Unconfigured Ad

Collapse

Nytt fly innkjøpt! råd... trengs!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • airborn6
    • Nov 2005
    • 40

Nytt fly innkjøpt! råd... trengs!

Hei folkens.
    Når har jeg gjort et aldri så lite brekk å gått til innkjøp av en 60. Extra 300. Dette for å få et litt mer komplett hobbyrom. Dog skal sies et slikt fly har aldri jeg flydd før. Har flydd trainere og slikt, 1.8meter motorseiler ect. Men aldri noe av denne typen. G4 har jeg! hehe. Har egentlig ikke peilig på motor til dette. Står 60. 2.takts, eller 90. 4.takts som eks. Hva vil store forskjellen på disse være, forutnom pris? Har DX7 radio, vil rekkevidden holde med disse mottakerne? Passelig skeptisk her jeg sitter.

På forhånd takk! )
    Trex 250, Trex 450 ccpm, Trex 500 CF, Trex 600N Pro, Trex 700E FBL
    PA Extra MX, Yak 54 3D EPP
    Spektrum DX7
  • spewster
    MFN Skribent
    • Aug 2007
    • 1134

Originally posted by airborn6
    Hei folkens.
    Når har jeg gjort et aldri så lite brekk å gått til innkjøp av en 60. Extra 300. Dette for å få et litt mer komplett hobbyrom. Dog skal sies et slikt fly har aldri jeg flydd før. Har flydd trainere og slikt, 1.8meter motorseiler ect. Men aldri noe av denne typen. G4 har jeg! hehe. Har egentlig ikke peilig på motor til dette. Står 60. 2.takts, eller 90. 4.takts som eks. Hva vil store forskjellen på disse være, forutnom pris? Har DX7 radio, vil rekkevidden holde med disse mottakerne? Passelig skeptisk her jeg sitter.

På forhånd takk! )
    Kan svare på en av tingene iallefall
    Om du bruker full range mottakerne (AR7000 AR6200 o.l) så skal ikke rekkevidden med DX7 være noe problem.
    Stian Håvak (82)
    Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• Stin
      • Jan 2007
      • 629

hei
      AR 6200 og AR7000 så har du rekkevidde så de holder, har selv en exstra 330 60size som er anbefalt 61 2.takt og 91 4.takt og jeg har en asp91 2.takt i og de er holder i masse viss av krefter, tror nok en 61 2takt holder greit også, men jeg valgte den på grund av vekten er lik på 61 2takt og 91 2takt. bedre og ha for mye krefter en for lite, 91 4takt har jeg testet syntes di er litt dyre og der må man av og til gjustere ventilene.
      mvh stin
      Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
      På vei inn i Hangaren.
      Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

Comment

• sfinx
        • Mar 2006
        • 150

Hei
        det ble nok solgt endel extra 300s fra Elefun i går p.g.a kjempetilbud. Kjøpte selv en og har tenkt å sette i en SC/ASP .91 2t. Flyr med store hjul (110mm) fra jorder og trenger mye krefter.
        Har erfaring med at denne fabrikken ikke er av de som sløser med lim, så gå gjerne over de mest utsatte plassene som firewall og vingefeste med litt CA.
        Meget pent fly og det ser ikke ut til at jeg trenger gå over med strykejernet på trekket. Noe som en nesten alltid må gjøre på ferdigfly.
        Prøv for all del flyet eller et lignende i G4. Oppfører seg mye annerledes enn trainere. Trenger nok litt mer fart i landinga enn du er vant til.
        Tor A. Jakobsen
        -------------------------------------------------
        If your gonna Crash.... at least make it look Good!

Comment

• HAUGE
          • Nov 2005
          • 34

exstra på buken

Originally posted by sfinx
          Hei
          det ble nok solgt endel extra 300s fra Elefun i går p.g.a kjempetilbud. Kjøpte selv en og har tenkt å sette i en SC/ASP .91 2t. Flyr med store hjul (110mm) fra jorder og trenger mye krefter.
          Har erfaring med at denne fabrikken ikke er av de som sløser med lim, så gå gjerne over de mest utsatte plassene som firewall og vingefeste med litt CA.
          Meget pent fly og det ser ikke ut til at jeg trenger gå over med strykejernet på trekket. Noe som en nesten alltid må gjøre på ferdigfly.
          Prøv for all del flyet eller et lignende i G4. Oppfører seg mye annerledes enn trainere. Trenger nok litt mer fart i landinga enn du er vant til.
          hei

stemmer de du seie.sjekk liminga.har ein exstra 300s eg og ,med ein os65la.funker fint det. .min første landing med dette flyet gikk heilt fint men.heile understellet og plata det er montert i løsnet.når hjulene strauk bakken.så flyet sklei på buken til det stoppa..(sjekk liming)ellers er dette eit greit fly.og ja ,det er stor forsjell på denne og ein trainer, meiner eg og.men alle som har kjøpt ein exstra får nok masse morro me den.
          KJETIL HAUGE
          HARDANGER

T-REX 450 SE V2
          T-REX 500 CF
          T-REX 600 N
          KATANA 46, SC53
          AIRCOMBAT,SC32
          CESSNA 185 ESM 26 BENSIN
          ULTIMATE, ELEKTRO

Comment

• airborn6
            • Nov 2005
            • 40

takk for svar folkens. Sitter å lurer på OS. eller ASP 90. 2takts. Prisforskjeleln er jo 1600kr, er den verdt forskjellen? Noen med peiling? Får vel gå over å sjekke modellen når den kommer. Er vel kanskje litt småpjusk som må gjøres, så småråd som dere gir er meget lærerikt! takk skal dere ha! Blir vel AR 6200 mottaker, servoer får jeg vurdere etterhvert! ) Har flydd mest heli egentlig, så dette kan bli morro, blir nok noen timer på sim først før jeg tar av med extra'n. Har løst på mye power, slik at loddrett flyvning blir "zero case"! hehe. nestnen 3hk bør vel holde?
            Spektrum DX7

