Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fort og billig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fort og billig

    Har kjøpt, montert og flydd en Zagi Typhoon, og er svært fornøyd!!! Klatrer nærmest vertikalt, og flyr som en kule. Tror jeg er blitt bitt av speedbasillen. Men mye vil ha mer og fanden vil ha fler, jeg vil fly fortere, fortere og fortere!!
    Noen gode tips på liten, billig elektrisk som går skikkelig kjapt? Driver å bygger en 40. pylonracer, men den lokale klubben har ikke stripe for tiden, så jeg er desverre tvunget til å tenke smått. Jeg er ikke fremmed for å bygge. Noen gode idèer?
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

  • #2
    Hei

    Om du er villig til å bygge selv burde du kunne få mye ut av Limit-EX om du putter noe børstløse greier i snuten vil jeg tro. Limiten har et ca vsp på 55 cm. Det er flere som har bygget denne som hangleke. Det finnes tråder her på forumet om du leter.

    Her er en kar som har bygget en Limit av depron og elektrifisert den. Rollraten er hemningsløs, og farten burde holde i første omgang. Sjekk video her

    Tegninger til Limiten har jeg liggende på mine websider her

    Edit:
    Skriv ut i A1 så har du tegningen i riktig størrelse.

    Edit II:
    Fant en lovende tråd på RcGroups om Limiten. HER
    Der ligger det også tegninger i noe de kaller Mk.3
    Last edited by torgust; 08-09-07, 17:18.
    Mvh
    Torbjørn Gustafson
    www.trmfk.no



    Will fly for food

    Comment


    • #3
      Takk!

      Den så fin ut. Har en liten 370 speed børsteløs som bare ligger å venter på et fly som dette. Bare å bestemme seg for materialer nå...
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

      Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

      Comment


      • #4
        sikkert feil tråd dette her...

        Tenker jeg skal bygge en sånn en ja. har inntrykk av at det er ganske mange muligeter hva materialvalg angår. tenker at den skal veie lite, men tåle litt juling, da den sikkert ikke kommer til å lande nøyaktig der den skal de første turene. Går det an å bygge kropp i depron, glasse den, for deretter fjerne depronen med acetylen eller noe slikt? Hvis den er balansert fint som hangmodell, bør jeg da korte ned på snuta så jeg slipper å putte bly i rompa på den for å kompansere for motorvekta? Bør moderator flytte denne tråden til scratch\byggesett? Tror jeg ender med å bygge vinge i balsa, medmindre det finnes noen i lillehammerområdet som har teken, og utstyret til å kutte skum. Tror uansett kroppen kommer til å ta mesteparten av julinga.
        Har vurdert å bygge den i kanaplast, men da må jeg i såfall tredoble målene så wingloadingen står i forhold til vekta. Alle gode tips om solide, lette og ikke alt for dyre materialvalg mottas med takk!
        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

        Steinar B Johansen
        Lillehammer mfk

        Comment


        • #5
          Originally posted by torgust


          Tegninger til Limiten har jeg liggende på mine websider her
          Den linken virker ikke.. hjelp?
          Thomas Molnes
          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

          Comment


          • #6
            Originally posted by nettulven
            Den linken virker ikke.. hjelp?
            Hei

            Linken er riktig den, men det later til at webserveren er nede akkurat nå. Regner med den er oppe igjen snart, men seneste innen utpå dagen på mandagen.
            Mvh
            Torbjørn Gustafson
            www.trmfk.no



            Will fly for food

            Comment


            • #7
              Originally posted by torgust
              Hei

              Linken er riktig den, men det later til at webserveren er nede akkurat nå. Regner med den er oppe igjen snart, men seneste innen utpå dagen på mandagen.
              Øøøhh. Det viser seg at linken var brutt likevel pga bytte av brukernavn

              Linken i innlegget er rettet opp nå, men legger den til HER (Høyreklikke --> lagre som) også
              Mvh
              Torbjørn Gustafson
              www.trmfk.no



