Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nyttelast (kamera i flyet)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nyttelast (kamera i flyet)

    Siden jeg også er ivrig amatørfotograf, kan jeg godt tenke meg å prøve litt flyfoto. Har desverre ikke noen ekstra kanal til å drive en servo som kan trykke på utløserknappen, så stillbilder får vente til jeg har en 6 kanalers radio (4 kanaler nå). Så det blir video som jeg kan starte mens flyet står på bakken.

    Pocket kameraet jeg har, har video funksjon. Og veier 172 gram (Sony Cybershot T30). Ingen planer om å ofre det kameraet, men skal prøve å finne et billig-kamera i bangkok, med samme ve eller mindre vekt.

    Flyet veier 750 gram som det står nå.

    Og her er data på det:

    AUW (totalvekt) 750gr.
    Lengde 76 cm
    Vinge: 102cm med chord på 15.5cm

    Motor: 1500Kva Brushless (APex mod. 450)
    Propell: 8" x 6"

    Tror dere det greier en 200 gram extra hvis jeg plasserer kamera under flyet, akkurat på CG punktet... eller vil det fly som ei verkesjuk høne på fylla?

    Det greier en loop i dag med litt unnabakke først...og er stabilt og fint å fly syns nå jeg...

    Flyet er ellers en slags hjemmesnekra Piper Cub, of flyr stabilt og fint med 4 kanaler...

  • #2
    Hei,
    du bør i alle tilfeller få kameraet så langt inn mot flykroppen som mulig (det drager noe uhemma)
    Ang. vekten så er det relativt enkelt å teste - fest en pose med noe tungt til flyet, og fly det går det bra så øker du veken gradvis til ønsket vekt.

    Jeg bruker litt forskjellig fra videokameraer til stillbilde utstyr.
    Har forelsket meg i Pentax OPTIO M30 da denne kan fjernstyres (zoom og utløser) på en enkel måte. Videre kan du sende bilde ned til bakken for og velge det optimale motivet før du fyrer av

    M30 er relativt dyrt men det finnes flere billigere alternativ fra den produsenten.
    Last edited by Quadrocopter; 05-02-08, 17:51.

    Comment


    • #3
      Det som skjer når man øker vekten er at flyet må flyes fortere.
      Stall egenskapene vil kunne bli mer brutale.
      Du må passe på at flyets tyngdepunkt ikke forsyver seg.
      Kjetil
      oops: . . ! . .

      http://www.vingmfk.com

      Comment

      Working...
      X