Unconfigured Ad

Collapse

Ødelagt stab på Ultimate

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BigEz
    • Nov 2005
    • 107

Ødelagt stab på Ultimate

Kjøpte meg en brukt Ultimate, og fikk den tilsendt i posten. Gleden var stor når pakken kom, og skuffelsen desto større når pakken ble åpnet.

Staben var rett og slett brukket tvers av på venstre side. Dro på postkontoret med pakken, og de var behjelpelig med å skrive skademelding,men for å sende inn skademeldingen måtte de oså sende med pakken. Samtidig sa de at når emballasjen ikke var skadet/ødelagt (og det var den ikke i mitt tilfelle), så ble oftest konklusjonen fraposten at innholdet i pakken var for dårlig sikret/emballert.

Tok derfor med meg pakken hjem igjen, en skadebehandling i postsystemet hadde dårlige odds, og ville sannsynligvis tatt lang tid uten at noe hadde blitt reparert.

Har i kveld snakket med selger, som har tilbudt seg å reparere skaden, men da må enten hele staben tas ut (og den er godt limt både i kropp og i den vertikale finnen/sideror), eller hele pakken sendes til han igjen.

Jeg er ingen bygger selv, og har liten erfaring/kunnskap i det å reparere slike skader. Greier ikke å få ut staben selv uten å ødelegge mye balsa.

Hva bør jeg gjøre, har vurdert å heve kjøpet, men flyet er jo ellers i god stand så kjøpet hadde vært bra hvis alt var i orden når pakken kom til meg.

Tips mottas med takk,både til enkel reperasjon,eller framgangsmåte for å ordne opp i dette.

Flyet er en Goldberg Ultimate,har lagt ved et par bilder av skaden.
    Attached Files
    Liten høyvinget trainer - SC 15
    ARC Beaver on floats - Saito 82
    Goldberg Ultimate - OS 120
  • bad scientist
    • Oct 2006
    • 1506

Jeg er ikke akkurat fagfolk, men jeg ville tatt et par biter pianotråd, dyppet dem i epoxy, presset dem inn i staben, smurt staben inn i mer epoxy, og satt den på plass. Bruk en vinkel, eller et cdcover eller noe med en 90gradersvinkel for å sjekke at den står der den skal ,så kan du bruke tape eller noe slikt for å holde den der til limet tørker. Sikkert en del flinke, tålmodige byggere som klikke av dette forslaget, men det er nå ihvertfall sånn jeg gjør det, og det funker fint for meg.
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

Comment

• nettulven
      • Feb 2007
      • 495

Som nevnt over. Dette er ikke en stor skade. Det er slikt som stadig vekk skjer med flyet hvis du er uheldig i landinga. Hvis du har lyst på en Ultimate, og vil ha den tilsendt i Posten, så har du kommet heldig fra det med denne lille skaden her. Jeg har kjøpt brukte fly, og de har sett mye verre ut ved ankomst. Det er derfor der står på veldig mange annonser på f.eks rcmarked, at flyet sendes ikke. Det er en stor sjanse å ta på et ferdig fly.

Du får vente ut over dagen å se om det kommer noen som har peiling på reparasjon av balsa. Jeg hadde gått for den løsninga som står over. Kjapt, og det holder til neste gang
      Thomas Molnes
      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

• Thinnthinn
        • Sep 2002
        • 1172

Jeg kan i alle fall gå god for at den ikke så sånn ut når den ble pakket ned

Men jeg har reparert akkurat samme skade på akkurat samme fly før.. Da var det transport i bil som var synderen!
        Jeg limte den med 30min epoxy. Vær forsiktig så det blir rett og fint. Et tips er å sette modellen så den andre haleflaten hviler helt rett (bruk vater) på noen bøker e.l. Legg deretter tilsvarende under den ødelagte staben og sjekk med vateret at alt er rett. Sjekk også at det er lik avstand fra stab-tippen frem til et valgt punkt i nesa på flyet, evnt stab-tipp mot vingetipp.
        Deretter satt jeg på avsivere (stag) over og under slik at halen ikke bare hang i epoxyen! Dette fungerte helt topp helt til modellen endte sine dager i isen av helt andre årsaker...

