Unconfigured Ad

Collapse

Loggrende hale på fly

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • o-esped
    • Jul 2005
    • 224

    #1

    Loggrende hale på fly

    Jeg har to fly som har en liten dendens til å "loggre" litt med halen i bitte litt vind. Er da CG for lang frem eller bak? Samme modeller som veier det samme med nesten klin likt oppsett flyr som på en snor.
    Mvh.

    Ole Chr. Espedal
    __________________
    Scale Warbirds of Norway
    www.scalewarbird.org
    __________________
    Kyosho Piper Cub
    Hangar 9 P-51 Mustang
    Great Planes Super Decathlon
    Hirobo Shuttle Plus
    Top-Flite P-40E Gold Edition
    Kyosho Jet Illusion
    Caimbrian Funfighter P-51 Mustang (Under Konstruksjon)
    Mini Mag (Trainer for min far)
    E-Flight AT-6 Harvard
  • JR DUDE
    • Jul 2007
    • 285

    #2
    Loggrende hale

    Originally posted by o-esped
    Jeg har to fly som har en liten dendens til å "loggre" litt med halen i bitte litt vind. Er da CG for lang frem eller bak? Samme modeller som veier det samme med nesten klin likt oppsett flyr som på en snor.
    Hei. Du har ikke for stort hull i hengslen din på rudder da,der linken din går innpå?
    Den må være akkurat så det ikke blir for stort hull. Dette kan føre til loggring
    Takk for deeeeeee

    Mvh Pål Jonny

    Comment

    • o-esped
      • Jul 2005
      • 224

      #3
      Du tenker i rorhornene? Nei de er tighte og fine... Men kanskje jeg skal bytte ut men den nye er spill ny da så jeg tror nok ikke det er det som gjør det...
      Mvh.

      Ole Chr. Espedal
      __________________
      Scale Warbirds of Norway
      www.scalewarbird.org
      __________________
      Kyosho Piper Cub
      Hangar 9 P-51 Mustang
      Great Planes Super Decathlon
      Hirobo Shuttle Plus
      Top-Flite P-40E Gold Edition
      Kyosho Jet Illusion
      Caimbrian Funfighter P-51 Mustang (Under Konstruksjon)
      Mini Mag (Trainer for min far)
      E-Flight AT-6 Harvard

      Comment

      • arvid
        • Nov 2006
        • 1547

        #4
        det høres ut som det er "slakk" ett sted. er det tight på servohornet da,? ikke no slakk? Er det mulig at pushr rod flekser fra servo til ror?

        Comment

        • Olavjoergensen
          • Jun 2005
          • 2208

          #5
          Originally posted by o-esped
          Jeg har to fly som har en liten dendens til å "loggre" litt med halen i bitte litt vind. Er da CG for lang frem eller bak? Samme modeller som veier det samme med nesten klin likt oppsett flyr som på en snor.
          Hei

          Problemet ditt har hvertfall helt sikkert ikke noe med C.G plassering å gjøre. Tror heller du kan ha litt glippe mellom finne og sideror. Prøv å tette glippen (om den er der) med litt trekk eller blank teip. Husk å dra roret til siden før du setter på teip så du fortsatt kan bevege roret fra side til side.

          O.J
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment

          • Seiler`n
            • Mar 2005
            • 821

            #6
            Originally posted by Olavjoergensen
            Hei

            Problemet ditt har hvertfall helt sikkert ikke noe med C.G plassering å gjøre. Tror heller du kan ha litt glippe mellom finne og sideror. Prøv å tette glippen (om den er der) med litt trekk eller blank teip. Husk å dra roret til siden før du setter på teip så du fortsatt kan bevege roret fra side til side.

            O.J
            Enig men kan vel like gjerne være noen av dem andre rorene også...
            **********************
            Mvh
            Stig Olsen
            Lillehammer MFK


            Nan Xplorer FullCarbon X tail
            Pike Perfect X tail
            Pike Brio / Giant
            Alpina 4001
            DG 500/22 Elan under opppussing
            Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

            Futaba 12Fg Fasst

            Comment

            • Olavjoergensen
              • Jun 2005
              • 2208

              #7
              Originally posted by Seiler`n
              Enig men kan vel like gjerne være noen av dem andre rorene også...
              Ja det kan det godt være. Jeg ble litt "opphengt" i rudder da det var skrevet i et innlegg lenger ned. Kan selvfølgelig være hvilket som helst ror.

              O.J
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment

              • o-esped
                • Jul 2005
                • 224

                #8
                Takker så mye for tipsene og skal se litt på dette. Kjekt med ett forum
                Mvh.

