Announcement

Collapse
No announcement yet.

halefinne cessna cardinal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • halefinne cessna cardinal

    Hei. var litt uklar tegning. noen som har limt denne før som kan forklare enkelt. det er en arc cessna. det sto noe om både epoxy og ca.
    MVH
    Pettn

  • #2
    Bygde akkurat dette flyet, og som du sier, så var det litt uklart. Jeg brukte kun epoxy. Flyllte en god dasj i de 2 innhulingen på hver side, smurte også litt der jeg så den kom til å berøre kroppen. Skudde den så på plass og lot det tørke. Brukte så ca der det var små åpninger mellom kropp og hale.

    Har ikke bygget så mye fly, men ca er jeg ikke helt trygg på. Turde rett og slett ikke bruke ca på halefinnen, da jeg regnet med at hvis jeg ikke fikk den riktig på med en gang, så ville den sitte fast i feil posisjon. Brukte derfor også epoxy på den bøylen som tanken ligger i. Det var nok ikke noe sjakk trekk. Den løsnet, men heldigvis under innkjøring av motoren. Limte den så med ca, og har holdt siden.

    Comment


    • #3
      Jeg har bygget flere av disse.. Jeg bruker både poxy og ca. Først så setter jeg i halen, og merker av med en blyant hvor langt ned den skal, så tar jeg den ut igjen og smører inn med et tynt lag med poxy 5min. Så tørker jeg bort alt som kommer ut. Til slutt så bruker jeg ca på et par steder på begge sider for at halen skal stå fast, og ikke skal flytte seg mens poxy'n tørker..

      Som nevnt over så var det en som limte tankfestet med poxy. Her bruker jeg ac, og setter inn en servo-skrue el liknende på begge sider. Da holder den mye betre. Også torpedoveggen bruker jeg bare ca på, og skruer fra utsiden. Da holder den mye betre..
      Thomas Molnes
      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

      Comment


      • #4
        Originally posted by nettulven
        Som nevnt over så var det en som limte tankfestet med poxy. Her bruker jeg ac, og setter inn en servo-skrue el liknende på begge sider. Da holder den mye betre. Også torpedoveggen bruker jeg bare ca på, og skruer fra utsiden. Da holder den mye betre..
        Når du limer torpedoveggen med ca, rekker du å sette den riktig på plass før den fester seg i gal posisjon ? Det er grunnen til at jeg ikke bruker ca. Er redd for å ikke rekke å posisjonere delene før de fester seg, men har jo ikke prøvet, så det er godt mulig det ikke er noen problem. Lurer bare litt på dette.

        Comment


        • #5
          Jeg har ikke hatt noe problem med det. Jeg presser den godt inn, slik at den "smetter" på plass, da står den der. På undersida skal den komme frem der som nasehjulet kommer ned. Skulle gjerne vise med bilder, men jeg har ikke det her jeg er nå...
          Thomas Molnes
          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

          Comment


          • #6
            Skjønner. Den var ganske enkel å få plassert, var bare litt nervøs for at jeg skulle få satt den halvveis på plass, og så festet ca limet seg. Brukte derfor epoxy der, og de fleste andre steder. Kommer til å sette en servoskrue i hver side av tankholderen før neste tur. Er litt nervøs for at den skal løsne, og så få en tank som fyker rundt og skaper trøbbel i luften.

            Comment


            • #7
              Aha.. Da misforstod jeg litt.. Jeg påfører ca etter at jeg har satt inn torpedeveggen Holder flyet på hodet, og lar limen renne litt inn i mellom torpedoveggen, og flykroppen, og så bruker "kikker".. Tar ei side av gangen, og rundt hele veggen/flykroppen.. Det går en del lim, med det faller aldri av På min første Cessna, så løsnet torpedoveggen i en kræsj. Var urefaren, og hadde alt for stor motor i den ( 120 4T). avbrøt innflyginga, og gav full gass. Flyet ble vridd over på siden av kraften, og før jeg fikk sukk for meg, og dro høyderor..Så hadde flyet havnet på rygg.. PANG!
              Men den andre Cessna'n, der var de bare torpedoveggen som var hel he he Men det var en veldig stygg kræsj. Fikk en bukspinn jeg ikke kom meg ut av, og den gikk med buken rett i asfalten. Den hadde ikke en sjanse..
              Jeg har en Cessna til, og to på vei. Så Cessna er et herlig fly. Den ene jeg skal begynne på når jeg kommer hjem, blir med elektro oppsett. Jeg har satt sammen en Jupiter med elektro for et par mndr siden. Den er ikke kommet i lufta enda, siden jeg måtte på sjøen før været ble bra nok til å testfly den...

