Unconfigured Ad

Collapse

Hjelp meg å forstå forholdet Watt, thrust og RPM

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • IsaanFly
    • Jan 2008
    • 58

Hjelp meg å forstå forholdet Watt, thrust og RPM

Det er meg og spørsmålene mine igjen.

Jeg føler at flyet mitt ikke får nok fart/ thrust.

Det har flydd (og fløy greit nok, men det manglet det lille ekstra) på en 1500KV motor med en propell på 8x6.

Data på motoren er: APEX 1500KV (model 450)

Ring motor R2215/1500kv
    Speed 1500KV
    Min Current 5A
    Max. Current 18A
    Motor Shaft 3.0 mm.
    Weigth 45 g

Batteri pakkene mine er alle 2200mHA 3S 20C 11.1V

Jeg ville ha mer av alt, så etter råd her i forumet. Så testa jeg i dag med en 9x5 propell på denne motoren. Det endte i crash og ødelagt motor. Men det var vel mine ferdigheter som pilot som var årsaken til akkurat det.

Jeg har nå en sak med både wattmeter, tachometer etc...

Og dagens benk testing på begge propellopsett viste:

1500 KV motor: 8x6 prop:
    Trekker 19 A
    RPM prop: 10 000
    190 Watt, som gir meg: 223 watt per kilo (hvis jeg ikke strykker i matte (igjen)

1500 KV motor: 9x5 prop:
    Trekker 20A
    RPM prop: 9700
    200 watt, som gir meg 235 watt per kilo.

Denne propellen gav meg altså ca 12 watt mer per kilo, samtidig som den går 2 ampere over hva motoren min er rata for. Ikke så bra. Og jeg likte heller ikke måten flyet oppførte seg på med denne propellen. Det føy som ei kråke...men kan være andre ting som har spilt meg et puss her, siden dette også var jomfrutur med nye servoer...men ok, som sagt jeg kræsja og ødela motoren...

Nå har jeg satt i en ny motor jeg nettop kjøpte som reserve, og for å teste med flyet...

Det er en: KD A22-10S

RPM / V (Kv): 1200
    Operating Current (Amps) : 4-13
    Peak Amps (15sec): 16
    Prop: 9x5
    Shaft Size: Diam-3.0mm/ Length-12mm
    Motor Dimensions: Diam-28mm/Length~29mm
    Weight: 49g

Den ble anbefalt av fyren i hobby butikken...

Nå er det for mørkt til en flight test, men har benk testa den og:

KD A22-10S

1200 KV motor: 8x6 prop:
    Trekker 12A
    120 watt, som gir meg 141 watt per kilo.

1200 KV motor: 9x5 prop:
    Trekker 13,5A
    146 watt, som gir meg 171 watt per kilo.

Har ikke målt RPM på denne da det var for mørkt til å bruke tacho meteret da motoren enedlig var ferdig montert.

Det var data. Jeg ble fortalt, og som sikkert sant er, at med en lavere KV motor, ville jeg få mer thrust ut (om jeg forsto det riktig). Hvordan er det mulig når tallenes tale viser at jeg får mindre watt per kilo med denne kombinasjonen, for begge propeller?

Jeg skal testflyge i morgen. Hva kan jeg forvente fra dette opsettet i forhold til med 1500KV motoren?

Vil flyet gå saktere, men klatre bedre?

Vil det gå saktere og klatre likt som før?

Vil det gå like fort, men klatre bedre?

Jeg blir litt skeptisk fordi det hele virker mer "puslete" på mindre enn full gass en før... så er skeptisk til morgendagen flyging.

Ok, inlegget er langt nok...noen inspill?
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Man får ikke mer thrust av en motor med lavere kv. Lavere kv betyr kun at motoren går på lavere turtall og har litt mer dreiemoment. Dersom motoren er like stor som den gamle betyr lavere kv at du kan snurre en større propeller, men på et lavere turtall, og DA vil du få mer thrust.

Øker man pitchen på propelleren i stedet for å øke størrelsen vil man få en høyere hastighet og på luftstrømmen per omdreining, og også mere thrust. Øker man diameteren uten å øke pitch får man kun høyere thrust. Både ved å øke diameteren og ved å øke pitchen så øker man belastningen påp motoren.

