Unconfigured Ad

Collapse

Cessna 177 Cardinal on Floats Børsteløs oppsett

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • straro
    • Aug 2007
    • 61

Cessna 177 Cardinal on Floats Børsteløs oppsett

Skal prøve meg på et elektro oppsett i mitt Cessna 177 Cardinal med flottører

Fly Cessna 177 Cardinal on Floats
    Motor TS 3520 Børsteløs Outrunner
    ESC 70A Fartsregulator
    UBEC 5/6V Ut, 5.5~23v Inn
    Batteri 5S 18,5V - 4100 mah - 15-25C
    Servoer 4 X HS-325 HB
    Propell APC 13x8 Sport

Alt er bestilt fra
    ARF Modellfly & RC ThrottleStore.Com

Vekt på motor 280 g
    Batteri 545 g
    Servoer 43g x 4 = 172 g
    Esc 40 g
    Bec 12 g
    mottaker 10 g

Dette blir vel ca 1060g tilsammen + vekt av fly og motorbukk

Har ikke bestilt motorbukk enda (noen tips?)

Radio DX7 med AR 7000 mottaker

Skal ta meg god tid med monteringen og prøve å lese monteringsveiledningen før jeg starter.
    (Stikk motsatt av det jeg vanligvis pleier he he)

Noen synspunkter ang valg av oppsett.

Har liten peiling da jeg er rimelig ny innenfor denne hobbyen, og tar imot råd og tips fra de med litt mere erfaring
    Ronny Strand
    Brønnøysund
  • nettulven
    • Feb 2007
    • 495

Cessna

De har jo en bra motorbukk på Trottlestore som du kan bruke. Jeg har akkurat buggen den første ARC Cessnaen med elektro Og sliter litt med motor oppsettet.

Jeg hadde på en motor som jeg trodde skulle være stor nok. Og det er den for så vidt. Men problemet mitt ble for lite omdr på propellen

De kan kikke på tråden min : http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=18002

Jeg skal prøve i morgen med nesten samme motoren som du har kjøpt.. Bare at min er 600Kv og din er 500Kv. Min vil da gi en del omdr mer enn din, meen jeg tror din skal holde. Men jeg tviler litt på at det er nok hvis du har tenkt å ha floats på den...

Men jeg kan jo komme tilbake med mine erfaringer i morgen, eller søndag. Hvis min holder å "massevis", så blir nok din også bra

Når det gjelder vekt, så havnet min på 3565g med samme batteri som du har, men jeg har satt i mottaker batteri i tillegg. Så din vil bli litt lettere..
    Thomas Molnes
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

• straro
      • Aug 2007
      • 61

Hallo Nettulven

Satt å leste ditt innlegg tidligere idag, og ble litt usikker på mitt oppsett.
      Står på siden til Trottlestore.com at

"Denne motoren er liten, men en skikkelig kraftplugg. Med 4-cellers Li-Po tilsvarer trekkkraften minst en .52 4-takts fuelmotor. Med 5-celler og 13x8 drar den som en .91. Passer utmerket til ARC Jupiter/Ready/Beaver med 4-celler, og Cessna med 5-celler"

men det kan hende det blir lite futt iforhold til vekt spesielt med floats. Spent på å høre hvordan din funker
      Ronny Strand
      Brønnøysund

Comment

• nettulven
        • Feb 2007
        • 495

Jeg har snakket litt med Throttlestore i dag ang oppsettet ditt.. det skal i prinsippet holde, iallefall uten flottører. Det er testet i Italia hvor flyene er produsert.

Jeg har nå satt på en motor som er samme som din, men med 600Kv.
        Dvs at jeg vil få litt mer omdreininger enn din.. Men jeg vil tro at kanskje større propell eller mer pitch vil hjelpe deg? det er nok mange innpå forumet som har masse peiling på dette...

Jeg har satt på en 13x8, så i mrgen hvis været er bra, så skal den i lufta igjen... Så da skal du få tilbakemelding når testen er utført

Jeg kommer til å prøve med 5 celler, og 6 cellers batterier, så får vi se hvordan det går
        Thomas Molnes

Comment

• straro
          • Aug 2007
          • 61

Originally posted by nettulven
          Jeg har snakket litt med Throttlestore i dag ang oppsettet ditt.. det skal i prinsippet holde, iallefall uten flottører. Det er testet i Italia hvor flyene er produsert.

Jeg har nå satt på en motor som er samme som din, men med 600Kv.
          Dvs at jeg vil få litt mer omdreininger enn din.. Men jeg vil tro at kanskje større propell eller mer pitch vil hjelpe deg? det er nok mange innpå forumet som har masse peiling på dette...

