Unconfigured Ad

Collapse

Spinner og motoreffekt

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cazber
    • Aug 2007
    • 38

    #1

    Spinner og motoreffekt

    Kjøpte meg et Cessna Cardinal on floats, med en SC91 firetakter. Satte på en ganske stor spinner pga jeg tenkte den kunne brukes som deformasjonssone under krasj som jeg visste ville komme.
    Synes dog at motoren har litt liten effekt, så nå lurer jeg på om en stor spinner kan ha negativ effekt på effekten til motoren.
  • nettulven
    • Feb 2007
    • 495

    #2
    Hvilke propell bruker du da?

    Jeg har aldri opplevd at spinneren har noen negativ effekt på motoren, jeg har brukt både store alu-spinnere, og mindre plast-spinnere.. Men propellvalget har mye å si..
    Thomas Molnes
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

    Comment

    • ErlendM
      • Jun 2006
      • 631

      #3
      Originally posted by cazber
      Kjøpte meg et Cessna Cardinal on floats, med en SC91 firetakter. Satte på en ganske stor spinner pga jeg tenkte den kunne brukes som deformasjonssone under krasj som jeg visste ville komme.
      Kan ikke helt skjønne hvordan du skal oppnå noe som helst fordel under krasj med en stor spinner. Uansett om du skulle tilfeldigvis dette rett ned på nesa er kreftene så store at du garantert ødelegger mere uavhengig av spinner eller ei. En annen sak er jo hvor ofte krasjer du slik at det kun er spinneren som møter moder jord eller andre saker som plutselig dukker opp på ferden?
      Erlend Moen
      Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

      Comment

      • Thinnthinn
        • Sep 2002
        • 1172

        #4
        Helt enig med Erlend....
        Mange som bygger fly for at de skal "tåle en kræsj". Selv bygger jeg fly for at de skal FLY bra..

        Har man en diger, tung spinner må jo nødvendigvis denne roteres med kraft fra motoren. Det vil jo gå med litt krefter, men har aldri hørt noen som har hatt denne problemstillingen!

        Prøv uten spinner og se om det er noe forskjell. -Også ville jeg gått litt bort fra din tankegang om støtfanger Huk heller tak i en instruktør som kan lære bort noen nyttige triks og tips.

        Lykke til uansett!
        Audun Thinn
        Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

        Comment

        • cazber
          • Aug 2007
          • 38

          #5
          Originally posted by nettulven
          Hvilke propell bruker du da?

          Jeg har aldri opplevd at spinneren har noen negativ effekt på motoren, jeg har brukt både store alu-spinnere, og mindre plast-spinnere.. Men propellvalget har mye å si..
          Bruker en APC 13x8 propell. Kjøpte "full" pakke med fly radio og motor fra Throttlestore.com. Føler at noen dager, så får jeg tunet motoren bra, og jeg kan dra ned på throttle, mens andre dager, så vil den bare ikke dra godt (motoren går helt fint).
          Var på hovden i forrige uke, men da fikk jeg nok en redusert effekt pga høyden (tror jeg fløy på ca 850 moh), og da var det full throttle hele tiden, men det forstår jeg. Skjønner bare ikke hvorfor den virker så "dau" av og til her i lavlandet (Arendal).

          Comment

          • Krazy-K
            • Jul 2006
            • 339

            #6
            Får denne motoren nok å leve av? Det høres nesten ut som at du har leana noen hakk for mye... SC kan være litt kresen på justeringa. Har du sjekka at tomgangsdysa ikke er for lean?

            En kompis av meg hadde det samme med en SC52, satte den ned igjen og justerte tre-fire hakk ut på HSN, tok av og alt fungerte supert...

            Kanskje?
            Kenneth Davidsen

            Comment

            • cazber
              • Aug 2007
              • 38

              #7
              Originally posted by Krazy-K
              Får denne motoren nok å leve av? Det høres nesten ut som at du har leana noen hakk for mye... SC kan være litt kresen på justeringa. Har du sjekka at tomgangsdysa ikke er for lean?
              Har ikke justert på tomgangsskruen i det hele tatt. For meg virket det som om den var fin når jeg kjøpte den. Trodde ikke tomgangsskruen hadde noe å si når man kjører nærmere full speed, men her tar jeg muligens feil. Synes det er litt vanskelig å finne akkurat hvor jeg skal sette high speed nålen. For meg virker det som om det er en slags treghet i denne. Dvs at når jeg leaner, så må jeg vente en stund før jeg hører effekten av det. Kansje den beste løsningen hadde vært å kjøpe meg noe som man kan måle rpm med, slik at det ikke blir så mye synsing. Får jo litt mer nøyaktige data da. Får søke litt på nettet etter noe slikt en kveld. Takker uansett for svar Er et bra forum å ha for en som ikke har holdt på med dette så lenge.

              Comment

              • nettulven
                • Feb 2007
                • 495

                #8
                4takter´n til Sc er ikke kresen i det hele tatt, jeg har flere både 91, og 120 motorer.. De går godt uten mye justeringer alle sammen..

                Men kanskje den skal få lit mer fuel ja? Med den propellen du bruker, så skal Cessna´n gå veldig bra
                Thomas Molnes
                Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                Comment

                Working...