Unconfigured Ad

Collapse

Reisekasse for fly

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Flue
    • Oct 2003
    • 902

Reisekasse for fly

Heisann!

Har tenkt å bygge en kasse av krysfinèr til å ha modellene i når jeg reiser med fortrinsvis fly.

Har tenkt å bygge den av kryssfiner med metallkanter.

Håper å få plass til to fly i den, en Cloud Dancer og en Extra 300s, med vingene. Begge vingene er ca. 160 cm. lange (flyene er ca. 150 cm grovt regnet).

Hva er greie mål for en slik kasse? Prøver å gjøre den så liten som mulig, eller blir jeg kanskje nøtt til å lage to esker?

Har noen gode tips til "innredning" eller andre gode tips mottas de gjerne.

På forhånd takk!
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

En god start er å sjekke hvor store kolli du kan sende med fly. Det er nemlig en del begrensninger der.
    Dessuten: av alle fraktmetodene er flyfrakt den som får mest juling så det må være solid!
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Thinnthinn
      • Sep 2002
      • 1172

Hallo!
      Jeg har sendt fly med fly ( ) et par ganger, og det går som regel greit. Jeg har laget esker i TYKK papp, med isopor/EPP som støtter innvendig.
      Som en mer permanent løsning er nok tynn finèr meget bedre...
      I dronetjenesten brukte vi kasser av finèr med alu.beslag (vinkler) i alle hjørner/skjøter. Flyene lå da i en "krybbe" av isopor.
      Hva størrelse angår, er stort sett staben (halen) størrelsegivende.
      Det er som regel mulig å sende esken som "oversize", men det kan hende du må betale dyrt for det! Ring SAS og spør om max-mål...

Når du lager esken med "krybbe" inni, er det en idè å lage bærehandtak o.l. slik at det er vanskelig å stable esken feil... Dvs. bærehandtak på endeveggene slik at kassen ikke kan settes opp på disse..
      Har selv tenkt på dette med frakt-esker, så hvis du finner et godt patet får du legge ut byggebeskrivelse!
      Audun Thinn
      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• Flue
        • Oct 2003
        • 902

Som en mer permanent løsning er nok tynn finèr meget bedre...
        I dronetjenesten brukte vi kasser av finèr med alu.beslag (vinkler) i alle hjørner/skjøter. Flyene lå da i en "krybbe" av isopor.
        Det var noe sånt jeg hadde tenkt meg. Og pappa foreslo at jeg skulle lage en "krybbe" av isopor, men hvor og hvordan kan jeg lage en slik "krybbe"? Noen ideer? (Kjenner selv en som jobber i Dronetjenesten som jeg kan spørre.

Hva størrelse angår, er stort sett staben (halen) størrelsegivende.
        Betyr det at jeg ikke kan sende mer enn ett fly i en kasse? Er det dyrt å sende mange litt mindre kasser?

Det er som regel mulig å sende esken som "oversize", men det kan hende du må betale dyrt for det! Ring SAS og spør om max-mål...
        Hadde tenkt å gjøre det idag, (ringe SAS, ikke betale dyrt, ...asså... ) men kom for sent hjem fra skolen...

Takk For Svar!

Comment

• Flue
          • Oct 2003
          • 902

Ringte SAS for litt siden. Siden jeg bruker sportsbillet når jeg reiser til stevner i NLFs regi kan jeg ta med bagasje på opptil 40kg og lengden er ikke noe problem siden det er mulig å ta med ski :P

Comment

• Thinnthinn
            • Sep 2002
            • 1172

Høres bra ut!
            Da ser vi deg vel på acro-week & NM på Rena da

Så noen svar på foregående innlegg:

- Isopor-krybbe kan du enten lage med bl.a.varmetråd, stikksag, løvsag, båndsag e.l... (Kjøp 100mm isoporplater hos Maxbo e.l.).
            1. Kapp ut to eller flere firkanter som er like store som innvendig i kassen (HELE tverrsnittet (høydexbredde)...).
            2. Kapp ut "profiler" til vinger + kropp slik at det passer tight (prøv med en "dummy" før du kapper platene!).
            3. Del platene slik at ca. halve profilene kommer på den ene siden, og halve på den andre.
            4. Sett fast nederste del av platene på riktig plass i kassen.
            5. Legg fly pluss vinger i sine respektive profiler.
            6 Sett andre halvdel av platene over de underste.
            Ping, så har du modell og vinge(r) som ikke går noe sted, uansett!

- Hva halen angikk tenkte jeg mer på bredden av kassen... Staben pleier også å komme litt i veien for vingen(e) i lengderetning.
            Audun Thinn

Comment

• Flue
              • Oct 2003
              • 902

Høres bra ut!
              Da ser vi deg vel på acro-week & NM på Rena da
              Får håpe det, mamma og pappa snakker alvorlig om å ta ferien i Oslo den uken
              Hvis ikke håper jeg det blir Gratis Kost og Losj for ungdom

Så noen svar på foregående innlegg:

- Isopor-krybbe kan du enten lage med bl.a.varmetråd, stikksag, løvsag, båndsag e.l... (Kjøp 100mm isoporplater hos Maxbo e.l.).
              1. Kapp ut to eller flere firkanter som er like store som innvendig i kassen (HELE tverrsnittet (høydexbredde)...).
              2. Kapp ut "profiler" til vinger + kropp slik at det passer tight (prøv med en "dummy" før du kapper platene!).
              3. Del platene slik at ca. halve profilene kommer på den ene siden, og halve på den andre.
              4. Sett fast nederste del av platene på riktig plass i kassen.
              5. Legg fly pluss vinger i sine respektive profiler.
              6 Sett andre halvdel av platene over de underste.
              Ping, så har du modell og vinge(r) som ikke går noe sted, uansett!
              Tusen Takk!! Tror det blir noe slik jeg gjør det! men jeg forsto ikke helt hva du mener i 3. "instruks"

- Hva halen angikk tenkte jeg mer på bredden av kassen... Staben pleier også å komme litt i veien for vingen(e) i lengderetning.
              Kjønte det, jeg også mente det samme

Igjen, Hjertelig, Takk!!

PS. Det ble litt mange smyli...

Comment

• Thinnthinn
                • Sep 2002
                • 1172

Hei igjen!
                Det er noe med 1000ord til et bilde eller noe....
                Sender i alle fall en forklaring på punkt 3 i form av modelleringsverdenens vidunder
                PS: Ikke kopier hverken vingeprofil eller kroppstverrsnitt -Kun for å illustrere....
                Attached Files
                Audun Thinn

Comment

• Flue
                  • Oct 2003
                  • 902

Ja nå ble det mye klarere, Takk!

Hvis jeg bruker den måten, tror du jeg får plass til to fly OG to Vinger?

Har lagd mål på den, Høyde=50cm Lengde=180cm Bredde=70cm, Kommer trolig til å lage den av 5mm finèr.

Comment

• Thinnthinn
                    • Sep 2002
                    • 1172

Det er mulig det kommer an på flyene.......
                    (Det er sikkert plass til et kobbel Vertigoer e.l., men ikke plass til 2 stk. IMAC maskiner...)

Det er mange måter å pakke på, så det blir nesten bare å prøve seg frem
                    F.eks: Ett fly plassert riktig vei, så et fly "anføtes" oppned.. Mange muligheter...
                    Lykke til!
                    Audun Thinn

Comment

• Flue
                      • Oct 2003
                      • 902

Jeg tror jeg får plass siden kassen er litt "overdimensjonert" og Cloud Danceren er veldig tynn. Ja, det er opp-ned jeg har tenkt å plassere det ene.

Var i diverse butikker på utkikk etter beslag til kassen, fy søren det er vanskelig å få tak i Fant Finèr og isopor.

Comment

• Thinnthinn
                        • Sep 2002
                        • 1172

Prøv Biltema eller Clas Ohlson... De har postordre også
                        Ellers har de det til 4x pris i stort sett de fleste båt-rekvisita butikker.
                        Hva alu-profiler angår, kan du høre på et eller annet verksted som lager ting i aluminium.
                        Jeg vet om en i Moss som har profiler i metervare, men det hjelper kanskje ikke?? Ellers er det MASSE butikker (engros-foretninger o.l.) i Oslo som har sånt.
                        Audun Thinn

Comment

• Thinnthinn
                          • Sep 2002
                          • 1172

Jeg kom på et firma vi brukte i Stavanger som var gode på aluminium...
                          IKM Mekaniske! -Ring dem og hør om de har noen meter 40x40x2mm aluminium L-profil el.l. du kan få kjøpt billig, evnt. få noe "skrap"...
                          Kontakt:

IKM Mekaniske
                          Jåttåflaten 10
                          4020 Stavanger
                          Tlf: 51825600

-Lykke til!
                          Audun Thinn

Comment

• leffen
                            • Oct 2003
                            • 49

Hei til dere som skal lage transsport kasse !
                            Ikke over dim. den kassen , da laste rommene i flyene(737-md80) ikke er så mye større enn:ca124x84.Pass på å lage en god ramme rundt , for har du en kasse på 180 i lengden , vil den bli lagt på "Dørken" og resterende frakt/post/bagasje bli liggende over og på sidene. Merk kassen med TYDELIG med f.eks. fragile-modell-denne side opp - o.l. på alle sider.Ved "take-off" og"touch-down" vil det bli ekstra krefter på kassen din.Tegn alltid en liten forsikring................
                            Dette går vanligvis bra ...god tur
                            Leif S. Nilsen

Jupiter m/irvine 53-chipmunk m/sc 65

Comment

• Kråka
                              • Mar 2004
                              • 199

Kanskje en god idé å merke med "ModellFLY" ?
                              Bygger bedre enn jeg flyr...
                              ARF? Nei takk!

Comment

Working...