Unconfigured Ad

Collapse

Cessna 177 Cardinal on Floats Børsteløs oppsett

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • straro
    • Aug 2007
    • 61

    #1

    Cessna 177 Cardinal on Floats Børsteløs oppsett

    Skal prøve meg på et elektro oppsett i mitt Cessna 177 Cardinal med flottører

    Fly Cessna 177 Cardinal on Floats
    Motor TS 3520 Børsteløs Outrunner
    ESC 70A Fartsregulator
    UBEC 5/6V Ut, 5.5~23v Inn
    Batteri 5S 18,5V - 4100 mah - 15-25C
    Servoer 4 X HS-325 HB
    Propell APC 13x8 Sport

    Alt er bestilt fra
    ARF Modellfly & RC ThrottleStore.Com

    Vekt på motor 280 g
    Batteri 545 g
    Servoer 43g x 4 = 172 g
    Esc 40 g
    Bec 12 g
    mottaker 10 g


    Dette blir vel ca 1060g tilsammen + vekt av fly og motorbukk

    Har ikke bestilt motorbukk enda (noen tips?)

    Radio DX7 med AR 7000 mottaker



    Skal ta meg god tid med monteringen og prøve å lese monteringsveiledningen før jeg starter.
    (Stikk motsatt av det jeg vanligvis pleier he he)

    Noen synspunkter ang valg av oppsett.

    Har liten peiling da jeg er rimelig ny innenfor denne hobbyen, og tar imot råd og tips fra de med litt mere erfaring
    Ronny Strand
    Brønnøysund
  • nettulven
    • Feb 2007
    • 495

    #2
    Cessna

    De har jo en bra motorbukk på Trottlestore som du kan bruke. Jeg har akkurat buggen den første ARC Cessnaen med elektro Og sliter litt med motor oppsettet.

    Jeg hadde på en motor som jeg trodde skulle være stor nok. Og det er den for så vidt. Men problemet mitt ble for lite omdr på propellen

    De kan kikke på tråden min : http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=18002

    Jeg skal prøve i morgen med nesten samme motoren som du har kjøpt.. Bare at min er 600Kv og din er 500Kv. Min vil da gi en del omdr mer enn din, meen jeg tror din skal holde. Men jeg tviler litt på at det er nok hvis du har tenkt å ha floats på den...

    Men jeg kan jo komme tilbake med mine erfaringer i morgen, eller søndag. Hvis min holder å "massevis", så blir nok din også bra


    Når det gjelder vekt, så havnet min på 3565g med samme batteri som du har, men jeg har satt i mottaker batteri i tillegg. Så din vil bli litt lettere..
    Thomas Molnes
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

    Comment

    • straro
      • Aug 2007
      • 61

      #3
      Hallo Nettulven

      Satt å leste ditt innlegg tidligere idag, og ble litt usikker på mitt oppsett.
      Står på siden til Trottlestore.com at

      "Denne motoren er liten, men en skikkelig kraftplugg. Med 4-cellers Li-Po tilsvarer trekkkraften minst en .52 4-takts fuelmotor. Med 5-celler og 13x8 drar den som en .91. Passer utmerket til ARC Jupiter/Ready/Beaver med 4-celler, og Cessna med 5-celler"


      men det kan hende det blir lite futt iforhold til vekt spesielt med floats. Spent på å høre hvordan din funker
      Ronny Strand
      Brønnøysund

      Comment

      • nettulven
        • Feb 2007
        • 495

        #4
        Jeg har snakket litt med Throttlestore i dag ang oppsettet ditt.. det skal i prinsippet holde, iallefall uten flottører. Det er testet i Italia hvor flyene er produsert.

        Jeg har nå satt på en motor som er samme som din, men med 600Kv.
        Dvs at jeg vil få litt mer omdreininger enn din.. Men jeg vil tro at kanskje større propell eller mer pitch vil hjelpe deg? det er nok mange innpå forumet som har masse peiling på dette...

        Jeg har satt på en 13x8, så i mrgen hvis været er bra, så skal den i lufta igjen... Så da skal du få tilbakemelding når testen er utført

        Jeg kommer til å prøve med 5 celler, og 6 cellers batterier, så får vi se hvordan det går
        Thomas Molnes
        Ålesund og Omegn Modellflyklubb

        Comment

        • straro
          • Aug 2007
          • 61

          #5
          Originally posted by nettulven
          Jeg har snakket litt med Throttlestore i dag ang oppsettet ditt.. det skal i prinsippet holde, iallefall uten flottører. Det er testet i Italia hvor flyene er produsert.

          Jeg har nå satt på en motor som er samme som din, men med 600Kv.
          Dvs at jeg vil få litt mer omdreininger enn din.. Men jeg vil tro at kanskje større propell eller mer pitch vil hjelpe deg? det er nok mange innpå forumet som har masse peiling på dette...

          Jeg har satt på en 13x8, så i mrgen hvis været er bra, så skal den i lufta igjen... Så da skal du få tilbakemelding når testen er utført

          Jeg kommer til å prøve med 5 celler, og 6 cellers batterier, så får vi se hvordan det går


          Blir spennende å høre. I verste fall får jeg høre om å få levere tilbake og byttet til fuel hvis dette oppsettet blir for svakt. Eller kjøpe en ny seriøs ELEKTRO motor
          Ronny Strand
          Brønnøysund

          Comment

          • nettulven
            • Feb 2007
            • 495

            #6
            Jeg tror nok oppsettet ditt holder, kanskje større propell

            Men vi får se i morgen..

