Unconfigured Ad

Collapse

Seagull Yak 54, 90 size - Flutter

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aviator
    • Mar 2005
    • 601

    #1

    Seagull Yak 54, 90 size - Flutter

    Hei

    Hadde jomfruturen på en Yak 54 i går... og d ble bare me den turen...
    En av gutta på stripa (Hanza) lurte på om eg ikkje kunne prøve en low pas på full jeip... joda.... først knekte høyderoret på ene sida og datt av. så begynte begge vingene å fluttre... d så ut som at de var 3 ganger orginal tykkelse...
    Dro av gassen med en gang men den var ikke til å redde... prøvde å throttle på etter at flutter'n hadde gitt seg, men ingen respons på noen av rorene... D kunne bare gå en vei.... ned.... knekte kroppen på midten, firewall er bare fos og ene vingen fikk seg en knekk... vingerøret var og bøyd...

    Modellen ble bygget i all hast dagen før. Hadde ikke montert 2 stag som skulle gå fra kroppen og opp under høderoret... Skulle jo bare prøve den litt forsiktig...

    Kan flutter'n i vingen komme av at det er litt slark i vingerøret...? vingen er også skrudd fast med 2 nylonbolter... frame og bak..

    Mulig en av Narvik gutta kan poste noen bilder... ?
    Svein Roe
    ----------------
    Skymaster F-15 - Nexus Mk II
    Boomerang Sprint - Simjet 2250
    Starfire II P-60
    C-arf Extra 2,3 - DA 50
    EF Extra 91" - DA 60
    EF Edge 48"
    Ventus 4m
    Mini Nyx
  • bad scientist
    • Oct 2006
    • 1506

    #2
    synd med flyet. Men...

    Når ble lowpass på full geip å prøve forsiktig?
    Kan nok se ut til at de stagene har en funksjon ja.
    Ferdige fly flyr ofte bedre enn uferdige fly.
    Bedre lykke neste gang.
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment

    • Aviator
      • Mar 2005
      • 601

      #3
      D va jo bare rett fram... flyet var ikkje overmotorisert heller... OS 108 med 16X4" propell...

      Målte vingerøret her i sta.. OD 19mm hullet i vingen er nesten 20mm
      Svein Roe
      ----------------
      Skymaster F-15 - Nexus Mk II
      Boomerang Sprint - Simjet 2250
      Starfire II P-60
      C-arf Extra 2,3 - DA 50
      EF Extra 91" - DA 60
      EF Edge 48"
      Ventus 4m
      Mini Nyx

      Comment

      • -GAS-
        • Jun 2007
        • 1323

        #4
        Nå er ikke Seagull kjent for å lage så innmari bra fly heller da... og det er lurt å gjøre flyet ferdig før man skal fly dem ja
        Christen
        http://jetsofnorway.com/

        Comment

        • extracap
          • Feb 2006
          • 556

          #5
          hmm det var no dritt da,føler med deg !!
          men man bør jo montere ferdig da

          mvh geir mogstad
          Mvh Geir Mogstad
          ---------------------------------------
          slapp av det kommer helt sikkert ned!

          Comment

          • Aviator
            • Mar 2005
            • 601

            #6
            Eg skal prøve å se hvor mange kilo som skal til for at d andre roret knekker
            D var en av delene som var helt....
            Svein Roe
            ----------------
            Skymaster F-15 - Nexus Mk II
            Boomerang Sprint - Simjet 2250
            Starfire II P-60
            C-arf Extra 2,3 - DA 50
            EF Extra 91" - DA 60
            EF Edge 48"
            Ventus 4m
            Mini Nyx

            Comment

            • tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

              #7
              Oops. Det var synd.

              Dumt at jeg dro hjem før turen, ellers så hadde vi hatt video av det.

              Comment

              • Aviator
                • Mar 2005
                • 601

                #8
                lasta nettopp på 5kg uten at den knakk... heiv på ei skrustikke uten at den knakk... bilder kommer snart
                Trur ikkje at de stagene hadde vært til noen hjelp!!

                Trur kanskje at d har nokka me den slakken i vingerøret...:!!
                Svein Roe
                ----------------
                Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                Boomerang Sprint - Simjet 2250
                Starfire II P-60
                C-arf Extra 2,3 - DA 50
                EF Extra 91" - DA 60
                EF Edge 48"
                Ventus 4m
                Mini Nyx

                Comment

                • william123
                  • May 2005
                  • 2330

                  #9
                  Var en i klubben her som også opplevde en heftig flutterkrasj for en tid tilbake siden. Flyet var kanskje overmotorisert, men ikke så veeeldig mye. Han opplevde noe av det samme som du beskrev Aviator. Høyderoret fluttret og knakk, og det ene balanseroret ble også revet av sannsynligvis pga flutter. Dette var da riktig nok et jalla fly fra en av de ukjente kinaprodusentene.
                  William Jul Ringkjøb
                  Bodø MFK

                  If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                  Comment

                  • arvid
                    • Nov 2006
                    • 1547

                    #10
                    kan det være noe så enkelt som dårlig limte hengsler eller slark i overføringene?

