Unconfigured Ad

Collapse

Jomfrutur på ny Ultimate...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thinnthinn
    • Sep 2002
    • 1172

Jomfrutur på ny Ultimate...

I går kom den store dagen da min bittelille Ace-RC Ultimate skulle i ilden.
    Sjeldent har jeg bannet så mye over et byggesett, og etter å ha byttet ut over halvparten av materialene i settet var gliset klart.
    Jeg trakk flyet likt som det litt større jeg har... (1:3,5 skala). -Det måtte jo være morro???

Modellflyplassen på Søgne ble målet for reisen.
    Været var grått og gresset var høyt, men min lille Ultimate SKULLE opp..
    På første forsøk føk modellen bortetter stripa med en forrykende fart . Tror den kom opp i minst 3km/t... Det blei det jo ikke noe take-off av!
    Ny metode, nye muligheter...
    En kamerat fant en "bowling"-teknikk, der han sendte modellen bortover stripa.. Dette ga akkurat nok fart til å minske friksjonen fra gresset! 10 meter bortover, og.......
    Motoren gikk som en klokke (Os.15FP), og modellen trakk mot himmelen som om den aldri hadde gjort annet!
    Litt trim, og varsomme pølser på stikkene! Denne modellen var av de mer hårete å fly.. Men du og du så rask!
    -Også såååå vakker da

Ingen store overaskelser, den både loopet, rollet, gikk i flatspinn og snap-rollet... (Liker ikke å fly kjedelig på jomfruturer...). Den var ikke helt lydig i knife-edge, men litt mixing av høyde/bal.ror vil nok gjøre underverker.
    Landingen gikk som knott i ost, bortsett fra at det tidligere nevnte gresset (som sto opp til langt over hjulene) kastet modellen elegant over på rygg.. Ingenting er som automatisk brems!

Fikk to flotte turer med denne artige modellen i går. Nå er den pakket for Fagernes

Legger ved noen stemningsbilder....
    Attached Files
    Audun Thinn
    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere
  • Godseieren
    • Apr 2003
    • 296

Lekkert!! Du er tøffere enn meg på jomfruturer!
    Et lite spørsmål litt utenom saken. Hvor har du kjøpt den store Ultimaten?
    Top-Modelbau? Finner ikke noe om dem på nett. Tror det hadde vært en fin bursdagsgave til meg selv om drøyt 2 måneder
    Mvh
    Gunnar Børseth

I might not be very good, but I'm fun to watch.

Comment

• Jon Wold
      • Sep 2002
      • 949

Sinnsykt fett!!!

Du må jo bare levere en byggeartikkel på begge to her på modellflynytt. Jeg kan godt legge de ut for deg om du sender bilder og tekst.
      MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• Thinnthinn
        • Sep 2002
        • 1172

God morgen!
        Nå har det seg slik at jeg handlet den store Ultimaten brukt...
        MEN, der er en Top-modelbau ja! De hadde tre størrelser inntil for et år siden eller noe. etter det har jeg ikke funnet den igjen
        Det står en adresse og et tlf nr(!) inne i kroppen til Top-modelbau, men det er sikekert foreldet??
        Jon; Jeg kan alltids lage en byggeartikkel på den lille, men de glosene jeg fant på underveis egner seg vel strengt tatt ikke på trykk
        (MÅ man virkelig ha 6mm PLY kroppssider på en så liten modell??, Hvorfor sier ikke tegningen noe om at vingene får feil avstand mellom seg om man følger tegningen??, Holder det virkelig med kun 2mm pianotråd uten noe form for guiding til rorene bak?? osv, osv.... )
        Hva den store angår, så fikk jeg beskjed om at den fløy upåklagelig slik den var satt opp... Jeg ante ugler i osmosen og lempa 250g bly i nesa.. Fikk den såvidt ned grunnet sinnsykt tyngdepunkt.. Nu har jeg 750g bly i nesa, og den er fortsatt baktung!!
        Riktignok satt jeg inn litt sintere servoer, men de er da ikke laget av bly heller
        Men, men.
        Har nå byttet til 12,5kgcm servo på sideroret, så nå BØR den klare fine knife-edge'er også. 16kgcm (2X8kgcm) på høyde & bal.ror holder i alle fall
        Jeg skal ha den med til Fagernes i alle fall!!
        Audun Thinn

Comment

• OAK
          • Jul 2002
          • 863

Nu har jeg 750g bly i nesa, og den er fortsatt baktung!!
          Luksusproblem. Skaff deg større (les tyngre) motor...hehe.

Genialt fly forresten...gleder meg til å se den på fagernes.

Comment

• Thinnthinn
            • Sep 2002
            • 1172

Halloy OAK...
            Joda, driver å sparer til en 3W 50ccm e.l.
            Sliter med å få BGX-1'en til å gå skikkelig.
            Forøvrig går Os.15FP'en i den lille helt utrolig bra!! Maken til throttling skal man lete leeeeenge etter :P
            Også svinger den en 8x6 propell så det suser (Skulle gjerne ha slengt på en myyye større prop, men finnes det en "3D" prop til disse motorene? -Noe alà Apc 12.75x3.25 eller hva det nå var som er laget til .46str... Tror ikke jeg tør å smette på en el.prop )
            Audun Thinn

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Mft ( http://www.mft.nu/ ) har APC-er som også går på glow:

APC Standard Propellrar. Passar även förbränningsmotorer
              APC 4,2x2" (Cox .020) 44:-
              APC 5,5x2" (Cox .049) 49:-
              APC 9x4,7" 51:-
              APC 9x6" 55:-
              APC 10x4,7" 69:-
              APC 10x5" 64:-
              APC 11x4,7" 77:-
              APC 11x6" 69:-

10x4,7 passer kanskje???
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Thinnthinn
                • Sep 2002
                • 1172

Hørtes MEGET interessant ut Joo..
                Noen som har erfaringer med dette?? Vil jo ikke overbelaste en stakkars liten motor heller
                Audun Thinn

Comment

• zipzap
                  • Feb 2002
                  • 137

10X4,7 er altfor tung for den stakkars lille motoren der, dessuten tror jeg det er feil at APC har denne som standard propell.

Motoren må få komme opp i turtall for å yte maksimalt og da er nok 8x6 propellen du har i tyngste laget også. Hva med å forsøke en 8X4?

Comment

• Jon Wold
                    • Sep 2002
                    • 949

9x4 bør vel være omtrent det samme som 8x6 i belastning så det bør vel funke, APC, Zinger og de fleste lager vel 9x4 tror jeg.
                    MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

Working...