Unconfigured Ad

Collapse

Bygge-jigg

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Erik Jenssen
    • Mar 2004
    • 45

Bygge-jigg

Er det noen som bruker jigg for bygging av spant i kropp eller vinge? Hvordan ser en slik i så fall ut? Og er den dyr i fall den finnes ferdig i handelen?
    Erik Jenssen
  • Vingemutteren
    • Jul 2002
    • 2421

En bygge jigg kan vere så enkel som en liten Alumimiumvinkel med ei klesklype eller to Aluminiums vinkler stående mot hverandre med spantet i mellom og ei klesklype eller tisvarende til å holde dei fast mot hverandre. De enkleste og billigste jigger og spesialverktøy til bygging av det meste her i verden lager en ofte selv. En 90 graders Aluminium vinkel og ei båndsag/baufil og ei fil til å ta bort gradene etter kuttinga og en har en purpose built jigg klar til bruk. Det beste er at det kun er fantasien som begrenser mulighetene.

Lykke til.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Lumbajack
      • May 2002
      • 635

Hei Erik

Prøv denne linken her:Magnetic building board
      Jeg skal en gang (i fremtiden...tror jeg da...når jeg får tid...) lage meg en slik jigg.
      De finnes også i salg. Les artikkelen på denne siden pluss de andre artikklene for den saks skyld. Ekstremt bra side med tips og triks.
      Si ifra hvis du vil bestille magneter så deler vi på frakt og toll
      Mvh

Olav Lund

Comment

• Erik Jenssen
        • Mar 2004
        • 45

Kjekk løsning

Den magnet-løsningen så veldig bra ut, men det går jo med veldig masse magneter, da. Men om jeg bestiller, skal jeg si fra så kan vi dele frakt osv. Et tips i så måte, kan jo være å gå til en blikkenslager etter metallplaten. Jeg har allerede spart masse penger på å kjøpe magnetisk white-board fra blikkenslageren til kontoret. 300,- fra blikkenslageren for seks kvadrat tavle. Taksameteret hos kontorleverandøren stoppet på et par tusen kroner, og da hadde vi enda ikke kommet over to kvadrat...

Jeg har også tenkt på løsningen med 90 graders vinkler og klesklyper, men har ikke klart å tenke ut en enkel måte å montere vinklene i en helt rett ramme. Sett at man hadde mange slike vinkler sittende fast i en ramme hvor de kunne justeres i lengdretningen langs en helt rett linje når man bygger feks. en vinge?
        Erik Jenssen

Comment

• Lumbajack
          • May 2002
          • 635

Ja, ideen med magnetisk byggebord er veldig god. Så dette for noen år siden annonsert i et modellflyblad. "Magnaboard" eller noe slikt.
          Det fine med magneter er at hvis man bygger fagverkskonstruksjon flatt på bordet, så kan man støtte det hele opp samtidig som man kan ta delene ut for tilpassing. Det går jo selvfølgelig bra med byggenåler også men med magneter så blir det veldig lett å få alt nøyaktig.
          Når man da er ferdig med en side så kan man bare ta delen ut og la magnetene stå igjen. Så bygger man neste del direkte oppi det mønsteret som ligger fast på byggeplaten
          Nå gjenstår det bare og finne en god måte og bygge inn washout for vinger ved hjelp av en slik jigg.

Keep me posted
          Mvh

Olav Lund

Comment

• klausre
            • Oct 2025

Re: Kjekk løsning

Originally posted by Erik Jenssen
            Men om jeg bestiller, skal jeg si fra så kan vi dele frakt osv.
            Dette kunne vært noe for meg også

Comment

• Vingemutteren
              • Jul 2002
              • 2421

Jeg har også tenkt på løsningen med 90 graders vinkler og klesklyper, men har ikke klart å tenke ut en enkel måte å montere vinklene i en helt rett ramme. Sett at man hadde mange slike vinkler sittende fast i en ramme hvor de kunne justeres i lengdretningen langs en helt rett linje når man bygger feks. en vinge?
              En måte er å få freset et spor i byggebordet (kansje ha ett eget bord bare for vinge bygging?) og få borret hull i vinklene slik at en bruker vanlige bolter (5/6mm dia med en vingemutter kansje ), en må da selfølgelig lage en borre jigg til vinklene slik at alle hull kommer på samme plass.
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• roffe_ek
                • Aug 2008
                • 254

Hei har sett byggebordet med magneter, helt genialt. Jeg har kontaktet the magnetsource i USA for å bestille magneter, venter svar på fraktkostnad når som helst.

Comment

Working...