                    Comment

                    • hanza
                      • Jun 2006
                      • 160

                      #11
                      Originally posted by Aviator
                      Hei

                      Hadde jomfruturen på en Yak 54 i går... og d ble bare me den turen...
                      En av gutta på stripa (Hanza) lurte på om eg ikkje kunne prøve en low pas på full jeip... joda.... først knekte høyderoret på ene sida og datt av. så begynte begge vingene å fluttre... d så ut som at de var 3 ganger orginal tykkelse...
                      Dro av gassen med en gang men den var ikke til å redde... prøvde å throttle på etter at flutter'n hadde gitt seg, men ingen respons på noen av rorene... D kunne bare gå en vei.... ned.... knekte kroppen på midten, firewall er bare fos og ene vingen fikk seg en knekk... vingerøret var og bøyd...

                      Modellen ble bygget i all hast dagen før. Hadde ikke montert 2 stag som skulle gå fra kroppen og opp under høderoret... Skulle jo bare prøve den litt forsiktig...

                      Kan flutter'n i vingen komme av at det er litt slark i vingerøret...? vingen er også skrudd fast med 2 nylonbolter... frame og bak..

                      Mulig en av Narvik gutta kan poste noen bilder... ?
                      Hmmm, ja sia du nevne meg her må eg vel legge inne en litn kommentar..
                      enig i at flye burde tåle full jeip å vel såde med bare 4 i stigning på propell, men når mann bruke bare 3kg servoa å hjulkrysse tel en Ford Ekspetition tel servohjul så har man vel kanskje ønska fluttern velkommen....PS du må bynne å være like seriøs mæ propellflyan dine som du e mæ jetflyan!!!!!!
                      MC 22s
                      Toplight standard
                      Tragi 603 custum
                      Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
                      Raptor 50v2. Os hyper
                      Seb-art katana 30
                      taxi 2400 on floats. roto 35vi
                      extreme composite Otop 3D. Os 140rx
                      Super Decathlon 1/3 Skala. DL 100
                      C-arf Superextra 3,1. 3w 150
                      _____________________________
                      Hans-Are Jenssen

                      Comment

                      • bad scientist
                        • Oct 2006
                        • 1506

                        #12
                        Originally posted by Aviator
                        lasta nettopp på 5kg uten at den knakk... heiv på ei skrustikke uten at den knakk... bilder kommer snart
                        Trur ikkje at de stagene hadde vært til noen hjelp!!

                        Trur kanskje at d har nokka me den slakken i vingerøret...:!!
                        Hvor mye statisk vekt den tåler er ikke så veldig interresant her. Flutter virker ikke en vei, det er en vibrasjon, og den er selvforsterkende. Hver gang balsaen blir dratt opp og med, så ryker det et par fiber i treet, så det svekkes. Altså tåler det mindre og mindre, og så ryker det. Stagene hjelper til å fordele stresset, så ikke alt konsentreres inntil vingefestet.
                        Flutter krever ikke syke manøvrer. God fart rett frem er ofte den beste måten å oppnå det på. Satt rorene skikkelig godt inntil vingen, eller var det litt "gap" der?
                        Hvis lufta lekker fra toppen av vingen, gjennom rorfestet, for så forsvinne under roret, får man lett en stygg turbulens som kan forårsake det du har beskrevet. Litt teip, eller oracover på den ene siden av rorfestet kan forhindre det, men er kanskje litt i seneste laget her.
                        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                        Steinar B Johansen
                        Lillehammer mfk

                        Comment

                        • Aviator
                          • Mar 2005
                          • 601

                          #13
                          Det var ingen slark i roret.... hengslinga holdt. Det knakk lengre inn som du kan se på bilde...
                          Ja no e d litt seint med tape eller oracover...

                          FAnt noen bilder på RCU hvor de flyr uten stagene bak.... Eg trudde d var sterkt nok... men men...
                          Betalte no bare 1650 kr for d så eg har ikkje tenkt å ligge våken å tenke på d...
                          Attached Files
                          Svein Roe
                          ----------------
                          Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                          Boomerang Sprint - Simjet 2250
                          Starfire II P-60
                          C-arf Extra 2,3 - DA 50
                          EF Extra 91" - DA 60
                          EF Edge 48"
                          Ventus 4m
                          Mini Nyx

                          Comment

                          Working...