              Will fly for food

              Comment


              • #8
                Originally posted by bad scientist
                Tenker jeg skal bygge en sånn en ja. har inntrykk av at det er ganske mange muligeter hva materialvalg angår. tenker at den skal veie lite, men tåle litt juling, da den sikkert ikke kommer til å lande nøyaktig der den skal de første turene. Går det an å bygge kropp i depron, glasse den, for deretter fjerne depronen med acetylen eller noe slikt? Hvis den er balansert fint som hangmodell, bør jeg da korte ned på snuta så jeg slipper å putte bly i rompa på den for å kompansere for motorvekta? Bør moderator flytte denne tråden til scratch\byggesett? Tror jeg ender med å bygge vinge i balsa, medmindre det finnes noen i lillehammerområdet som har teken, og utstyret til å kutte skum. Tror uansett kroppen kommer til å ta mesteparten av julinga.
                Har vurdert å bygge den i kanaplast, men da må jeg i såfall tredoble målene så wingloadingen står i forhold til vekta. Alle gode tips om solide, lette og ikke alt for dyre materialvalg mottas med takk!
                Om du studerer tråden på RGroups så ser du at karen der har bygget sin som isoporkropp som har har kledd med kevlar?? for så å fjerne isoporen med aceton. Den ble også visstnok veldig lett hul konstruksjon ut av det. Han kaller den LIMIT BPV (Bullet Prooft Version )
                Jeg tror også at det er kroppen som tar den verste støyten her.

                Ang korting av snuten så kan nok det være en ting, men modellen er jo gangske liten fra før av så det kan hende du får problemer med plassen om du gjør det. Det burde kanskje være mulig å balansere den vha batteriplasseringen isteden kanskje. Ankepunktet her er nok om batteripakka blir så stor at den tar oppi balanserorsservoen. Mange hvis'er her

                Ser frem til å høre mer om dine løsninger. Jeg har også tenkt på å putte motor i min Limit og bruke den som hyttefly.
                Mvh
                Torbjørn Gustafson
                www.trmfk.no



                Will fly for food

                Comment


                • #9
                  Tror jeg har en plan

                  Har lest endel om skumkutting i løpet av dagen, og er ikke så skremt av det lenger. Tror jeg har en gammel mærklin trafo ligende et sted, gitarstrenger har jeg nok av. Planen er å lage vinge i skum. (det er så mye husbygging på Lillehammer for tiden, at det er bare å gå på slang!) Kroppen blir av 2mm kanalplast. litt tungt, men en drøm å jobbe med, og FULLSTENDIG uknuselig.
                  Dessuten er ikke kroppen særlig stor, så det er ikke så mye vekt å snakke om uansett. Istedet for å korte ned på nesa og dermed miste verdifull plass, så flytter jeg bare vingen en cm eller to fremover til den balanserer fint. Vurderer også å gå for konvensjonell hale istedet for v-tail, bare fordi det er enklere, men der har jeg ikke bestemt meg helt ennå.
                  Spørsmål: Kan jeg trekke en skumvinge direkte med glassfiberduk og zpoxy, eller MÅ jeg planke den først? (Jeg er en gnier når det kommer til vekt)
                  Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                  Steinar B Johansen
                  Lillehammer mfk

                  Comment


                  • #10
                    Og ja Thorgust, Jeg har finlest tråden! Trikset med å bruke krympeplast på rorhengsler er ganske enkelt genialt!!!
                    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                    Steinar B Johansen
                    Lillehammer mfk

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by bad scientist
                      Vurderer også å gå for konvensjonell hale istedet for v-tail, bare fordi det er enklere, men der har jeg ikke bestemt meg helt ennå.)
                      Etter å ha sett den depronLimiten i videoen så synes jeg også at det var penere med T-hale enn V-hale.

                      Originally posted by bad scientist
                      Spørsmål: Kan jeg trekke en skumvinge direkte med glassfiberduk og zpoxy, eller MÅ jeg planke den først? (Jeg er en gnier når det kommer til vekt)
                      Her har du mange valgmuligheter. En kjenning av meg skjærte ut sin Limitvinge i vanlig hvit isopor og trekte den med pakketape. Han brukte 3M-77 spraylim på den først for å få sakene til å sitte skikkelig. Det funka som gull det, og jeg har ikke fått noen rapporter om at det ble for svakt enda i alle fall.
                      Har sett en liten video av jomfruturen til den og der fikk den nokså mye juling uten at det oppsto noen skader.

