Unconfigured Ad

Collapse

hvilken propell anbefales?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BARDUBOY
    • Mar 2006
    • 249

hvilken propell anbefales?

Har fått meg en Cessna Cardinal(endelig), og i nesa på den sitter en ASP91, hvilken propell anbefaler dere. Vet ikke hva som står siden eg bare rakk en kjapp tur för eg dro på ferie, men flyet tok av på rett under halv gass og flyet fartet godt,dro det rett til himmels, men på lav gass hörtes det ikke rett ut. Er intr i flere alternativer også som 3 blads.
    Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
    Optic6
    C17E
    Dassler
    T-Rex
    T-Rex 600 N Pro
    U-CAN-DO 46
    Cessna Cardinal
    Cessna 182 skyline
    cap 232 27% alitalia
    edge 540 vince
  • Morten
    • Apr 2002
    • 386

Heisann.

er det en 91 2 takter fungerer APC 14x6 fungerer veldig bra i det flyet.
    skal du bruke 3 bladet propell skal du gå ned en størrelse i diameter til 13x6

Er det en ASP91 4 takt du har, er en APC 14x8 et glimrende valg

Morten
    - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
    - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
    - Krill Avanti S m/ATJ220SV
    - Eurofighter m/Behotec 180 Gold

Comment

• MixxR
      • Apr 2007
      • 5

har selv en cessna 177 cardinal m/ SC .91 4t, å på den motoren begynte ej med en 13*8 propell men etter litt testing fant ej ut at den går på det beste men en 13*6 propell..
      - Thomas Rongve -

www.aamfk.no

Comment

• ofremmi
        • Sep 2002
        • 490

Hei
        Generelt vil jeg si at 14x6 på en 90 2-takter høres veldig lite ut. Til akrobatikkflyving med OS 91FX fungerer 14x10 ganske bra. Mulig at den ASP'en ikke er klar for såpass belastning, så en mellomting som en 14x8 er kanskje det riktige valget.
        www.ofremmi.info

Comment

• Morten
          • Apr 2002
          • 386

Jeg har fløyet Cessna Cardinal med OS 91FX i over 2 år og helt sikkert 150 flighter, jeg har på den tiden testet ut en del forskjellige propellvalg. Jeg har forsøkt (APC) 15x6, 14x6, 14x8, og 13x8.
          Den beste allround proppellen er helt klart 14x6 den passer fint til flyet både med og uten flottører. Flyr du mest på ”land” så fungerer også 13x8 helt greit, ”bakdelen” er at du får større fart og da spesielt under landing.

Er det en 4 takt motor du har så har jeg erfaring med Cessna og ASP 91, her trenger du stort sett bare 1 proppell, en APC 14x8 da får du både bra fart og godt drag

Lykke til!

Morten
          - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
          - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
          - Krill Avanti S m/ATJ220SV
          - Eurofighter m/Behotec 180 Gold

Comment

• BARDUBOY
            • Mar 2006
            • 249

Det er en 2 takt og eg vil nok bare fly på land og med flotörer på vinteren.
            Er ikke avhengig av fart, men god drag og ikke altfor höy landingshastighet.

Hvorfor blir landingshastigheten större med en 13x8 enn en 14x6?
            Last edited by BARDUBOY; 08-08-07, 09:07.
            Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
            Optic6
            C17E
            Dassler
            T-Rex
            T-Rex 600 N Pro
            U-CAN-DO 46
            Cessna Cardinal
            Cessna 182 skyline
            cap 232 27% alitalia
            edge 540 vince

Comment

• Superstar40
              • Dec 2002
              • 1667

Hastigheten øker med økt pitch. Første tallet i propell størrelsen står for lengden og andre tallet for pitch eller stigning. Ved å øke pitch fra 6 til 8 øker fremdriften pr omdreining med 5,8 cm teoretisk. Har du ett landingsturtall på motoren på 3500 omdreininger blir altså økning i fremdriften som følger: 5,8 cm x 3500 = 162,4 meter større fremdrift pr minutt. Omregnet til km/t er dette lik en økning på 9,74 km/t. Tallene er teoretiske men gir alikevell en klar indikasjon på økt hastighet ved økning av pitch.
              Espen Kvien
              Gruppeleder F3A
              Vingtor RC Club
              f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

Working...