Det er meg og spørsmålene mine igjen.
Jeg føler at flyet mitt ikke får nok fart/ thrust.
Det har flydd (og fløy greit nok, men det manglet det lille ekstra) på en 1500KV motor med en propell på 8x6.
Data på motoren er: APEX 1500KV (model 450)
Ring motor R2215/1500kv
Speed 1500KV
Min Current 5A
Max. Current 18A
Motor Shaft 3.0 mm.
Weigth 45 g
Batteri pakkene mine er alle 2200mHA 3S 20C 11.1V
Jeg ville ha mer av alt, så etter råd her i forumet. Så testa jeg i dag med en 9x5 propell på denne motoren. Det endte i crash og ødelagt motor. Men det var vel mine ferdigheter som pilot som var årsaken til akkurat det.
Jeg har nå en sak med både wattmeter, tachometer etc...
Og dagens benk testing på begge propellopsett viste:
1500 KV motor: 8x6 prop:
Trekker 19 A
RPM prop: 10 000
190 Watt, som gir meg: 223 watt per kilo (hvis jeg ikke strykker i matte (igjen)
1500 KV motor: 9x5 prop:
Trekker 20A
RPM prop: 9700
200 watt, som gir meg 235 watt per kilo.
Denne propellen gav meg altså ca 12 watt mer per kilo, samtidig som den går 2 ampere over hva motoren min er rata for. Ikke så bra. Og jeg likte heller ikke måten flyet oppførte seg på med denne propellen. Det føy som ei kråke...men kan være andre ting som har spilt meg et puss her, siden dette også var jomfrutur med nye servoer...men ok, som sagt jeg kræsja og ødela motoren...
Nå har jeg satt i en ny motor jeg nettop kjøpte som reserve, og for å teste med flyet...
Det er en: KD A22-10S
RPM / V (Kv): 1200
Operating Current (Amps) : 4-13
Peak Amps (15sec): 16
Prop: 9x5
Shaft Size: Diam-3.0mm/ Length-12mm
Motor Dimensions: Diam-28mm/Length~29mm
Weight: 49g
Den ble anbefalt av fyren i hobby butikken...
Nå er det for mørkt til en flight test, men har benk testa den og:
KD A22-10S
1200 KV motor: 8x6 prop:
Trekker 12A
120 watt, som gir meg 141 watt per kilo.
1200 KV motor: 9x5 prop:
Trekker 13,5A
146 watt, som gir meg 171 watt per kilo.
Har ikke målt RPM på denne da det var for mørkt til å bruke tacho meteret da motoren enedlig var ferdig montert.
Det var data. Jeg ble fortalt, og som sikkert sant er, at med en lavere KV motor, ville jeg få mer thrust ut (om jeg forsto det riktig). Hvordan er det mulig når tallenes tale viser at jeg får mindre watt per kilo med denne kombinasjonen, for begge propeller?
Jeg skal testflyge i morgen. Hva kan jeg forvente fra dette opsettet i forhold til med 1500KV motoren?
Vil flyet gå saktere, men klatre bedre?
Vil det gå saktere og klatre likt som før?
Vil det gå like fort, men klatre bedre?
Jeg blir litt skeptisk fordi det hele virker mer "puslete" på mindre enn full gass en før... så er skeptisk til morgendagen flyging.
Ok, inlegget er langt nok...noen inspill?
Jeg føler at flyet mitt ikke får nok fart/ thrust.
Det har flydd (og fløy greit nok, men det manglet det lille ekstra) på en 1500KV motor med en propell på 8x6.
Data på motoren er: APEX 1500KV (model 450)
Ring motor R2215/1500kv
Speed 1500KV
Min Current 5A
Max. Current 18A
Motor Shaft 3.0 mm.
Weigth 45 g
Batteri pakkene mine er alle 2200mHA 3S 20C 11.1V
Jeg ville ha mer av alt, så etter råd her i forumet. Så testa jeg i dag med en 9x5 propell på denne motoren. Det endte i crash og ødelagt motor. Men det var vel mine ferdigheter som pilot som var årsaken til akkurat det.
Jeg har nå en sak med både wattmeter, tachometer etc...
Og dagens benk testing på begge propellopsett viste:
1500 KV motor: 8x6 prop:
Trekker 19 A
RPM prop: 10 000
190 Watt, som gir meg: 223 watt per kilo (hvis jeg ikke strykker i matte (igjen)
1500 KV motor: 9x5 prop:
Trekker 20A
RPM prop: 9700
200 watt, som gir meg 235 watt per kilo.
Denne propellen gav meg altså ca 12 watt mer per kilo, samtidig som den går 2 ampere over hva motoren min er rata for. Ikke så bra. Og jeg likte heller ikke måten flyet oppførte seg på med denne propellen. Det føy som ei kråke...men kan være andre ting som har spilt meg et puss her, siden dette også var jomfrutur med nye servoer...men ok, som sagt jeg kræsja og ødela motoren...
Nå har jeg satt i en ny motor jeg nettop kjøpte som reserve, og for å teste med flyet...
Det er en: KD A22-10S
RPM / V (Kv): 1200
Operating Current (Amps) : 4-13
Peak Amps (15sec): 16
Prop: 9x5
Shaft Size: Diam-3.0mm/ Length-12mm
Motor Dimensions: Diam-28mm/Length~29mm
Weight: 49g
Den ble anbefalt av fyren i hobby butikken...
Nå er det for mørkt til en flight test, men har benk testa den og:
KD A22-10S
1200 KV motor: 8x6 prop:
Trekker 12A
120 watt, som gir meg 141 watt per kilo.
1200 KV motor: 9x5 prop:
Trekker 13,5A
146 watt, som gir meg 171 watt per kilo.
Har ikke målt RPM på denne da det var for mørkt til å bruke tacho meteret da motoren enedlig var ferdig montert.
Det var data. Jeg ble fortalt, og som sikkert sant er, at med en lavere KV motor, ville jeg få mer thrust ut (om jeg forsto det riktig). Hvordan er det mulig når tallenes tale viser at jeg får mindre watt per kilo med denne kombinasjonen, for begge propeller?
Jeg skal testflyge i morgen. Hva kan jeg forvente fra dette opsettet i forhold til med 1500KV motoren?
Vil flyet gå saktere, men klatre bedre?
Vil det gå saktere og klatre likt som før?
Vil det gå like fort, men klatre bedre?
Jeg blir litt skeptisk fordi det hele virker mer "puslete" på mindre enn full gass en før... så er skeptisk til morgendagen flyging.
Ok, inlegget er langt nok...noen inspill?
Comment