Unconfigured Ad

Collapse

Cowling til Robbe Charter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ostahl
    • Jun 2007
    • 233

Cowling til Robbe Charter

Jeg har lyst til å sette en Cowling på mitt Robbe Charter fly slik at den ser litt finere ut i fronten. Jeg har bestilt en Saito 4 t FA-56 AAC motor som jeg skal sette på. Er det noen som har et forslag til hvilken Cowling jeg burde bruke, og eventuelt hvordan den bør monteres? Er det eventuelt noen som har gjort dette før? Dette Robbe Charter flyet er vel en 40 size? Det står ingenting om det i manualen eller på pakka. Noen som vet det. Vingespenn er vel i underkant av 150 cm
  • bad scientist
    • Oct 2006
    • 1506

etter å ha googlet litt rundt, så tror jeg nok at det blir litt i overkant motor på den der. Tror
    25-35 size er det vanlige her...Men med tunga rett i munnen og litt bly i rumpa går det nok. Alt skal prøves!
    Angående cowling, så ville jeg nok venta til du har satt inn motoren, fore å se om det er plass til noe cowling, eller om det bare blir å lage den, for så pusse den vekk igjen når den skal tilpasses.
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

Comment

• spewster
      MFN Skribent
      • Aug 2007
      • 1134

40size
      147cm og 2+kg. Tror det blir bra med Saito`en jeg, blir nok power til vann og land. Sjekk CG før liftoff.
      Ang cowling vil jeg tro det blir litt dårlig plass til det, men som bad scientist sier, vent å se til du har fått montert den.
      Ser at elektroversjonen av Charter har cowling, går kanskje å modde en slik? http://at.robbe-online.net/rims_at.s...1c3e0dc14606a4
      Last edited by spewster; 05-03-08, 14:37.
      Stian Håvak (82)
      Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• ostahl
        • Jun 2007
        • 233

Takker for svar fra begge to! Mulig jeg setter på et halejul som jeg kopler på sideroret, da blir den jo litt tyngre badscientist? Men mulig jeg må ha mer...Får prøve meg fram, det er jo halve morroa
        Ja det blir nok flottører på den også Spewster Jeg har tilgang til et vann der jeg har mulighet til å fly, men har ikke så stort tørtområde å fly på. Så det blir å bestille flottører, men de hadde det ikke inne foreløpig i den butikken du anbefalte.
        Gikk på youtube og fant noen videor med denne motoren (Saitoen), den låter bra Den låter som musikk i mine ører. Har du fått testet din? Du har ikke mulighet til å legge ut en lydfil av motoren....?

Comment

• spewster
          MFN Skribent
          • Aug 2007
          • 1134

Originally posted by ostahl
          Takker for svar fra begge to! Mulig jeg setter på et halejul som jeg kopler på sideroret, da blir den jo litt tyngre badscientist? Men mulig jeg må ha mer...Får prøve meg fram, det er jo halve morroa
          Ja det blir nok flottører på den også Spewster Jeg har tilgang til et vann der jeg har mulighet til å fly, men har ikke så stort tørtområde å fly på. Så det blir å bestille flottører, men de hadde det ikke inne foreløpig i den butikken du anbefalte.
          Gikk på youtube og fant noen videor med denne motoren (Saitoen), den låter bra Den låter som musikk i mine ører. Har du fått testet din? Du har ikke mulighet til å legge ut en lydfil av motoren....?
          Måtte vente litt på flotørene jeg også, men de kommer på lager med jevne mellomrom.
          Min går som bare det, ferdig innkjørt og venter på å komme i lufta. Skal få tatt opp litt lyd og kanskje film av jomfruturen som er planlagt til helga
          Stian Håvak (82)
          Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• ostahl
            • Jun 2007
            • 233

Supert jeg gleder meg til å se

Comment

• Alfalfa
              • Jul 2002
              • 988

Charteren er knall å fly med! Er det byggesett eller arf-versjonen du har?

Er vel sammen med Telemaster og Simprop's Mini/Super Chart ett av de flyene som har lært flest folk å fly opp igjennom årene fra 70-tallet til nå...

Joda.. Den "flyr" på en 25-totakt på max++ turtall og godt hell, men det er ikke særlig velvillig..
              Da har du ikke nok krefter til bl.a. loop, og den blir rimelig anpusten i medvind..

En 40-firtakt er veldig greit, og 52-firtakt er helt supert!
              Heller det, enn en 25-motor...

Og skal du ha flottører så blir det helt topp!!

Hilsen en som lærte å fly med Charter...! (Og fortsatt har et uåpnet byggesett liggende!)..

Comment

• ostahl
                • Jun 2007
                • 233

Originally posted by Alfalfa
                Charteren er knall å fly med! Er det byggesett eller arf-versjonen du har?

Er vel sammen med Telemaster og Simprop's Mini/Super Chart ett av de flyene som har lært flest folk å fly opp igjennom årene fra 70-tallet til nå...

Joda.. Den "flyr" på en 25-totakt på max++ turtall og godt hell, men det er ikke særlig velvillig..
                Da har du ikke nok krefter til bl.a. loop, og den blir rimelig anpusten i medvind..

En 40-firtakt er veldig greit, og 52-firtakt er helt supert!
                Heller det, enn en 25-motor...

Og skal du ha flottører så blir det helt topp!!

Hilsen en som lærte å fly med Charter...! (Og fortsatt har et uåpnet byggesett liggende!)..
                Det er byggesett. Hadde noen artige timer med bygging Har lyst på et nytt byggesett etterhvert, gjerne et skalabyggesett 1:4 eller 1:5. Har bl.a lyst på Catalina, Piper J3 Cub, DHC Beaver, eller en Cessna. Vi får se hvilket det blir Har fått veldig sansen for Catalinaen!
                Morro å høre at det er flere som har lært å fly med dette flyet og som kan anbefale det. Gleder meg til å få montert motoren i flyet.

Comment

• spewster
                  MFN Skribent
                  • Aug 2007
                  • 1134

Originally posted by ostahl
                  Supert jeg gleder meg til å se
                  Sorry, ble ikke noe fly tur, ikke akuratt go`vær i helga på østlandet
                  Tok opp litt lyd/film på mobilen, skal prøve å legge det over i morgen.
                  Stian Håvak (82)
                  Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• ostahl
                    • Jun 2007
                    • 233

Originally posted by spewster
                    Sorry, ble ikke noe fly tur, ikke akuratt go`vær i helga på østlandet
                    Tok opp litt lyd/film på mobilen, skal prøve å legge det over i morgen.
                    Kjedelig med det været... Uansett blir morro å høre lyden Fikk min motor i dag, men har ikke henta den. Gleder meg!

Comment

Working...