Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp! servoene er døde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp! servoene er døde

    har nettopp kjøpt et art tech su 27 el fly.. blid og fornøyd limte jeg på vingene og satt servoene inn i vingene.. festet stål "stanga" fast i servoen og i elevator tingen på vingen.. slo på kontroller for å se om det funka.. endte med at servoen dro hele plastikk enden jeg skrudde fast inn i selve vingen og lagde DET hakket i vingen.. etterfulgt av pipelyder som for å si det mildt ikke høres bra ut.. fant også ut at jeg hadde brukt for store skruer (altså for lange) tenkte kanskje jeg hadde ødelagt noe inne i servoen pga det.. åpnet, men det så helt ut.. når jeg prøver å bruke kontrolleren så nærmest rister servoen og det føles ut som om den sitter fast i noe. men det gjør den ikke nå.. har lyst til å kaste dritten i veggen.. hehe, art tech lager verdens dårligst forklarte bruksanvisninger og de er attpåtil i svart/hvit og med veldig små bilder..

    kan noen komme med noen råd og vink til en rookie?

    EDIT: Forresten, er det riktig at servoen konstant skal stå når jeg starter starter flyet? :s og etter ca 3 sekunder starter flyet og pipe
    Last edited by Iceman89; 08-11-07, 02:21.

  • #2
    selve servo-motorene i vingene til aileron left og right står og går hele tiden når jeg slår på kontrolleren.. (skrev elevator i sta) men er aileron servoene.. høyre og venstre vinge.. har prøvd å trykke på de fleste tingene på kontrolleren, men ingenting stopper det vrirker det som... men det kan jo være problemet.. jeg har null peiling rett og slett..

    komplett.no er forhandler, så blir litt tricky å få dem til å se på den, regner med at de ikke har så veldig peiling heller..

    Comment


    • #3
      Fra det jeg har hørt er servoene til Artteck av ujevn kvalitet - har flere ganger hos en forhandler stått ved siden av folk som har reklamert på servoene. Skift dem ut med en gang så du ikke ødlegger flygleden.

      Et lite tips - ikke koble til støtstangen til rorene før du har sentrert servoene. Monter alt og koble til servoene og slå på radioen, moterer så støtstangen, er servohjulet/krysset ikke i 90 graders vinkel skrur du ut festeskruen for servohjulet og justerere det slik at hullet for feste av støtstang står 90 grader opp fra vingen. Da vil du ha mulighet for maks utslag begge veier.

      Det kan høres ut som om du har en "sikkerhetsforsinkelse" når du slår på, dette for at flyet ikke skal slås på med full throttle og ruse avgårde.
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        oki, takk for tipset.. flyet sto uten støtstanger sist jeg postet.. og når jeg slår på kontrolleren (med throttle på null selvdfølgelig) så bare går servoene for fullt rundt..

        hvordan vet jeg at jeg har et problem med servoene og ikke med selve flyet og hjernen inne i flyet?

        hvis jeg skal bytte servoene da, hvordan skal jeg gå fram og hvor burde jeg kjøpe det? hvilket merke? og kan jeg be komplett erstatte det her?


        Edit: har lyst til å endre litt på svaret.. selve servoene støyer som bare det.. og det høres ut som om tannhjulene inne i servoene går rundt, mens servoene vibrerer.. tannhjulet på utsiden av servoen går ikke rundt
        Last edited by Iceman89; 08-11-07, 17:24.

        Comment

        Working...
        X