Jeg har to fly som har en liten dendens til å "loggre" litt med halen i bitte litt vind. Er da CG for lang frem eller bak? Samme modeller som veier det samme med nesten klin likt oppsett flyr som på en snor.
Unconfigured Ad
Collapse
Loggrende hale på fly
Collapse
X
-
Loggrende hale på fly
Mvh.
Ole Chr. Espedal
__________________
Scale Warbirds of Norway
www.scalewarbird.org
__________________
Kyosho Piper Cub
Hangar 9 P-51 Mustang
Great Planes Super Decathlon
Hirobo Shuttle Plus
Top-Flite P-40E Gold Edition
Kyosho Jet Illusion
Caimbrian Funfighter P-51 Mustang (Under Konstruksjon)
Mini Mag (Trainer for min far)
E-Flight AT-6 HarvardTags: None -
Loggrende hale
Den må være akkurat så det ikke blir for stort hull. Dette kan føre til loggringTakk for deeeeeee
Mvh Pål Jonny -
Du tenker i rorhornene? Nei de er tighte og fine... Men kanskje jeg skal bytte ut men den nye er spill ny da så jeg tror nok ikke det er det som gjør det...Mvh.
Ole Chr. Espedal
__________________
Scale Warbirds of Norway
www.scalewarbird.org
__________________
Kyosho Piper Cub
Hangar 9 P-51 Mustang
Great Planes Super Decathlon
Hirobo Shuttle Plus
Top-Flite P-40E Gold Edition
Kyosho Jet Illusion
Caimbrian Funfighter P-51 Mustang (Under Konstruksjon)
Mini Mag (Trainer for min far)
E-Flight AT-6 HarvardComment
-
Problemet ditt har hvertfall helt sikkert ikke noe med C.G plassering å gjøre. Tror heller du kan ha litt glippe mellom finne og sideror. Prøv å tette glippen (om den er der) med litt trekk eller blank teip. Husk å dra roret til siden før du setter på teip så du fortsatt kan bevege roret fra side til side.
O.JOlav Jørgensen
Low & fastComment
-
Hei
Problemet ditt har hvertfall helt sikkert ikke noe med C.G plassering å gjøre. Tror heller du kan ha litt glippe mellom finne og sideror. Prøv å tette glippen (om den er der) med litt trekk eller blank teip. Husk å dra roret til siden før du setter på teip så du fortsatt kan bevege roret fra side til side.
O.J**********************
Mvh
Stig Olsen
Lillehammer MFK
Nan Xplorer FullCarbon X tail
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
DG 500/22 Elan under opppussing
Birde of Time ( Noe redusert må restureres )
Futaba 12Fg FasstComment
-
Comment
-
Takker så mye for tipsene og skal se litt på dette. Kjekt med ett forumMvh.
Ole Chr. Espedal
__________________
Scale Warbirds of Norway
www.scalewarbird.org
__________________
Kyosho Piper Cub
Hangar 9 P-51 Mustang
Great Planes Super Decathlon
Hirobo Shuttle Plus
Top-Flite P-40E Gold Edition
Kyosho Jet Illusion
Caimbrian Funfighter P-51 Mustang (Under Konstruksjon)
Mini Mag (Trainer for min far)
E-Flight AT-6 HarvardComment
-
En helt annen årsak
Kanskje du skal lete etter en helt annen årsak.
Jeg har ikke noen tro på løse slarkete linker, mellomrom i hengsling etc på sideroret. Noe bevegelse her vil normalt ikke slå ut i logring med halen, men mer som upresis utførelse av manøvre.
Hadde en selvbygd MiG-15 for en del år siden som oppførte seg slik. Årsaken var for liten v-form, noe som sammen med den valgte profilen medførte logring ved høy hastighet. Dette er spesielt merkbart på fly med en viss pilform på vingene.
Jeg har altså langt mer tro på at problemet har en aerodynamisk årsak. Hvilke fly gjelder dette?Comment
-
Dette gjelder en H9 Mustang ARF så jeg tror ikke det har med det å gjøre. Jeg tror det kommer av lengde stabiliteten i flyet eller CG men vi får prøve noe nytt nå. Jeg har nå byttet motor så jeg skal prøve å sette opp flyet på nytt. Det andre er en nybygget P-40 fra Top-Flite. Selvfølgelig kan det ha skjedd noe der under byggingen men vi får sjekke litt. Igjen, tusen takk for innspill her.Mvh.
Ole Chr. Espedal
__________________
Scale Warbirds of Norway
www.scalewarbird.org
__________________
Kyosho Piper Cub
Hangar 9 P-51 Mustang
Great Planes Super Decathlon
Hirobo Shuttle Plus
Top-Flite P-40E Gold Edition
Kyosho Jet Illusion
Caimbrian Funfighter P-51 Mustang (Under Konstruksjon)
Mini Mag (Trainer for min far)
E-Flight AT-6 HarvardComment
-
Neimen ikke sikker på hva det kommer av. Min Corsair dogfighter logrer pent med halen, men bare når jeg stuper på max av det remmer og tøy kan tåle.
Men, det kan jo godt være at jeg stuper på MER enn det remmer og tøy kan tåle. . . Alle ror er tighte og tapet, men støtstenger og servoer kan jo gi etter når belastningen blir stor...
(Vet jo at mange WWII piloter fikk problemer med kontrollorganene i det transsonisk område, men selv om Corsairen er rask er den vel neppe så raskt at DET er svaret på gåten)
http://www.phoenix-rc.org/
http://www.glamdalrck.net
http://www.scalewarbird.org/
---------------------------------------------------
Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the firstComment
-
#12 Unapprovedlogring med halen
Hei Jan Petter, det kan være du er nærmere sannheten enn du tror. Jeg hadde en Ripmax P 51 Reno Racer for en tid tilbake. Når den kom opp i fart logra den som en glad hundDet var null slark noe sted og åpning mellom ror og finne var ok. Jeg nevnte dette for forhandleren der modellen var kjøpt og han mente det kunne skyldes at modellen hadde for liten side stab i forhold til den farta jeg fikk på modellen. Altså noe tilsvarende de problemene gutta i full size flyene fikk når de fløy ekstremt fort.
areComment
-
Det må jo være en eller annen aerodynamisk forklaring på dette.
Men, det er dessverre så lenge siden jeg hadde forelesninger i aerodynamikk, at jeg ikke kan forklare årsaken. På min Corsair har jeg moddet vertical stab, dvs jeg har ettermontert sideror. Dette gjør at vertical stab har økt med 25%, uten at dette har redusert logringen.http://www.phoenix-rc.org/
http://www.glamdalrck.net
http://www.scalewarbird.org/
---------------------------------------------------
Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the firstComment
-
Normalt løser det seg om man øker størrelsen på vertikalstabben litt. Det trenger ikke være mye som skal til.Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment