Unconfigured Ad

Collapse

Shockflyeren vil ikke rolle, Trenger litt hjelp...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kherseth
    • Nov 2004
    • 38

Shockflyeren vil ikke rolle, Trenger litt hjelp...

Hei, kjøpte en Popflier fra rotorsport i sommer, har fått bygd den å må si det er en meget underholdende maskin.

Problemet mitt er bare at flyet vil ikke rolle skikkelig, bruker normalt over sekundet fra rotasjon starter til flyet er horisontalt igjen. Har prøvd med litt sideror, med mye sideror, med litt høyderor men ingenting som hjelper.

Oppsettet er: EM-300/34 børsteløs, JETI advance 12 regulator, 800mAh LiPo.
    Flyet er balansert ca 9cm fra framkant som beskrevet i manualen, ror utslag er 40-50 grader på alle ror. Vet desverre ikke flyvekt da jeg ikke har mulighet til å veie det men vil anslå ca 250-300g.

Så, noen tips til hvordan få fikset dette??

Kim
  • Superstar40
    • Dec 2002
    • 1667

Har du satt exponential på balanseror? Normal med de rorutslagene du nevner så skulle den rolle mer enn 1 gang pr sekund.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• kherseth
      • Nov 2004
      • 38

Jada kjører expo på alle ror, justert ut ifra va som føles rett.

Skal ut å prøve litt mer idag så kan kanskje gi mer detaljert beskrivelse av hva som skjer.

Kim

Comment

• Tintin
        • Jan 2005
        • 4631

Samme fart begge veier?

Comment

• kherseth
          • Nov 2004
          • 38

Litt usikker på om den har samme fart begger veier, kan ta å teste det senere.
          Tror det er ganske likt ja.

En tanke som kom opp, kjører "feil" propell, 9x6 har litt vel mye stigning så flyr på 1/4 gass, kanskje vært en ide å kjørt en større propell med mindre stigning får å få opp turtallet litt??

Kim

Comment

• Lars N
            Moderator
            • Apr 2002
            • 2891

Roll

Hei Kim

Dette hørtes merkelig ut, aldri hatt problemer med for treg roll hastighet på slike modeller. Har selv flere Popflyere og den roller mer en for nok. Jeg kjører AXI 2204/54 med APC 8x3,8 propell på.
            Vil anta at du har omtrent samme utslag som meg, men hva slags servoer har du? Har vært borte i at noen servoer ikke beveger seg ordentlig under litt belastning pga slitasje. Men dette ser du tydelig når du flyr. Så da hadde du sikker lagt merke til det!
            Ellers veier modellen din en del mer en min men kan ikke se at dette skal gjøre at du får så mye tregere roll.
            Uansett dette må vi finne ut!

Joda jeg er en del av Rotorsport
            Lars Norberg

Comment

• kherseth
              • Nov 2004
              • 38

Kjører HS-55 på blanseror og høyderor, Waypoint W-060 på sideror, det ser ut til at rorene går fullt ut også under flyving i høy fart, HS-55 servoene ble også kjøpt nye i sommer så tror ikke problemet ligger der.

Kim

Comment

• Lars N
                Moderator
                • Apr 2002
                • 2891

Da har du samme servoer som meg, rar sak. Jeg kan sjekke ut litt på min når jeg kommer hjem. Skal legge noen dråper lim på den (er vel egentlig død:P) å få veid og målt tyngdepunktet, kan hende det ligger noe der. Vet ærlig ikke hvor det ligger i dag, flyr bare med den. Hvordan er modellen ellers?
                Lars Norberg

Comment

• kherseth
                  • Nov 2004
                  • 38

Synes den flyr meget fint, har ihvertfall mer en nok høyde-/side-rorseffekt.
                  Byggebeskrivelsen var jo også meget bra, har ikke nå særlig erfaring med bygging men det gikk helt fint gjennom hele prosessen.

Dette er andre modellen jeg har bygget, (tredje motoriserte som jeg har fløyet), fikk lettere sjokk ved første trekk i høyderor

Pokker, begynte nettopp å blåse

Kim

Comment

• Lars N
                    Moderator
                    • Apr 2002
                    • 2891

Beklager forsinkelsen, har fått litt mye å gjøre så kom ikke hjem før det ble mørkt, og hvorfor må disse fottball folkene slå av lysene etter seg, kan de ikke tenke på meg:P

Skal prøve igjen i morgen!!
                    Lars Norberg

Comment

• kherseth
                      • Nov 2004
                      • 38

Har det ikke så travelt så trenger ikke stresse. Funker helt fint å fly men kunne jo vært litt mer underholdning dersom rollraten var høyere.

Kim

Comment

• Lars N
                        Moderator
                        • Apr 2002
                        • 2891

Var ute og testet restene av min i går, men kan ikke skryte på tilstanden da carbonlister osv var knekte med mer. Men syntes rollraten var relativt grei, er vanskelig å si hva den bruker rundt aksen, men den er kanskje ikke verdens raskeste men ligger vel rett under sekundet vil jeg tippe. Er din langt over dette?
                        Testet med forskjellig tyngepunkt, når den var veldig baktung hovrer den av seg selv men vanskligere å fly og roller tregere.
                        Lars Norberg

Comment

• kherseth
                          • Nov 2004
                          • 38

Ok, da kan det være at flyet er ganske baktungt, tar ikke mye over 1sek nei.
                          Syns bare det virket litt rart når man ser andre shockflyere er nede i under 0.5sek, men siden du også har såpass "rolig" roll så skal den sikkert være sånn.

Kan prøve å få balansert den lengre frem og se hva som skjer.

Takker for hjelpen sålangt...

Comment

Working...