                      Selv har trekt en liten flygende vinge (65 cm vsp skjært ut i blåisopor) jeg har med vanlig film. Der brukte jeg balsaloc først får å få max feste. Det funker også bra. Solid nok til å tåle brukbart harde landiger, men når jeg landa på trynet rett i en diger stein så knakk den. Ikke BPV altså

                      Regner med det er problemfritt å kjøre på med exopxy og glassfiber rett på. Enig med deg i at det virker unødvendig å legge til så mye vekt. Det kommer nok an på hvor solid du vil at sakene skal bli. Evt kan du jo trekke den med tynn karbonduk. Det blir jo skitsterkt, men veldig lett om du er litt Onkel Skrue med limet.
                      Mvh
                      Torbjørn Gustafson
                      www.trmfk.no



                      Will fly for food

                      Comment


                      • #12
                        Hvor vanskelig er karbonduk å jobbe med i forhold til glassfiber? Eller er det bare dyrere?
                        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                        Steinar B Johansen
                        Lillehammer mfk

                        Comment


                        • #13
                          Min (begrensede) erfaring er at karbonduken er stivere, og dermed litt mer kinkig å få til på kanter, ujevnt underlag osv.
                          Til gjengjelde blir resultatet steinsterkt, og hardt. Vel verdt den ekstra innsatsen slik jeg ser det.

                          Jeg har kun jobbet med tynn karbonduk ala' glassfiberduk, ikke med den typen karbonmatte som brukes i f,eks rcgroupstråden, så den kan jeg ikke si noe om.
                          Mvh
                          Torbjørn Gustafson
                          www.trmfk.no



                          Will fly for food

                          Comment


                          • #14
                            Når du metter duken...

                            ...så bruk epoxy. Div skumtyper spises opp av polyester, og det er du lite intr i etter å ha brukt timer på en nydelig vinge. Ha det varmt i rommet og sparkle(myk sparkel) ut epoxyen så duken er mettet 100%, ofte kan man høre en knitring i duken når det er luft, og når lyden er borte er duken mettet og laminatet er så sterkt som det kan bli. Selvfølgelig etter at det er herdet
                            Polyester har normalt herdetid på ca 20min, mhp epoxy så kan du velge en som bruker flere timer... Noe som er en fordel når du skal mette en hel vinge - greit å slippe å få panikk når duken kanskje krøller seg og du har lyst å klippe til en ny.

                            Comment


                            • #15
                              Da er prototypen snart ferdig

                              Har laget en modell svært løst basert på limit mk3. Ettersom den er såpass modifisert at jeg ikke aner hvordan den kommer til å fly, har jeg valgt å bygge enkelt fremfor bp (bullet proof) Kropp og finner er balsa, og vingen er to flak med 6mm depron limt sammen under press, med et 4mm karbonrør støpt inn, pusset til profil. Hadde egentlig tenkt til å lage en byggetråd her, men bygginga kom så godt i gang at jeg ikke hadde tid til å ta bilder!
                              Mangler bare å dekke vingen med tape, har fått tak i noe som kalles skiltvinyl, omtrent som pakketape, litt tykkere, og kommer i stooore ruller, så jeg kan legge ett flak på hver side og slippe skjøter.
                              Trekke kroppen med oracover, og montere den børsteløse motoren jeg har lånt fra min zagi typhoon. Hvis denne flyr, er den ett kupp! Bygd på et par timer, og materialutgifter rundt en halvliter... Skal legge ut noen bilder i morgen. Lover!!!
                              Min eneste bekymring er wingloading (Finnes det et norsk ord her?) Vingen 50 cm spenn, 10cm span, med taper ned til 6 cm på tuppen. Med motor på ca 40g, 860 mah 3clipo, 20 A controller og nesten 8 g. samlet servovekt+vinge+kropp, betrekning++++ så kan dette bli tungt. poster noen bilder og veier den i morgen, så kan kanskje noen kan gi noen innspill?
                              Last edited by bad scientist; 25-10-07, 00:31. Reason: rettet til riktig batteri
                              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                              Steinar B Johansen
                              Lillehammer mfk

                              Comment

                              Working...
                              X