Unconfigured Ad

Collapse

Lim til hengsling

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jon Wold
    • Sep 2002
    • 949

Lim til hengsling

Driver og forsker litt på et alternativ til Epoxy for hengsler på modeller inntil 5 kg med glowmotor. (CA hengsler er ikke et alternativ)

Jeg hengsler en F3A modell med balsa/isopor ving og Lorenz som produserer det anbefaler vanlig hvitlim. Har noen forsøkt det?

Har laget et eksperiment med Sig Bond som er et vannbasert trelim. Det har vært vellykket med tre mot tre, keramikk på lakkert overflate, m.m. så får vi se hvordan plasthengsel mot balsa fungerer. Men er det fuelproof?

Det beste hadde vært å finne noe som flyter tynnere enn epoxy for å lette arbeidet med å få limet ned i slot'n.
    MVH

Jon Gunnar Wold
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

bare ett lite tips. med litt varme (hårføner for eks.) på epoxy limet så renner det som vann nesten. Men pass på det herder mye fortere. fordelen er at det blir sterkere.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• arvid
      • Nov 2006
      • 1547

Jeg lurer på om ikke det går og halvblanda epoxy med rødsprit. Den blir ganske tyntflytende visst det er normal romvarme.

Comment

• Thinnthinn
        • Sep 2002
        • 1172

Hei Jon!
        Tror ikke det er så ille farlig om det er fuelproof... Kommer det fuel inn der tror jeg du er f......ed uansett. Balsa er ikke så glad i fuel heller

Vet flere som har brukt poluretan lim (Ja, det er HELT sikkert sånn det skrives..). Det ekspanderer i alle fall. Vet ikke hvordan det reagerer med isopor. Jeg skulle demontere noen hengsler limt sånn. De satt noe stygg J...li.

Selv bruker jeg stort sett 30min epoxy. Tubene legges på ovnen en liten stund, noe som gjør poxyen tynn som Bailys. (Dovre peis er ikke å anbefale her. Prøv heller panel-typen e.l.). Da kan man "helle" poxy i slissa. Ikke ha på lim på selve hengselet. Stapp inn, tørk av og Voilà.

Tyor; Tror ikke poxy blir sterkere når man varmer det.. Det bare trenger litt bedre inn i veden! Og herdetid er gjerne proposjonal med temperatur. Derfor bruker jeg 30min+ epoxy.

Et ekstra sikkerhetstiltak er jo å stappe ei byggenål gjennom hengselet etter montering. Ser ikke vakkert ut men funker.

Må innrømme at jeg brukte CA-hengser for første gang her om dagen.. Enkelt var det i alle fall, men spesielt luxus blei det ikke! Kanskje det holder i lufta også?
        Last edited by Thinnthinn; 23-11-07, 23:26.
        Audun Thinn
        Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

Originally posted by Thinnthinn
          Tyor; Tror ikke poxy blir sterkere når man varmer det.. Det bare trenger litt bedre inn i veden! Og herdetid er gjerne proposjonal med temperatur. Derfor bruker jeg 30min+ epoxy.
          Vett ikke om det gjelder all epoxy. men vet at det står på en del bla. de gode gamle blå og hvite aralditt tubene. At for å oppnå større styrke og raskere herding kan man herde det i stekeovn på 70grader(eller noe sånt)
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

Jeg har i flere tiår brukt hvitlim. Rubber ned hengsla med sandpapir selvsagt, så det biter. Etter limingen lar jeg sakene stå dønn i ro et døgn, slik at jeg ikke jobber lim inn i selve hengslet. Når jeg da beveger roret "smeller" hengslet løs og går helt fritt selv om der var en anelse lim midt på.
            I tillegg har jeg boret et par hull til hver halvdel på undersiden, IKKE helt gjennom vingen da... og limt inn runde tannpirkere som ekstra sikring. Når det er tørt kutter jeg dem flush med overflata.
            Har gjort det samme med (varm) epoxy. Lager slottene så romslige at hengslene glir greit inn, ellers tyter det ut mye lim. Brukt litt olje i hengslesentrum, men opplever at en gang i blant kan sakene bli litt trege.
            Polyuretan (ekspanderende hvitlim) har jeg ikke brukt, men det skal visstnok være bedre.