Comment

• sfinx
              • Mar 2006
              • 150

Hei
              Synes personlig ikke at OS er så mye bedre enn ASP at jeg vil betale nesten dobbelt pris. Men etter min erfaring er det ikke tvil om at ASP/SC/Magnum er litt mer fiklete å få til å gå pent. ( Ikke rør fabrikkinnstillinga på tomgangsdysa før du er helt sikker på at du M&#197
              Riktig innstilt synes jeg likevel at ytelse mot pris gjør at jeg går for ASP.
              Last edited by sfinx; 02-02-08, 16:52. Reason: Trykkleif
              Tor A. Jakobsen

Comment

• TheBirg
                • Jan 2004
                • 692

Jeg er nok en stor OS fan (har alltid funket bra for meg)
                Tror nok kanskje at OS`n yter det lille ekstra, men om det er verdt 1600 ekstra vet jeg ikke.
                Det aller meste av motorer på markedet idag starter og går fint, det hele kommer bare ann på om den er riktig justert og det å lære seg å kjenne sin motor.
                Hadde ikke vært fremmed for å prøve en Magnum, f.eks jeg. Men har nå disse OS`ene liggende da.

Også over til litt banning i kjerka.....
                Skal du ha masser av power så er dette motoren du skal ha :
                Tower Hobbies carries an expansive collection of RC cars, RC airplanes, RC boats, model trains, sot cars, and supplies for all hobbyists.

Den veier det samme som OS 61FX motoren, og har plenty med power, om du vil være på sikkre siden da
                Og med dagens Dollarkurs så er dette et godt alternativ ! (blir ca 1900,- ferdig hjemme i postkassa di, estimert pris, men ikke langt unna (Inkl toll, frakt og MVA))
                Ønsker dere en god dag på feltet !
                Birger Mork

Mine besittelser :
                Flygreier (Massevis)
                Heligreier (En Mini Titan)
                Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• TheBirg
                  • Jan 2004
                  • 692

Uansett hva du velger av motor så er propellvalget viktig !

Når du har bestemt deg for motor så lag en ny tråd her på forumet om propellvalg. Man kan fint gå utenom fabrikkens anbefalninger, bare det er til riktig bruk.
                  Skal du sikkre deg god vertikal så øk diameteren og gå ned på pitchen.
                  kjøpt motor og få tips til propell.
                  For skal du fly 3D stil trenger du ikke fart, men masse Torq i proppen.
                  Birger Mork

Mine besittelser :
                  Flygreier (Massevis)
                  Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• airborn6
                    • Nov 2005
                    • 40

Gosj, ser ut til at å fly disse flya er mye mer enn bare å gi gass å dra bak høyrestikka! Har fått anbefaling fra en forhandler om 90. 4.takter. Vil det merkse på flyet? Innstillinger, lyd ect. Så ska man komme noen vei, så må man vel kaste terning? Aner jo ikke helt hva for forskjell jeg ville opplevet. "Futaba Digital S3050 std" er dette en servo som er akseptabel over det hele? Drar jo oppi 5kg på 4.8v )
                    Spektrum DX7

Comment

• TheBirg
                      • Jan 2004
                      • 692

Slik jeg ser det så har du liten erfaring med fly (av denne størrelse og type)

Hvor mye du vil ha ut av flyet blir helt opp til deg, (og hvor mye du har tenkt til å legge i den av kronasjer)

Tror det er et fint fly med 91 4-takt motor og S3050 servoer.
                      Tror dog ikke du kan forvente deg mere av det oppsettet enn at det er et fint fly til vanlig flyvning (ikke at jeg har erfaring med det spesifikke flyet)

Skal du dog fly virkelig 3D så trenger du kraftigere motor og kjappere servoer med samme styrke, minimum som s3050
                      Birger Mork

Mine besittelser :
                      Flygreier (Massevis)
                      Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• Stin
                        • Jan 2007
                        • 629

Futaba s3050 holder greit de, ville nok ha godt for en asp 91 2takt de er en god motor som er lett og ha med og gjøre, og de er nok krefter til og fly 3d med.
                        Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
                        På vei inn i Hangaren.
                        Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

Comment

• airborn6
                          • Nov 2005
                          • 40

Klart, vil jo ha et fly som man rett å slett kan missbruke å kjøre hardt i lufta. Vil jo bli en av gutta! 4.taktere har jo èn hel hest mindre i power, og koster fra 700-1500kr mere. Hva er den så dyr for da? Futaba 9252 er vel kanskje en servo som hadde vært bedre da. 6.0kg/0.14s på 4.8v. Spektrum DS821 drar jo 6kg på .15s ved 6v. Setter pris på all tilbakemeldingen fra dere!
                          Last edited by airborn6; 03-02-08, 20:29.
                          Spektrum DX7

Comment

• sfinx
                            • Mar 2006
                            • 150

Hei
                            Les denne artikkelen om forskjellen mellom 2 og 4 takt:

http://www.modellflynytt.no/articles...akt/Side1.html

Så forslaget om .91 4t er ikke dårlig. Men ser du på pris så er det lite tvil.

Ellers er det mye bra servoer her til en grei pris: www.hobbycity.com
                            Last edited by sfinx; 04-02-08, 02:27.
                            Tor A. Jakobsen

Comment

Working...