Unconfigured Ad

Collapse

Størrelse på flottører?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aeroholiker
    • Aug 2003
    • 360

Størrelse på flottører?

Hei

Var innom Mikronor og skaffet meg en CMpro cessna 182 .50 size. http://www.cmpairplane.com/scale/Cessna%2050Size.html

Vingespenn 1650mm
    Lengde 1250mm
    Oppgitt flyvekt 2950 til 3100 gram.

Har en trofast fs 70 jeg tenkte og putte inn i den.

Et nydelig sett med masse skaladetaljer.Den har vinglets, antenner, riller på alle ror, skala hengsling m.m. og er klargjort for navlys.

Denne tenkte jeg skulle få flottører men lurer litt på hvor store de bør være.
    Dette blir mitt første flottør prosjekt..
    Er det noen som kan hjelpe? evt. hvor disse kan kjøpes?

Takker for all hjelp

Geir
    Geir Bjelkarøy

http://www.phoenix-rc.org

"Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"
  • arvid
    • Nov 2006
    • 1547

Fottøra bør være ca. 70 til 80 % av flykroppens lengde. Også skal steppet være på CG. Flottøra bør også monteres slik at de blir paralelle med "horisontallinja". Altså likt som flykroppen. Mange butikker selger flottører. slik som Nortrading og elefun og sikkert mange fler.
    Sjøfly er gøy

Comment

• Aeroholiker
      • Aug 2003
      • 360

Originally posted by arvid
      Fottøra bør være ca. 70 til 80 % av flykroppens lengde. Også skal steppet være på CG. Flottøra bør også monteres slik at de blir paralelle med "horisontallinja". Altså likt som flykroppen. Mange butikker selger flottører. slik som Nortrading og elefun og sikkert mange fler.
      Sjøfly er gøy
      Takker for svar!

Horisontallinja er da en linje tenkt igjennom propellakslingen og høyderor..?.?
      Geir Bjelkarøy

Comment

• spewster
        MFN Skribent
        • Aug 2007
        • 1134

Her er en veldig nyttig side om flotører: http://pagesperso-orange.fr/j.s/hydravions/mecdf.htm#M2

Den er på fransk så bruk evt google translator (google bar evt translator plugin til firefox) om du ikke kan fransk
        Stian Håvak (82)
        Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• arvid
          • Nov 2006
          • 1547

Det er den linja jeg mener ja. Du kan også sikte på modellen fra siden før du skrur fast flottøra, og da vil du se at det ser"riktig" ut. Lykke til hvertfall.

Comment

• Aeroholiker
            • Aug 2003
            • 360

Originally posted by spewster
            Her er en veldig nyttig side om flotører: http://pagesperso-orange.fr/j.s/hydravions/mecdf.htm#M2

Den er på fransk så bruk evt google translator (google bar evt translator plugin til firefox) om du ikke kan fransk

Ich parlevoo no france.. så det blir nok oversettern..

Takker og bukker
            Geir Bjelkarøy

Comment

• tomr
              • Jun 2005
              • 130

Flottørene til arc sin plast cessna blir perfekt til den der..
              De har dem på throttelstore..
              betennelse i flynerven..

Comment

• straro
                • Aug 2007
                • 61

Har kjøpt meg samme flyet Skal ha elektro oppsett i mitt. Skal først sette sammen et Cessna 177 Cardinal med flottører, og få det til å fungere optimalt. Det blir vel prøvd flottører etterhvert på CMpro Cessna 182 Skylane også. Dette flyet er bare helt nydelig. Ser veldig ekte ut. Hvordan gjør du det med vingeservoer? bruke Y kobling eller kjøre de uavhengig av hverandre? Jeg kommer til å bruke ARC flottørene jeg kjøpte fra Throttlestore, tror de blir å passe ypperlig
                Last edited by straro; 04-12-07, 00:14.
                Ronny Strand
                Brønnøysund

Comment

• Aeroholiker
                  • Aug 2003
                  • 360

Originally posted by straro
                  Har kjøpt meg samme flyet Skal ha elektro oppsett i mitt. Skal først sette sammen et Cessna 177 Cardinal med flottører, og få det til å fungere optimalt. Det blir vel prøvd flottører etterhvert på CMpro Cessna 182 Skylane også. Dette flyet er bare helt nydelig. Ser veldig ekte ut. Hvordan gjør du det med vingeservoer? bruke Y kobling eller kjøre de uavhengig av hverandre? Jeg kommer til å bruke ARC flottørene jeg kjøpte fra Throttlestore, tror de blir å passe ypperlig

Heisann!

