CG her .. ser ut for at gjør du det itte bokji, så skal modellen vere i ballanse.. 40 motor, batt pakke og tanken ligger rikti.. så er du vel der.. noen så mener noe annet?
                  ARC Beaver On Floats

Comment

• Biggles
                    • Mar 2006
                    • 238

Sikkert noen....

.... som har manual som sier noe om CG til din modell - evt nedlasting fra kyosho. Søk og sjekk!

Comment

• Seiler`n
                      • Mar 2005
                      • 821

For kontrol kan du gjøre følgende.

Mål korden på vingen ved roten. ( fra forkant til bak kant )

Mål opp 1/3 av korden fra forkant og balanser modellen ut der.
                      Tom tank og nesen pekende svakt nedover.

( Hvis vingen er 20 cam bred, setter du cg 6,6 cm fra forkant. )

Dette flyr den på. Så justerer du etter et par turer hvis du mener modellen er feil på cg.
                      Dette punktet ender som regel opp under hovedbjelken på vingen, vingens tykkeste punkt.
                      Mvh
                      Stig Olsen
                      Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
                      Pike Perfect X tail
                      Pike Brio / Giant
                      Alpina 4001
                      DG 500/22 Elan under opppussing
                      Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• bluespal
                        • Nov 2005
                        • 52

Kan bekrefte dette.
                        Har selv hatt denne og den fløy fint med CG på det tykkeste punkt på vingene.
                        Mvh Pål

Comment

• joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

CG skal ligge mellom 80-90mm fra forkanten av vingen på Calmato Sport 40.

Lettest: Merk av området på oversiden av vingene inne ved kroppen. Bruk fingertippene og balanser flyet opp-ned, komplett uten fuel.
                          La den balansere rundt 80mm hvis du er "fersk", lengre bak hvis du vil ha bedre ror-respons. Framtung er "trygt" men gir deg ikke full glede av flyet. Når du blir varm på modellen kan du flytte deg bakover, men IKKE bak 90mm uten at du har spesielle interesser...
                          Siden vingen har konstant korde og ingen sweeping er ellers rådene om å balansere på tykkeste del/vingebjelken/ eller 1/3 av korden OK utgangspunkt.

Fly skal selvsagt balanseres sidelengs. Statisk balansering før flyging er greit og bør gi OK balanse. Etter full trimming i lufta, sjekk om den looper uten å vri seg. Så prøver du en utvendig loop. Hvis den vrir seg MYE i bunnen er sakene kanskje ennå sidetunge. (Kan være andre skjevheter også, blant annet motorthrust etc som er feil...)

Mottakervalg: en hvilken som helst fullrange RX, hold deg unna små lettvektere.
                          Har du planer om å fly mye i framtida er mitt råd enkelt: Kjøp MPX IPD-mottakere med synth.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• aNTILooP
                            • Aug 2005
                            • 46

ok. takker for svar.. anngående radio, så blir det nok en litt dyrere variant ja..
                            har trippelsjekka manualen til calmatoen nå, og der står nada om CG. :S
                            ARC Beaver On Floats

Comment

• keiko78
                              • May 2007
                              • 133

cg calmato

Jeg fant manualen på www.kyosho.com.
                              Der står det at CG skal ligge 80-90 mm fra fremkant av vinge.
                              Står på side 19 i den manualen.
                              Stefan Strand

Gluing is an art,now where is Michelangelo when you need him...

Comment

Working...