Announcement

Collapse
No announcement yet.

Får ikke opp fly. Multiplex Sonic liner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Får ikke opp fly. Multiplex Sonic liner

    Hei, Kjøpte meg en Sonic liner fra øgrey da di hadde utsalg komplett sett for 2000kr

    ferdig bygget var det ca 100gram lettere en "maxgrensen"

    plasserte servoer batteri og motakker som anvist i bruksanvisningen og CG ser ut til å være perfekt. motorene er plassert bak 2 stk permax 400

    Proppelene er snudd som di skal på pusher fly.

    når batteri var ladet var det klar for en spent jomfrutur, som ikke gikk bra, bra kast rett frem med go fart etter 5-6 meter staaler flyet eller mister farten og går med nesa i bakken å brekker. fikk limet sammen igjenn og prøvde med litt variert plassering av batteri men samme utfall"/ Har dårlig erfaring med pusher fly fra før så jeg er gansge skuffet at jeg ikke får det til. Har et Multiplex Pico jet fly som jeg etter MYE krasj og fundering fikk opp i luften men da er CG helt på trynet (flyet heller bakover MYE) men det fly, men går veldig treigt.
    Har sett filmer på youtube av både pico jet og sonic liner som går både raskt og flyr fint.

    takker for alle svar=)
    Dette er to fine fly som jeg ønsker mange timer i lufta med, og er det man regner med når det tross alt koster litt peng.

    MVh sveinung rogstad
    Attached Files
    Last edited by mindhunter; 23-11-07, 23:11. Reason: bilde vedlegg
    Sveinung Rogstad
    1989

  • #2
    Det kan være propellene. Å snu vanlige propeller gir ikke den optimale effekten, få tak i pusher propeller. Med 400 børstemotor vil 5x4 eller deromkring være riktig på direktedrevet opsett. Propellene som blir solgt til F27 Stryker er billige og i pusher oppsettet og trykkes bare direkte på akslingen.

    Har prøvd meg på pusher fly og kjenner meg godt igjen i beskrivelsen, manglende power og bruker lang tid på å etablere flyfart.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      Nettopp. Der er du nok inne på sakens kjerne. En pushermodell som bare er sånn passe motorisert, krever en helt spesiell startteknikk.
      For det første, så må kastet ikke bare være sånn passe, men virkelig hardt. Og det kan ikke rettes oppover. Heller slakt nedover, enn vannrett. Det er en stor fordel å stå på en forhøyning i terrenget, hvis det finns.
      Og til slutt. Er man for tidlig brutal med høyderoret, før modellen har oppnådd flyfart, så bare stopper den og staller ut.

      olle

      Comment


      • #4
        Takk for hjelp, har nå gått til innkjøp av 6 5x4 pusher propeller.
        Tilbakemelding kommer
        Sveinung Rogstad
        1989

        Comment

        Working...
        X