Jeg bruker Y på flaps og bal ror i hver sin kanal. Jeg går nok også for Throttlestore flottørene. Jeg har montert navlys i vingetippene og skal ha Taxi/landingslys i covlingen som på forbildet. Beacon på toppen av sideroret er det også på fullsizen, men tror den blir vanskelig å plassere der. Så jeg setter den trolig oppe på kroppen rett før sideroret.

Tok et par bilder i tussmørket av navlys og hengsling før liming.. (har fri for tiden, og da blir det bygging ut i nattetimene )
                  Attached Files
                  Geir Bjelkarøy

Comment

• straro
                    • Aug 2007
                    • 61

Blir å sette lys på min også. Har et Wilga on floats med belysning og jeg tror CMpro Cessna`n blir seende ut som "the real thing" med full belysning
                    Ronny Strand
                    Brønnøysund

Comment

• larscato
                      • Feb 2004
                      • 291

Er det flyet så inni granskauen strøkent som det ser ut på bildene?.så jo helt rått ut.Jeg har arc sin cardinal å den kan slik jeg kan se ikke måle seg.Fin pris var det på det du har kjøpt også...
                      Align T-Rex 700
                      Align T-Rex 250
                      Hangar 9 Sundowner
                      Hangar 9 Spitfire mkII,Saito FA100
                      Dynam Extra 330
                      Vmar Easy 3d,TT pro 46
                      ARC Cessna Cardinal
                      Hacker Arrow 3d (ikke ferdigbygd)
                      CMPro Giles 202 140size,Roto 35vi
                      GreatPlanes P40 Warhawk (os25LA)

ǝʌısuǝdxǝ sı dn puɐ dn sı uʍop ''''pǝʇɹǝʌuı puɐ ʍo1 buıʎ1ɟ uǝɥʍ

Comment

• Aeroholiker
                        • Aug 2003
                        • 360

Originally posted by larscato
                        Er det flyet så inni granskauen strøkent som det ser ut på bildene?.så jo helt rått ut.Jeg har arc sin cardinal å den kan slik jeg kan se ikke måle seg.Fin pris var det på det du har kjøpt også...

Hei.

Kort svar..ja

Det er en nydelig lakkert glassfiberkropp. Striper og dekor ser ut som det er lagt på før klarlakk. Tradisjonell trekt vinge og fargematch mellom trekk og lakk er helt perfekt. Og smådetaljene som ror riller (eller hva det nå heter), antenner, klargjort for lys, skala understell gjør helhetsintrykket meget bra.
                        Det er også med en sort plate med halve stolrygger som dekker til alt radioutstyret og gir litt intrykk av cocpittinnredning.
                        Prisen er og helt grei. Mikronor tar 1990,- og jeg synes det var mye fly for pengene.

Flyr den like bra som den ser ut tror jeg det blir min nye "søndagskjerre"

Geir
                        Attached Files
                        Geir Bjelkarøy

Comment

• Aeroholiker
                          • Aug 2003
                          • 360

Har nå begynt å tenke på litt skala detaljer. Tenkte å bruke et cocpit foto til å lage et dashbord. Litt klipp og lim og strekk og skyv på bildet for å tilpasse størrelsen. Og så evt. laminere og lime inn.. verdt et forsøk..

Går nok for et av disse bildene..

Hvis ingen har et godt cocpit bilde fra en cessna liggende...?
                          Attached Files
                          Geir Bjelkarøy

Comment

• Stin
                            • Jan 2007
                            • 629

understellet til flottørene lager dere di selv?? eller er de noen butikker som selger sånt??
                            har kikket litt rundt men finner ikke noen butikk som har.
                            Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
                            På vei inn i Hangaren.
                            Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

Comment

Working...