Jeg har satt på en 13x8, så i mrgen hvis været er bra, så skal den i lufta igjen... Så da skal du få tilbakemelding når testen er utført

Jeg kommer til å prøve med 5 celler, og 6 cellers batterier, så får vi se hvordan det går

Blir spennende å høre. I verste fall får jeg høre om å få levere tilbake og byttet til fuel hvis dette oppsettet blir for svakt. Eller kjøpe en ny seriøs ELEKTRO motor
          Ronny Strand
          Brønnøysund

Comment

• nettulven
            • Feb 2007
            • 495

Jeg tror nok oppsettet ditt holder, kanskje større propell

Men vi får se i morgen..

Nei, ikke fuel.. Vi skal få disse Elektro Cessnaene våre i lufta, bare vent
            Thomas Molnes

Comment

• straro
              • Aug 2007
              • 61

Originally posted by nettulven
              Jeg tror nok oppsettet ditt holder, kanskje større propell

Men vi får se i morgen..

Nei, ikke fuel.. Vi skal få disse Elektro Cessnaene våre i lufta, bare vent
              Har også bestilt meg et CMP Cessna 182 Skylane, ARF 50 size som jeg hadde planer om elektro oppsett i, så det hadde vært greit å få dette til å funke ja

http://www.mamut.net/impx/subdet74.htm nydelig fly

Lykke til imorgen
              Ronny Strand
              Brønnøysund

Comment

• olle
                • May 2002
                • 708

Straro.
                Oppsettet du har kjøpt ser greit ut.
                Det vil funke. Men ikke noe overkill.
                Større propell enn anbefalt skal du være forsiktig med.
                Da skal du ha litt peiling, og gjerne et watt/amp meter for hånden, slik du vet hva du holder på med.
                Ellers kan du lett overbelaste motoren uten å være klar over det.
                Når det gjelder elektro, så er det særdeles viktig, å aldri bruke større propell enn anbefalt på gitt antal celler.

olle

Comment

• straro
                  • Aug 2007
                  • 61

Er det noen med god peiling som kan anbefale en god børsteløs motor (5cell) til et fly på ca 3600-3700 g med god futt i

Noen synspunkter ang denne?

Dualsky -- XM4260CA-5T

Turns: 5
                  RPM/V: 680
                  Weight (g): 283
                  Number of LiPo cells: 5
                  Max Efficiency Current (A): 40
                  Max Burst Current (15sec, A): 60
                  Max Power (15sec): 1100W
                  Resistance (mOhm): 17
                  Unload current (A): 2.97
                  Propeller Range: 11x6 - 15x8
                  Glow class: .70 - 4stroke, .40-.46 - 2 stroke

.
                  Ronny Strand
                  Brønnøysund

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Du må ha en motor som kan kjøre 60A som kontinuerlig last. kV på 600-900.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• nettulven
                      • Feb 2007
                      • 495

Her er noen bilder av dagens reparasjon.. I morgen er det påŽn igjen med en ny testtur

Jeg skulle tatt bilder av modellen etter smellen, men jeg var så sjokket over at den ikke ble skadet at jeg glemte helt bilder
                      Attached Files
                      Thomas Molnes

Comment

• straro
                        • Aug 2007
                        • 61

nettulven
                        Hvor kjøpte du motorbukken din? Prøvde å lete inne på sidene til Throttlestore igår men fant ikke det du nevnte. Heldig at flyet/motor overlevde styrten UKNUSELIG... iallefall så tåler det en bra støyt Greit med luken du lagde, ble lettere å komme til nå ja
                        Ronny Strand
                        Brønnøysund

Comment

• nettulven
                          • Feb 2007
                          • 495

Originally posted by straro
                          nettulven
                          Hvor kjøpte du motorbukken din? Prøvde å lete inne på sidene til Throttlestore igår men fant ikke det du nevnte. Heldig at flyet/motor overlevde styrten UKNUSELIG... iallefall så tåler det en bra støyt Greit med luken du lagde, ble lettere å komme til nå ja
                          Det er bare å ringe å snakke med han, det er ikke sikkert han har fått de inn på sida enda. Jeg var der inne i forrige uke, da hadde han liggende slike i massevis

Jeg kjøpte mine i Kina, så det tar litt lengre tid.. Men Throttlestore har flere slikt på lager
                          Thomas Molnes

Comment

• william123
                            • May 2005
                            • 2330

Ser at du har brukt en glowpropell på Cessnaen Tomas. Du vil få mer effekt ved å bruke en Electricpropell (slik som ligger knekt på benken din) Det var kanskje den som sto på flyet før du krasjet?
                            William Jul Ringkjøb
                            Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• nettulven
                              • Feb 2007
                              • 495

Originally posted by william123
                              Ser at du har brukt en glowpropell på Cessnaen Tomas. Du vil få mer effekt ved å bruke en Electricpropell (slik som ligger knekt på benken din) Det var kanskje den som sto på flyet før du krasjet?

Ja, det stemmer nok det

Denne som jeg satte på nå, var får å sjekke at propellen gikk rette veien

Men jeg har bare 15x10 og 16x10 av elektro-propeller igjen.. Så det kan hende det blir en fuelpropell i morgen. Har det så veldig mye å si? De er jo tyngre da, men..
                              Thomas Molnes

Comment

Working...