              Lykke til med Cessna'n din
              Thomas Molnes
              Ålesund og Omegn Modellflyklubb

              Comment


              • #8
                Vil påpeke at epoxy fungerer svært dårlig på dette materialet. Da må dere pusse mye før dere limer flatene sammen, og selv da sitter det dårlig. Materialet er veldig fett og epoxy sprekker av etter litt tid. Ca sitter som ***** og eneste problemet er som dere påpeker at den størkner kjapt og kan lime seg i feil posisjon. Jeg gjorde nettop den feilen med sideroret på min cessna, men jeg klarte å brekke det løst igjen siden jeg var kjapp med å bruke litt makt på det.

                Min anbefalinger å bruke gul CA, som er den tykkeste. Denne tørker litt senere og gir anledning til å posisjonere saker og ting før den sitter. Epoxy ville jeg aldri brukt, og spesielt ikke på feks. torpedoveggen, eller den veggen leggene er festet til.
                Anders Hauge

                www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                www.JetsOfBergen.no
                rc.andersh.com

                Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                Byggeblog for Eurosporten
                Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                Comment


                • #9
                  Originally posted by andersh
                  Min anbefalinger å bruke gul CA, som er den tykkeste. Denne tørker litt senere og gir anledning til å posisjonere saker og ting før den sitter. Epoxy ville jeg aldri brukt, og spesielt ikke på feks. torpedoveggen, eller den veggen leggene er festet til.
                  Jeg støtter andersh fullt ut her. Jeg har ikke tenkt på det å bruke gul CA, jeg har brukt andre typer, men han har helt rett her.. Kanskje jeg skal bruke det på halen istedenfor poxy. Det var nok en veldig god ide..
                  Thomas Molnes
                  Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                  Comment


                  • #10
                    Hei

                    Enig med Anders vedr lim. Jeg vil bare gi et raskt tips om første flytur. Sørg for nøyaktig CG. Litt fremtung er ingen krise, men dette flyet er veldig svakt for baktungt fly og det skal ikke mye til. Resultatet er at ved lav hastighet i sving (feks før final ved landing) så tipstaller det og går i bakken.
                    Dette er ikke noe negativt for flyet, bare sørg for riktig CG eller fremtungt og jeg "elsker" dette flyet. Kjempefint å fly - Særlig som sjøfly.
                    Gisle Ranum
                    Trondheim
                    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

                    Comment


                    • #11
                      Ja ja. Jeg har brukt epoxy de fleste stedene på dette flyet, så jeg får se når det detter fra hverandre. Det har tålt et par ganske harde krasj i vann + et par veldig harde landinger, så foreløpig er det flygingen, og ikke limet som svikter, men gode tips til reparering/nybygg

                      Comment


                      • #12
                        Er det denne dere snakker om? (gul ca)

                        http://www.throttlestore.com/fly_til...).aspx?lang=NO
                        ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by junior
                          Er det denne dere snakker om? (gul ca)

                          http://www.throttlestore.com/fly_til...).aspx?lang=NO
                          Jepp.......................

                          (får ikke lov å skrive innlegg med mindre enn 10 tegn...)
                          Anders Hauge

                          www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                          www.JetsOfBergen.no
                          rc.andersh.com

                          Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                          Byggeblog for Eurosporten
                          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                          There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by andersh View Post
                            Vil påpeke at epoxy fungerer svært dårlig på dette materialet. Da må dere pusse mye før dere limer flatene sammen,
                            Har brukt Epoxy og CA om hverandre på mine ARC-modeller. Det som er viktig er nettopp det du skriver - der du skal bruke epoxy må en pusse skikkelig godt. Men gul/tykk CA er sikkert lurt ja.
                            Erlend Moen
                            Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                            Comment

                            Working...
                            X