            Nei, ikke fuel.. Vi skal få disse Elektro Cessnaene våre i lufta, bare vent
            Thomas Molnes
            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

            Comment

            • straro
              • Aug 2007
              • 61

              #7
              Originally posted by nettulven
              Jeg tror nok oppsettet ditt holder, kanskje større propell

              Men vi får se i morgen..

              Nei, ikke fuel.. Vi skal få disse Elektro Cessnaene våre i lufta, bare vent
              Har også bestilt meg et CMP Cessna 182 Skylane, ARF 50 size som jeg hadde planer om elektro oppsett i, så det hadde vært greit å få dette til å funke ja

              http://www.mamut.net/impx/subdet74.htm nydelig fly

              Lykke til imorgen
              Ronny Strand
              Brønnøysund

              Comment

              • olle
                • May 2002
                • 708

                #8
                Straro.
                Oppsettet du har kjøpt ser greit ut.
                Det vil funke. Men ikke noe overkill.
                Større propell enn anbefalt skal du være forsiktig med.
                Da skal du ha litt peiling, og gjerne et watt/amp meter for hånden, slik du vet hva du holder på med.
                Ellers kan du lett overbelaste motoren uten å være klar over det.
                Når det gjelder elektro, så er det særdeles viktig, å aldri bruke større propell enn anbefalt på gitt antal celler.

                olle

                Comment

                • straro
                  • Aug 2007
                  • 61

                  #9
                  Er det noen med god peiling som kan anbefale en god børsteløs motor (5cell) til et fly på ca 3600-3700 g med god futt i


                  Noen synspunkter ang denne?

                  Dualsky -- XM4260CA-5T

                  Turns: 5
                  RPM/V: 680
                  Weight (g): 283
                  Number of LiPo cells: 5
                  Max Efficiency Current (A): 40
                  Max Burst Current (15sec, A): 60
                  Max Power (15sec): 1100W
                  Resistance (mOhm): 17
                  Unload current (A): 2.97
                  Propeller Range: 11x6 - 15x8
                  Glow class: .70 - 4stroke, .40-.46 - 2 stroke









                  .
                  Ronny Strand
                  Brønnøysund

                  Comment

                  • joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

                    #10
                    Du må ha en motor som kan kjøre 60A som kontinuerlig last. kV på 600-900.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment

                    • nettulven
                      • Feb 2007
                      • 495

                      #11
                      Her er noen bilder av dagens reparasjon.. I morgen er det påŽn igjen med en ny testtur

                      Jeg skulle tatt bilder av modellen etter smellen, men jeg var så sjokket over at den ikke ble skadet at jeg glemte helt bilder
                      Attached Files
                      Thomas Molnes
                      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                      Comment

                      • straro
                        • Aug 2007
                        • 61

                        #12
                        nettulven
                        Hvor kjøpte du motorbukken din? Prøvde å lete inne på sidene til Throttlestore igår men fant ikke det du nevnte. Heldig at flyet/motor overlevde styrten UKNUSELIG... iallefall så tåler det en bra støyt Greit med luken du lagde, ble lettere å komme til nå ja
                        Ronny Strand
                        Brønnøysund

                        Comment

                        • nettulven
                          • Feb 2007
                          • 495

                          #13
                          Originally posted by straro
                          nettulven
                          Hvor kjøpte du motorbukken din? Prøvde å lete inne på sidene til Throttlestore igår men fant ikke det du nevnte. Heldig at flyet/motor overlevde styrten UKNUSELIG... iallefall så tåler det en bra støyt Greit med luken du lagde, ble lettere å komme til nå ja
                          Det er bare å ringe å snakke med han, det er ikke sikkert han har fått de inn på sida enda. Jeg var der inne i forrige uke, da hadde han liggende slike i massevis

                          Jeg kjøpte mine i Kina, så det tar litt lengre tid.. Men Throttlestore har flere slikt på lager
                          Thomas Molnes
                          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                          Comment

                          • william123
                            • May 2005
                            • 2330

                            #14
                            Ser at du har brukt en glowpropell på Cessnaen Tomas. Du vil få mer effekt ved å bruke en Electricpropell (slik som ligger knekt på benken din) Det var kanskje den som sto på flyet før du krasjet?
                            William Jul Ringkjøb
                            Bodø MFK

                            If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                            Comment

                            • nettulven
                              • Feb 2007
                              • 495

                              #15
                              Originally posted by william123
                              Ser at du har brukt en glowpropell på Cessnaen Tomas. Du vil få mer effekt ved å bruke en Electricpropell (slik som ligger knekt på benken din) Det var kanskje den som sto på flyet før du krasjet?

                              Ja, det stemmer nok det

                              Denne som jeg satte på nå, var får å sjekke at propellen gikk rette veien

                              Men jeg har bare 15x10 og 16x10 av elektro-propeller igjen.. Så det kan hende det blir en fuelpropell i morgen. Har det så veldig mye å si? De er jo tyngre da, men..
                              Thomas Molnes
                              Ålesund og Omegn Modellflyklubb

                              Comment

                              Working...