                Ole Chr. Espedal
                __________________
                Scale Warbirds of Norway
                www.scalewarbird.org
                __________________
                Kyosho Piper Cub
                Hangar 9 P-51 Mustang
                Great Planes Super Decathlon
                Hirobo Shuttle Plus
                Top-Flite P-40E Gold Edition
                Kyosho Jet Illusion
                Caimbrian Funfighter P-51 Mustang (Under Konstruksjon)
                Mini Mag (Trainer for min far)
                E-Flight AT-6 Harvard

                Comment

                • tema95
                  • Aug 2002
                  • 977

                  #9
                  En helt annen årsak

                  Kanskje du skal lete etter en helt annen årsak.
                  Jeg har ikke noen tro på løse slarkete linker, mellomrom i hengsling etc på sideroret. Noe bevegelse her vil normalt ikke slå ut i logring med halen, men mer som upresis utførelse av manøvre.
                  Hadde en selvbygd MiG-15 for en del år siden som oppførte seg slik. Årsaken var for liten v-form, noe som sammen med den valgte profilen medførte logring ved høy hastighet. Dette er spesielt merkbart på fly med en viss pilform på vingene.
                  Jeg har altså langt mer tro på at problemet har en aerodynamisk årsak. Hvilke fly gjelder dette?
                  Mvh Terje Martinsen
                  leder Modellflyseksjonen/NLF
                  www.modellfly.info

                  Comment

                  • o-esped
                    • Jul 2005
                    • 224

                    #10
                    Dette gjelder en H9 Mustang ARF så jeg tror ikke det har med det å gjøre. Jeg tror det kommer av lengde stabiliteten i flyet eller CG men vi får prøve noe nytt nå. Jeg har nå byttet motor så jeg skal prøve å sette opp flyet på nytt. Det andre er en nybygget P-40 fra Top-Flite. Selvfølgelig kan det ha skjedd noe der under byggingen men vi får sjekke litt. Igjen, tusen takk for innspill her.
                    Mvh.

                    Ole Chr. Espedal
                    __________________
                    Scale Warbirds of Norway
                    www.scalewarbird.org
                    __________________
                    Kyosho Piper Cub
                    Hangar 9 P-51 Mustang
                    Great Planes Super Decathlon
                    Hirobo Shuttle Plus
                    Top-Flite P-40E Gold Edition
                    Kyosho Jet Illusion
                    Caimbrian Funfighter P-51 Mustang (Under Konstruksjon)
                    Mini Mag (Trainer for min far)
                    E-Flight AT-6 Harvard

                    Comment

                    • Jan_Petter
                      • Jan 2006
                      • 900

                      #11
                      Neimen ikke sikker på hva det kommer av. Min Corsair dogfighter logrer pent med halen, men bare når jeg stuper på max av det remmer og tøy kan tåle.

                      Men, det kan jo godt være at jeg stuper på MER enn det remmer og tøy kan tåle. . . Alle ror er tighte og tapet, men støtstenger og servoer kan jo gi etter når belastningen blir stor...

                      (Vet jo at mange WWII piloter fikk problemer med kontrollorganene i det transsonisk område, men selv om Corsairen er rask er den vel neppe så raskt at DET er svaret på gåten )
                      http://www.phoenix-rc.org/
                      http://www.glamdalrck.net
                      http://www.scalewarbird.org/
                      ---------------------------------------------------
                      Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                      Comment

                      • Guest

                        #12 Unapproved
                        logring med halen

                        Hei Jan Petter, det kan være du er nærmere sannheten enn du tror. Jeg hadde en Ripmax P 51 Reno Racer for en tid tilbake. Når den kom opp i fart logra den som en glad hund Det var null slark noe sted og åpning mellom ror og finne var ok. Jeg nevnte dette for forhandleren der modellen var kjøpt og han mente det kunne skyldes at modellen hadde for liten side stab i forhold til den farta jeg fikk på modellen. Altså noe tilsvarende de problemene gutta i full size flyene fikk når de fløy ekstremt fort.
                        are

                        Comment

                        • Jan_Petter
                          • Jan 2006
                          • 900

                          #13
                          Det må jo være en eller annen aerodynamisk forklaring på dette.

                          Men, det er dessverre så lenge siden jeg hadde forelesninger i aerodynamikk, at jeg ikke kan forklare årsaken. På min Corsair har jeg moddet vertical stab, dvs jeg har ettermontert sideror. Dette gjør at vertical stab har økt med 25%, uten at dette har redusert logringen.
                          http://www.phoenix-rc.org/
                          http://www.glamdalrck.net
                          http://www.scalewarbird.org/
                          ---------------------------------------------------
                          Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                          Comment

                          • tahustvedt
                            • Feb 2004
                            • 4601

                            #14
                            Normalt løser det seg om man øker størrelsen på vertikalstabben litt. Det trenger ikke være mye som skal til.

                            Comment

                            • ERJ
                              • Aug 2007
                              • 935

                              #15
                              Begge svarene over er korrekte! Mange modellfly har for lite sidestabilisernde areale
                              og derfor "jawer" halen...Ikke dumt og kunne litt aerodynamikk...

                              Mvh Einar - Dhc-6 fikk mye større haleareale for og mottså jaw-tendenser...

                              Comment

                              Working...