Kraften (effekten) ut av en motor kommer i form av turtall og dreiemoment. Så enkelt er det. Effekten måles i enheten Watt. Elektrisk er Watt resultatet av spenningen (Volt) og strømmen (Ampere). Høyere spenning betyr høyere turtall, og siden høyere turtall betyr mer motstand fra propelleren så øker strømmen også. Høyere belastning (større eller grovere propeller) bremser motoren. Turtallet er lavere jo større belastningen er, og strømtrekket høyere.

Kv er en verdi som normalt viser hvor mange rpm motoren snurrer uten belastning ved 1 V. Man har også en verdi som heter kt som viser hvor mye dreiemomentet er per 1 A, men kt er en verdi som sjelden brukes da det normalt blir overflødig og komplisert. Ved 10 V vil en 1200 kv motor snurre 12000 rpm uten belastning. Siden den er ubelastet er strømtrekket da veldig lavt.

Dette er grunnen til at en motor med 1200 KV gir mindre kraft enn en motor med 1500 kv med samme batteri og propeller. Du må altså øke diameteren på propelleren om du vil ha mer thrust, eventuelt pitchen om du vil ha mer fart, og effekten vil da også øke.
    Last edited by tahustvedt; 17-02-08, 16:03.

Comment

• jijohans
      • Dec 2005
      • 1169

Det dem har ment er vel med lavere kv kan man bruke større og mer effektive proppeler og slik få mer trust..
      -Jim Johansen-
      Flyklart:
      Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
      Under construction:
      Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• kjetilmh
        • Jun 2006
        • 990

Originally posted by IsaanFly
        Det er en: KD A22-10S

RPM / V (Kv): 1200
        Operating Current (Amps) : 4-13
        Peak Amps (15sec): 16
        Prop: 9x5
        Shaft Size: Diam-3.0mm/ Length-12mm
        Motor Dimensions: Diam-28mm/Length~29mm
        Weight: 49g

Den ble anbefalt av fyren i hobby butikken...

Nå er det for mørkt til en flight test, men har benk testa den og:

KD A22-10S

1200 KV motor: 8x6 prop:
        Trekker 12A
        120 watt, som gir meg 141 watt per kilo.

1200 KV motor: 9x5 prop:
        Trekker 13,5A
        146 watt, som gir meg 171 watt per kilo.

Du har jo endel og gå på opp til makismalt strømtrekk.
        Du kan nok også prøve den med 9x6 tenker jeg.

En annen ting er at maks strømtrekk i benk, er høyere enn det du greier og få til i lufta. Så det er helt greit at oppsettet gir maks strøm i benk.
        Kjetil
        oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6935

Originally posted by jijohans
          Det dem har ment er vel med lavere kv kan man bruke større og mer effektive proppeler og slik få mer trust..
          Ja, eller man kan øke spenningen og dermed RPM.

Første målingene viser at med 8x6 har IsaanFly 10000RPM, mens med 9x5 er den 9700. Stemmer godt siden PLF (PropLoadFactor) er nesten 20% høyere med 9x5. 9x5 gir både lavere pitch og RPM; altså flyr den saktere. Men der er mer Watt, noe som stemmer og kjennes som bedre drag i starten på takeoff f.eks, og i hover for dem som gjør slikt.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• IsaanFly
            • Jan 2008
            • 58

Originally posted by tahustvedt
            Man får ikke mer thrust av en motor med lavere kv. Lavere kv betyr kun at motoren går på lavere turtall og har litt mer dreiemoment. Dersom motoren er like stor som den gamle betyr lavere kv at du kan snurre en større propeller, men på et lavere turtall, og DA vil du få mer thrust.

Øker man pitchen på propelleren i stedet for å øke størrelsen vil man få en høyere hastighet og på luftstrømmen per omdreining, og også mere thrust. Øker man diameteren uten å øke pitch får man kun høyere thrust. Både ved å øke diameteren og ved å øke pitchen så øker man belastningen på motoren.