Tempen har en del å si både for styrken og herdetiden på epoxier. Stemmer at 24-timersen til Araldit blir myyye sterkere om dem får herde i en ovn ved 70 grader. Varm epoxy (ikke hurtigherdende) flyter dessuten lengre inn i treverket og gir en langt sterkere limfuge...
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• BigStik
              • Jan 2007
              • 22

Jeg har alltid brukt Aralditt, men neste gang skal jeg prøve hvitlim. Jeg tror ikke det finnes noe lim som biter skikkelig på plasten i hengslene uansett. Det som holder hengslene på plass tror jeg, er epoxyen som går gjennom hullene og som henger i treverket/isoporen rundt hengselet. Jo flere hull og grovere overflate, jo bedre. Litt vaselin på hengselpinnen før liming hjelper mot lim i bevegelige deler.
              En gammel GreatPlanes-instruksjon kom med et genialt råd for å få lim inn i hengselspaltene. Fyll lim inn i et sugerør, klemm enden flat, dytt den inn i spalten, og skvis ut limet som majonesen ut av tuben. Det tar litt tid å "mate" røret med epoxy, men med nensom hånd og litt tålmodighet er det forbausende "grisefritt".

Comment

• Jon Wold
                • Sep 2002
                • 949

NÅ!

Sugerør er en fantastisk idé! Jeg har drevet og eksperiementert med en trakt laget av bakepapir, ala kremsprøytevarianten men det gikk ad undass. Sugerør er genialt, det kan jo faktisk fungere! Hjem og prøve
                MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• chewbaca
                  • Jul 2006
                  • 758

Har selv kjøpt noen små sprøyter med kanyle fra apoteket.. Funker utmerket..renslig og lett og dosere. I tillegg er det lett å komme til på litt vanskelige plasser.. og dersom jeg ikke bruker all 'poxyen kan den lagres i sprøyta i fryseren.. ( helt til ungene skal ha is ... )
                  Det funker utmerket..
                  __________________________________________________ ___
                  Jørn Kaasbøll
                  Scale Warbirds of Norway

Comment

• BigStik
                    • Jan 2007
                    • 22

"Frossenepoxy" - så kult.
                    Dette må du fortelle mer om. Går ut fra at dette er lim med lang åpentid og at den må fryses før den begynner å herde. Men hvor lenge kan den ligge lagret?

Comment

• Eagle
                      • Jan 2006
                      • 1299

Har drevet og hengslet min 3 meter Extra i går og i dag, og den har planka isoporvinger, det samme gjelder rorene. Jeg merket opp hvor bladhengslene skulle stå, skjærte så med Olfa kniv et spor like dypt som hengsla stikker. Deretter tok jeg et sagblad fra baufila og saga nedi knivsporet. Deretter monterte jeg et 2,5mm bor i Dremelen, og freste nedi sagsporet. Hengslene jeg bruker, har en tjukk midtstripe, med mothaker, som gjør dem rimlig vansklige å få ut, om du er så dum å trykke dem inn uten lim. De sitter som fa.. Iallefall, borret er like tykt som tjukkeste punktet på mothakene. Deretter fyller jeg Tec 7 nedi til hele slissa er full i svart guffe, og stapper hengsla nedi. På forhånd har jeg smurt inn senter på hengslene med Kløver Vaselin. ( Det er lov å la seg fiste )

Idag etter jobb tok jeg frem vingen som jeg hengsla i går, og ikke f... om jeg klarer å slite ut hengslene. Da må hele innmaten i vinga komme
                      Tec 7; genialt, lang jobbetid, fin å fuge, enkel å fjerne overflødig materiale, og sitter som fa..+ at den koster 129,- for ei diger tube.
                      Knut Erik
                      But it flies, so who cares??
                      www.torqueroller.com
                      Steikje galen
                      www.skalamodellflyklubb.no
                      www.teamflyingcircus.com

Comment

Working...