Legger ved et bilde av en annen Ultimate jeg har som har to slike stag i halen.
        Attached Files
        Audun Thinn
        Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• Flamingooo
          • Feb 2007
          • 93

For å få en like god stab som originalt, må du nok bygge ny; er ikke så ille som du tror; fjern den gamle staben ved hjelp av en "japan"tapetkniv med skarpt og tynt blad ((av den brede bladtypen) som du legger i flukt med staben og skjær gradvis igjennom halen (bruk tid på dette; mange og ikke så kraftige skjær- glipper kniven splitter du fort kroppen til nærmeste hardvedspant, eller mer sannsynlig; fingrene dine )

Dersom høyderorstaben er godt limt til siderorsstaben, ville jeg løsnet siderorsstaben også (antar at du kan dra stabene ut bak?) og dratt dem ut ilag for så å skille dem.

Samme det; når du så har fått ut høyderorstaben kopierer du denne enkelt; ta av trekket og se hvordan det er gjort: bedriv "reversed engineering" !

Metoden med å dytte inn ting sausset i epoxy, er vel knappest å anbefale om du må regne med belastning på roret (og det er da en akro du har!)

Som en felt-reparasjon er det vel noe man kan gjøre på eget ansvar, men jeg ville i så fall satt to stag fra f.eks festet til halehjulet og ut på stabflatene- bruk f.eks aluminium eller messingrør/profiler til dette.

Husk å sjekke tyngdepunktet etter reparasjonen hva enn du nå velger å gjøre; et par gram helt bak gir fort utslag...

Lykke til!

Comment

• nettulven
            • Feb 2007
            • 495

En ting til jeg skulle si ang denne saken.. Bygging og reparasjoner er 80% av denne hobbyen Det er jo like gøy det som å fly... nesten iallefall.. he he
            Thomas Molnes
            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

• BigEz
              • Nov 2005
              • 107

Originally posted by Thinnthinn
              Deretter satt jeg på avsivere (stag) over og under slik at halen ikke bare hang i epoxyen! Dette fungerte helt topp helt til modellen endte sine dager i isen av helt andre årsaker...

Noen som vet hvor jeg kan få tak i "avstivere", gjerne justerbare tynne vaiere eller lignende. Det finnes sikkert på en nettbutikk, men jeg vet ikke hva jeg skal søke på/hvilket navn jeg skal lete etter.

Comment

• BigEz
                • Nov 2005
                • 107

Originally posted by Thinnthinn

Noen som vet hvor jeg kan få tak i "avstivere", gjerne justerbare tynne vaiere eller lignende. Det finnes sikkert på en nettbutikk, men jeg vet ikke hva jeg skal søke på/hvilket navn jeg skal lete etter.

Comment

• Thinnthinn
                  • Sep 2002
                  • 1172

Jeg brukte vel vanlig 1-2mm pianotråd mener jeg å huske... Lagde et lite "øye" på hver ende og satte en gjennomgående bolt (2-3mm) gjennom staben. Jeg la inn en liten forsterkning (hardved rundstokk) der bolten gikk gjennom slik at ikke balsaen ble komprimert.
                  Det går an å lodde på kabelsko også (ta vekk plasten...). De med øye på... Lodd på, bøy til, plaser stag over og under, og bor. Blir så bra så

Jeg ville ikke begynt å lage masse alu-profiler og greier. Ultimaten har laaaangt halemoment, så litt ekstra vekt i halen gjør fort utslag på tyngdepunktet slik det ble nevnt tidligere!
                  Stagene plasseres rett ovenfor hverandre, og vil da nesten eliminere momentet rundt roten på staben. Ved å bruke stag over og under blir det strekk i staget til en hver tid. Tynn pianotråd hjelper lite om man skal ta opp trykk..

På andre modeller har jeg brukt riggewire som jeg loddet på gjengehylser + klips, men det var mer for avtagbare stivere.

Hvis du er usikker på reperasjonen ville jeg spurt noen i klubben om hjelp. Det kan være gull å få litt hjelp de første gangene om man ikke har erfaring med balsa-liming! Det er lett å bruke feil/for mye lim..
                  Audun Thinn
                  Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

Working...