Kraften (effekten) ut av en motor kommer i form av turtall og dreiemoment. Så enkelt er det. Effekten måles i enheten Watt. Elektrisk er Watt resultatet av spenningen (Volt) og strømmen (Ampere). Høyere spenning betyr høyere turtall, og siden høyere turtall betyr mer motstand fra propelleren så øker strømmen også. Høyere belastning (større eller grovere propeller) bremser motoren. Turtallet er lavere jo større belastningen er, og strømtrekket høyere.

Kv er en verdi som normalt viser hvor mange rpm motoren snurrer uten belastning ved 1 V. Man har også en verdi som heter kt som viser hvor mye dreiemomentet er per 1 A, men kt er en verdi som sjelden brukes da det normalt blir overflødig og komplisert. Ved 10 V vil en 1200 kv motor snurre 12000 rpm uten belastning. Siden den er ubelastet er strømtrekket da veldig lavt.

Dette er grunnen til at en motor med 1200 KV gir mindre kraft enn en motor med 1500 kv med samme batteri og propeller. Du må altså øke diameteren på propelleren om du vil ha mer thrust, eventuelt pitchen om du vil ha mer fart, og effekten vil da også øke.
            Okay, jeg tror jeg forstår litt mer nå. Og har nok misforstått noe tidligere....

Men har noen ekstra spørsmål da:

Først det med pitch. Når du sier øke pitchen på propellen. På en 9x6 propell, så er "9" lengden på propellen i tommer og "5" pitchen. Har da en propell med 6 i pitch, mer eller mindre pitch en en propell med 5 i pitch?

Jeg går og tenker på å kjøpe en helt ny motor til flyet. Jeg vil øke både fart OG thrust. Jeg kan ikke ha særlig større propell pga bakkeklaring (humpete ujevn grusvei som "flyplass").

SÅ da må jeg gjøre noe med motoren. Jeg har en ESC som tåler 35 Ampere. SÅ jeg har plenty å gå på der. Hvilken størrelse motor bør jeg kjøpe da, til et fly som veier rundt 800 gram, toppmontert vinge, med et vingespenn på 1 meter, og chord på 15,5 cm?

Jeg vil rolle, loope, osv...og gjerne loope fra "straight and level" og jeg vil ha kraft nok til å kunne gjøre noe mer enn å fly i sirler med motorkraft på 50-75% alstå krefter til overs om mulig....

Comment

• kjetilmh
              • Jun 2006
              • 990

Hvis du velger en prop på KD A22-10S motoren som gjør at du havner på ca 20 Amp,
              så gir det deg mer punch en du har i dag.
              Det kan jo hende at den brenner opp , men det er jo en motor du har allerede da.
              Bare en tanke , , ,
              Kjetil
              oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• tahustvedt
                • Feb 2004
                • 4601

En propeller som er 9x6 har høyere pitch enn en med 9x5.

Det første tallet er diameteren i tommer. Det andre tallet er stigning/pitch. Stigningstallet viser hvor mange tommer propelleren teoretisk beveger seg gjennom en fast masse per omdreining.

Comment

• IsaanFly
                  • Jan 2008
                  • 58

Originally posted by kjetilmh
                  Hvis du velger en prop på KD A22-10S motoren som gjør at du havner på ca 20 Amp,
                  så gir det deg mer punch en du har i dag.
                  Det kan jo hende at den brenner opp , men det er jo en motor du har allerede da.
                  Bare en tanke , , ,

Tror ikke jeg tar sjangsen på det. Nå trekker jo 9x5 propellen allerede 13.5A i benk, og motoren er rata til 13A. Jeg kan altså ikke øke prop størrelse eller pitch mere med denne motoren uten å gå over hva motoren tåler. Er også bundet av at jeg ikke kan øke størrelsen på propellen da jeg får for lite bakkeklaring. (det er en "tail dragger", så øker jeg prop størrelsen vil sansynligvis proppellen treffe bakken når halen reiser seg under take off).

Derfor har jeg lyst til å bestille en helt ny motor. En som jeg kan ta ut mere fra. Men hvilken?

Går jeg ned i KV ser det ut til at de motorene også tåler mindre ampere. Så jeg må vist opp i KV isteded for ned, får å få en større og kraftigere motor. Og jeg må finne en som arbeider bra med en eller annen 9" propell.

Noen her på forumet må vel ha svaret håper jeg?

Comment

Working...